מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודי הנודד

the teigenblatts
the feigenblats-mizrachi-brown
מסעותיו של הנרי

הנרי פייגנבלט (אבי) נולד בתאריך 29/06/1922 באנטוורפן, בלגיה. בן בכור ללואיס ומילי (מלכה). לואיס פייגנבלט אביו (סבי ), נולד בפולין ומילי מילר-כהן (סבתי) נולדה ב- white chapel אנגליה. להנרי הצטרפו עוד שתי אחיות רוזיתה והתי ואח צעיר ארווין.
 
הנרי אשר נולד בבלגיה דיבר פלמית, צרפתית, יידיש, אנגלית, ספרדית ומעט גרמנית. סבי לואיס פייגנבלט היה פצוע מלחמת העולם הראשונה (לחם בצבא הבריטי) לכן המשפחה נאלצה לעבור לאקלים חם יותר והם החליטו לעבור לסאן חוזה קוסטה ריקה בשנת 1928. באותה שנה זו הייתה המשפחה היהודית השנייה אשר הגיע לסאן חוזה.
לימים סבי לואיס פייגנבלט עזר ליהודים אשר עלו מפולין חסרי כל להתחיל את חייהם בקוסטה ריקה. המשפחה הראשונה הייתה של חברו אנריקה ינקלביץ. את התפילות ערכו בביתו של ינקלביץ. בקוסטה ריקה סבי הקים חנות גדולה לתפירת חליפות (חייט) בשם sasteria inglesa .
הנרי פגש באשתו הראשונה פלורה רוחס וארגאס והם התחתנו בשנת 1940 בהיותו בן 18. אשתו פלורה הייתה נוצרייה וסבי לואיס פייגנבלט בכיר בקהילה היהודית זרק אותו מהבית. הם עברו לאזור אחר בקוסטה ריקה ושם נולדו לו שני ילדים מוריס בשנת 1941 ופיליפ בשנת  1942. הנרי למד לתואר בכלכלה.
 
השנה שנת 1948 כשפרצה מהפכה בממשל "מלחמת אזרחים". הוא עזב את הלימודים והצטרף למורדים, נתפס והושלך לכלא כמתנגד השלטון הקומוניסטי. מיד כששוחרר הצטרף לקבוצה בשם " לה לוצה" (הלוחמים) אשר נלחמה והתאמנה בהרים של קוסטה ריקה. באותה תקופה הנשיא  הדיקטטור היה פדריקו טיקונו גרנדוס והנרי הצטרף לקבוצה להפלת השלטון והחלפת הנשיא בשם costa" rica opposition battalion".
חוסה פיגרס פרר החליף את הנשיא וביסס את הדמוקרטיה עד היום. אחרי המהפכה הנרי התגרש מפלורה סיים את לימודי ראיית החשבון ונקרא ראש אגף המשטרה של המיעוטים ומאוחר יותר מנהל פסיפיק רשות הרכבות. באותה תקופה רבי נתן ויתקין חבר טוב של המשפחה שכנע את הנרי לנסוע לפנמה להצטרף לחיל האוויר האמריקאי הנמצא בתעלת פנמה. הנרי נהיה מומחה למודיעין במרכז אמריקה (עבד עם האינדיאנים).
 
בשנת 1960 פגש את נלידה אליאנה ליזנה (אימי) אשר נולדה בצילה בשנת 1939. בפנמה נולד אחי הבכור אבי, אני- אליזבט ואחותי שרה הנריאטה. הוא עזב את הצבא האמריקאי ופתח חברת נדלן . הוא היה חבר ב"union clab"' lion club" . הנרי הצטרף גם למשמר המשטרה של פנמה.
 
בשנת 1967 הקים חברה בשם " la fiersa aerea de panama" air force of panama", אך לפנמה לא היה חיל אויר, הוא התכוון להשתמש בחברה כדי לקנות מטוסים למשלוח למדינת ישראל, התכנון היה לקנות את המטוסים מפורקים לחלקים המסומנים כחלקים לחקלאות ולשלוח דרך חברת הספנות zim, אך התכניות שלו לא התממשו בשל הממשל בפנמה אשר לא אפשר לו להמשיך בתכניותיו. בהמשך בשל הקרבה שלו למשטרה ולממשל כשפרצה מהפכה בממשל, הנרי שוב נאלץ לעזוב את פנמה לספרד.
הקהילה האירופאית אשר הכירה את הנרי מבחינה עסקית עזרה לו לעבור לספרד. אימי  נלידה לקחה את שלושת הילדים, מזוודה אחת, עזבה את כל נכסיהם ונסעה אחריו למדריד ספרד. השנה 1968 הנרי בן 42 פותח פרק חדש בספרד כאיש עסקים. הם פנו לרבי בניטו גרסון אשר שינה את שם משפחתו לברוך, לעזרה בעליה לארץ ישראל.
1970 נולד דיויד בן נוסף למשפחה. המשפחה עולה על רכבת למרסי בצרפת. באו לקחת את המשפחה למחנה מעבר אשר היה מתקופת מלחמת העולם השנייה בית חולים של הנאצים, ומשם באוניה ני"לי לארץ ישראל.
 
תמונה 1
 
המשפחה עולה ארצה בשנת 1970. מנמל חיפה לאולפן לעולים חדשים בגבעת המורה ליד עפולה. חצי שנה באולפן והמשפחה עוברת לתל אביב. הנרי  נעזר בארגון יהודי אנגליה (בשל אימו אשר נולדה באנגליה) והם מוצאים לו עבודה במרכז לשיווק פרי הדר. בארץ נולדה הבת זקונים לאה בשנת 1971. במשך 10 שנים המשפחה גרה בארץ  בתל אביב , אך הנרי לעולם לא התרגל למנטליות הישראלית.
המשפחה בארה"ב לחצה עליו לעזוב ולנסוע לארה"ב. כך שבשנת 1980 המשפחה עוזבת והוא בן 58.
שוב המסע מתחיל כשהנרי מוצא עבודה כאיש עסקים, לימים איש מכירות עבור עיתון מהמזרח הרחוק.
הנרי נפטר בגיל 89 בתאריך 10/05/2011 אדם בעל ידע עולם רב, הספרים היו חלק בלתי נפרד מחייו.
 
קישור לסרטון: משפחה במוסיקה
העשרה
חוסה פיגרס פרר: "חוסה מריה פיגואֶרֶס פֵרֵר (José Mar?a Figueres Ferrer;‏ 25 בספטמבר 1906 – 8 ביוני 1990), הידוע בכינויו דון פפה (Don Pepe), היה מהפכן סוציאליסט הומניסט, אשר שימש כנשיא קוסטה ריקה במהלך שלוש קדנציות נפרדות. הוא ביסס את אופיה הדמוקרטי במדינתו, ונזכר בעיקר בזכות פריצת הדרך אשר חולל בשנת 1948. בשנה זו, כנשיא זמני, הוא יזם את חקיקת החוקה בה הביא לביטול הצבא, להענקת זכות הצבעה לנשים ולשחורים, להקמת מערכת חינוך ציבורית, ול-834 רפורמות בסך הכל.
תשע"ו,2015

מילון

" לה לוצה" (הלוחמים) המורדים בשנת 1948
קוסטה ריקה דמוקרטיה מההפיכה בממשל בשנת 1948

חוסה מריה פיגואֶרֶס פֵרֵר
חוסה מריה פיגואֶרֶס פֵרֵר (Jos? Mar?a Figueres Ferrer;‏ 25 בספטמבר 1906 – 8 ביוני 1990), הידוע בכינויו דון פפה (Don Pepe), היה מהפכן סוציאליסט הומניסט, אשר שימש כנשיא קוסטה ריקה במהלך שלוש קדנציות נפרדות. הוא ביסס את אופיה הדמוקרטי במדינתו, ונזכר בעיקר בזכות פריצת הדרך אשר חולל בשנת 1948. בשנה זו, כנשיא זמני, הוא יזם את חקיקת החוקה בה הביא לביטול הצבא, להענקת זכות הצבעה לנשים ולשחורים, להקמת מערכת חינוך ציבורית, ול-834 רפורמות בסך הכל.

ציטוטים

”la flor para las flores הפרח לפרחים (הכוונה לנשים בחייו)“

הקשר הרב דורי