מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החשוד פרופסור סיטה

תמונה של המספר המתעד והבת של המספר
תמונה מאחד הספרים של המספר
פעילות השב''כ בראשית קום המדינה

רקע לסיפור:

זה היה בשנות החמישים. עם קום המדינה, בסיום מלחמת השחרור נמניתי על ראשוני שירות הביטחון הכללי (שב"כ). במחנה אלנבי בירושלים, השתתפתי בקורס שנמשך חמישה חודשים בצריף סגור וסודי ביותר. בקורס השתתפו נציגים של כל זרועות הביטחון: השב"כ, המוסד, חיל המודיעין של צה"ל משטרת ישראל ומשרד החוץ. תכנית הלימודים הייתה ארגון מערכות ותאי ריגול, וריגול נגדי.

יום אחד הגיע אלי אחד המודיעים שלנו וסיפר לי סיפור: "באחת מסמטאות העיר התחתית של חיפה מתגורר אדם מוזר, תמיד לבוש היטב אך איננו יוצא בבוקר לעבודה, שב לביתו בשעות המאוחרות של הלילה. כאשר נקב בשמו של האיש ידעתי כי מדובר בחשוד בפעילות מודיעינית עוינת למדינה והא מצוי תחת מעקב שלנו. ערב חשוך אחד יצא מביתו אדם בלתי מוכר, לבוש היטב וענוב עניבה, עמד ליד הדלת, העיף מבטים ימינה ושמאלה וחוזר חלילה עד שיצא לרחוב, גם בסמטת הרחוב בדק שוב ושוב מי הם ההולכים בסביבתו עד שיצא לרחוב העצמאות הסואן.

הסיפור הדליק אצלי נורה אדומה, האיש החשוד בעל הדירה איננו עובד לפרנסתו, ובדרך כלל יוצא מן הבית רק בשעות לילה.

הסיפור הטריד אותי מאוד. הדירה מול ביתו של החשוד הצבנו איש טכני שלנו שכל תפקידו היה לצלם במצלמה נסתרת את כל הנכנסים ואת כל היוצאים מדירתו של החשוד. פה ושם ביצענו מעקב אחר אלה שיצאו מן הדירה, הקלטנו את כל שיחות הטלפון שבוצעו בביתו של החשוד. חלק מן השיחות היו תמימות אך בחלקן נאמרו דברים בדרך מחשידה תוך שימוש במילים שנשמעו כקודים, לכאורה היו הדברים תמימים אך ההקשר היה מחשיד, אף שהדוברים השתדלו לשוות לשיחות תוכן פשוט ורגיל. פענחנו את השיחות ואיתרנו את מספרי הטלפון משם נערכו השיחות אל ביתו של החשוד, ומתוכו החוצה.

באותם ימים הגיע לישראל למוסד הטכניון בחיפה, מומחה בינלאומי למדע הגרעין, ייצור פצצת האטום הקטלנית הוא נמנה על מומחי האו"ם, שמו היה פרופסור סיטה, מולדתו צ'כוסלובקיה, בא כמרצה מטעם האו"ם.

באחד מהצילומים שקיבלנו במעקב על דירתו של החשוד, נראה אדם שפניו לא היו מוכרות, היה לבוש היטב חריג מנוף לבושם של תושבי העיר. הופעתו שם הטרידה מאוד, היה צורך להצמיד לאיש מעקב צמוד כדי לאתרו, זהותו לא הייתה מוכרת לנו אך ביקור בביתו של החשוד בפעילות מודיעינית חייב אותנו לאתר בהקדם את זהותו של האיש. אחד המעקבים הוביל אותנו עד לטכניון שעל הר הכרמל. עדיין לא ידענו מי האיש ומה מעשיו בטכניון. בדיקה לא זהירה הייתה זהירה את החשוד והדבר היה מקשה מאוד על פעולות המעקב. הצבנו חוליית מעקב בכניסה הראשית למוסד הטכניון הם היו לבושים כפועלי ניקיון ותמונתו של החשוד הייתה בכיסיהם. תפקידם היה לזהות את החשוד ולהעביר מיד אות לאיש חולייה שהיה בתוך אולם הכניסה על מנת לברר לאיזה מחלקה נכנס החשוד. מעקב זה לא היה מסובך במיוחד כיוון שסטודנטים ומרצים רבים הסתובבו בפרוזדורים. תוך ימים ספורים איתרנו את החשוד המגיע מדי יום למחלקה לפיזיקה גרעינית, שם הוא מתפקד כפרופסור אורח ומרצה בפני סטודנטים על תורת הגרעין. בירור נוסף העלה שהאיש, שמו פרופסור סיטה, מומחה מטעם האו"ם. סימן שאלה מטריד הוצב בפנינו: מה לפרופסור במעמד כזה לביקור בדירתו של החשוד בסמטה בעיר התחתית.

פרופסור סיטה היה מפליג מדי פעם לאירופה, ובידו מזוודה, וחוזר לטכניון. ארגנו מעקב צמוד אחר המזוודה של הפרופסור בנמל חיפה בטרם שונעה לבטן האנייה, פתחנו את המזוודה פתיחה מקצועית שלא הותירה כל סימן מחשיד, וצילמנו את כל המסמכים שהיו במזוודה. פעולה זו חזרה על עצמה פעמיים עד שהיו בידינו מסמכים שהיה צורך לפענח אותם בזהירות רבה ולא להותיר אצל פרופסור סיטה סימנים מחשידים כלשהם. פענחנו את המסמכים בעבודת נמלים, ואמנם היו בהם רמזים שהיה צורך לפענח אותם. זו הייתה עבודת נמלים סבוכה שהייתה כרוכה בהצלבת מונחים וכתב סתרים. לבסוף הצטיירה לפנינו תמונה ברורה שהאיש עוסק בפעולות מודיעין חתרניות לטובת מדינה זרה כנגד מדינת ישראל.

ניגשתי אז אל רב-אלוף יעקב דורי, שהיה נשיא הטכניון והצגתי בפניו דילמה: פרופסור סיטה איננו איש פרטי, הוא מומחה שליח של האו"ם, האם קיים חשש שהמשך המעקב עלול לסבך בדרך כלשהי את הטכניון. נשיא הטכניון השיב בפשטות: ביטחון המדינה חשוב יותר, יש להמשיך במשימה. עם ברכת דרך זו של מי שהיה רמטכ"ל צה"ל המשכנו ואספנו חומר רב המוכיח שהאיש הינו מרגל לטובת מדינה זרה. הוגש נגד פרופסור סיטה כתב אישום חמור על בסיס החומר שהגשנו לפרקליטות המדינה האיש הורשע בבית המשפט המחוזי בחיפה ונגזר עליו עונש של שנה אחת בכלא. פרופסור סיטה לא ישב בכלא אף לא יום אחד משרד החוץ הוציא עליו צו גירוש, והוא גורש מן המדינה.

הזוית האישית

אלון: היה לי נעים לעבוד עם סבתא וגם למדתי הרבה על סבא ואני בטוח שיש עוד הרבה מה ללמוד

מילון

או''ם
אומות מאוחדות

טכניון
מכון טכנולוגי בו נלמדים מקצועות הנדסיים

ציטוטים

”היה צורך להצמיד לו מעקב צמוד כדי לאתרו זהותו לא הייתה מוכרת“

הקשר הרב דורי