מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היממה שלי הייתה סביב עבודה חקלאית, הדרכה ושמירה

מנשה ועמית בתהליך העבודה
מנשה רונן 2012
סיפור ההגשמה של מנשה רונן (חכימאן)

 
נשלחנו לשעריי עליה של רגליי הר הכרמל ליד אחוזה, במשך שבעה ימים עברנו בדיקות רפואיות בין הצעירים מי חייב בגיוס. בתום שבעה ימים נשלחנו למחנה עולים הנקרא פרדס חנה. מהגברים מי שהיה מסוגל מצא עבודה בחדרה,  העיר הקרובה ביותר לפרדס חנה. עבודה הייתה בשפע למי שיכול היה לעבוד בבנייה. בתום חודשיים נשלחנו לכפר עבודה "שורש" שאז נקרא כבר "ערבי סריס".
אנו משפחת מרובת ילדים , נהג האוטו "מצא" שהסיע אותנו  אמר לאבי: "המקום הזה לא מתאים לך. למה בחרת כפר עבודה? מתאים לך מושב שבו ילדייך יעבדו חלקת אדמה ובלילה אתה תישן והירקות ששתלת יגדלו, ולילדייך יהיה מה לאכול והם גם יעבדו במשק חקלאי" .עצתו של הנהג הרשימה את אבי והשפיעה עליו.
לאחר זמן מה יחד עם כל המשפחות שהגיעו אתנו לארץ, החלטנו לחפש מושב וכולם יעבדו בחקלאות. למעשה ביצענו את המחשבה הזאת ועברנו למערב הנגב למושב "מסלול" שסיפק לנו פרה לחליבה עגלה וסוס. הייתה גם הדרכה איך לעבד את האדמה.
בן-גוריון, ראש ממשלת ישראל, קרא לתושבי מושבים וותיקים לבוא לעזרתם של עובדיי אדמה במושבים הצעירים שבנגב, שם חיכו לניסיון שלהם איך לעבד את האדמה, איך להשיג משק חקלאי ואיך לנהל את המושב.
אני מכפר עבודה "שורש" נשלחתי לקורס מדריכי נוער בבית ברל כדי להדריך את הילדים והנוער שזה עתה הגיעו לארץ וזקוקים להדרכה ותעסוקה במעברות ובישובים חדשים שהוקמו בנגב.
 
תמונה 1
  
להפתעתי קיבלתי מכתב מאבי בהיותי במדרשה של בית ברל שבפעם הבאה שאני בא לחופשה לבוא לישוב חדש אליו עברנו בנגב הצפוני. מזכירות המושב ותנועת המושבים וגם המועצה האזורית מרחבים הכניסו אותו לרשימה של המועמדים להכשרה ביטחונית – שמירה בלילות למסתננים שלא יחתרו מרצועת עזה ולמנוע גניבות והתקפות. כמו כן המליצו שאני – בן מושב – אדריך את הנוער ואלמד גם בבית הספר נערים עובדים מטעם משרד החינוך.
הידע שלי בשפה העברית שנרכש מטעם תנועת החלוץ בפרס וההכשרה בבית ברל עזרו לי ללמד ולהדריך את הנוער בכל מה שהם צריכים וזקוקים ביישוב זה הרחוק ממרכז הארץ וכן להעשיר את הערבים בפעילות תרבות והופעות. זאת כיון שהופעות ממרכז הארץ הגיעו לעיתים רחוקות. ניהלתי ערבי שירה וריקודים ונעזרתי גם במוסיקה שהכרתי. העסקתי את הנוער וכל הכפר היה שמח שלילדים ולנוער במועדון המרכזי שבמרכז המושב יש הדרכה ופעילויות חברתיות שונות.
אבי, מפרנס תשע נפשות, היה זקוק לעזרתי לנהל את המשק החקלאי בשעות הבוקר בגידול סלק סוכר, ירקות , תפו"א, בצל ועוד. כמובן גידלנו גם מזון לפרות שהביאו חלב ורכשנו לול לגידול תרנגולות שסיפקו לנו גם ביצים.
לא מעט סכנות ארבו לנו מבחינה ביטחונית מגבול עזה. בלילות בחשכה היו פותחים ברז מים שהשומרים לא ישמעו את הרעש של פריצת הדלת של הרפת. לא פעם גנבו מתושבי המושב פרות, כבשים, ממטרות ועוד.
עלי היה לסייע לאבי גם בשמירה בלילות. בשעות אחר הצהריים ובערב הדרכתי במועדון המרכזי במושב בפעילויות תרבות (שירים, ריקודים..) ולימדתי בבי"ס לנערים עובדים (כאלה שלא למדו בבי"ס יסודי) עברית, ועשיתי עימם פעולות תרבות. למעשה היממה שלי הייתה סביב עבודה חקלאית, הדרכה ושמירה. נשלחתי לקורס חובשים של מושבי הנגב. הקורס התקיים בג'וליס. לאחר הקורס הייתי חובש מחלקתי.
 
תמונה 2תמונה 3
 
 
 

תמונה 4

 

 

 

תמונה 5

 

 

מילון

שורש
שורש הוא מושב שיתופי בהר יהודה, הנמצא כ-5 ק"מ מזרחית לשער הגיא וכ-11 קילומטרים ממערב לירושלים. המושב משתייך לארגון יישובי העובד הציוני וכפוף למועצה אזורית מטה יהודה.

ציטוטים

”למעשה היממה שלי הייתה סביב עבודה חקלאית, הדרכה ושמירה“

הקשר הרב דורי