מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החינוך היהודי בארגנטינה – סיפורו של סבא אדוארדו

יסמין עם סבא וסבתא
יסמין עם סבתא
אודות ספר מיוחד ללימוד עברית שעובר במשפחה

החינוך היהודי בארגנטינה, מפי סבא אדוארדו: "…כאשר היגרו היהודים לארגנטינה ממזרח אירופה בתחילת המאה העשרים, דאגו להקים מסגרות חינוך יהודיות רבות כמו גני ילדים, חדר, בתי ספר יסודיים, בתי ספר תיכוניים, סמינרים למורים, ועוד. חלק מבתי הספר היו שייכים לתנועת "הבונד" שהאמינה בחשיבות "תרבות היידיש" ליהודים שנקלטו בארגנטינה, כמו בית ספר "צ'יקלובסקי". בתי ספר אחרים היו ציוניים והקפידו ללמד ביידיש ובעברית כמו בתי ספר "שלום עליכם", "ביאליק", "פרץ", "מדינת ישראל" ועוד.

הקהילה היהודית "א.מ.י.ה" הקימה את "ועד החינוך היהודי" בבואנוס-איירס כמוסד-על אחראי על הפעלת כל מערכת החינוך היהודי, כולל תכניות לימוד, הכשרת מורים, וקשר עם הסוכנות היהודית ומשרד החינוך בישראל. הוקמו בתי ספר תיכונים, סמינרים למורים, והמדרשה היהודית ללמוד אקדמי בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים. במקביל הוקמה ספרייה יהודית מרכזית עשירה ביצירות תרבות, חקר וגם ספרים שניצלו מהשואה שהגיעו על ידי המהגרים היהודים בארגנטינה.

במהלך כל השנים פעלו תנועות נוער יהודיות וציוניות, ובשנים האחרונות התחזקה תנועת חב"ד (הלא ציונית) וגם גרמה לגל של חזרה בתשובה.

סבתא שושנה למדה בכל שלבי החינוך של החינוך היהודי בבואנוס -איירס, בירת ארגנטינה: בבית הספר היסודי ביאליק, המשיכה בלימודי התיכון בבית ספר הרצליה, ובהמשך בסמינר למורים ששכן בבניין של הקהילה א.מ.י.ה. לאחר מכן למדה עוד ארבע שנים ללימודים גבוהים וסיימה את הלימודים ב"מדרשה העברית" במסלול מדרש ותלמוד. זאת לפני שעלתה לארץ, וגם כאן, על בסיס לימודים אלה, למדה באוניברסיטה כולל תואר שלישי. בשנותיה בארגנטינה היתה פעילה בתנועת הנוער "מכבי צעיר" וגם הייתה מדריכה במחנות "רמה" של התנועה הקונסרבטיבית.

תעודת הסיום של סבתא מהאוניברסיטה העברית 

תמונה 1

הבניין של הא.מ.י.ה הופצץ בשנת 1994 על ידי מחבלים מטעם החיזבאללה ואיראן, וכך נעלמו מסמכים רבים שתיעדו את תולדות הקהילה היהודית בארגנטינה. בהמשך פוצצה גם שגרירות ישראל בארגנטינה. בארבעים השנים האחרונות הקהילה היהודית שם נחלשה, נסגרו בתי ספר ומוסדות חינוך יהודיים רבים. כיום מערכת החינוך מצומצמת יותר.

סיפורו של ספר ללימוד אנגלית

בחרנו לכתוב את הסיפור של החינוך היהודי בארגנטינה בעזרת ספר ללימוד עברית שהודפס בארגנטינה בשנת 1934 ששימש את סבא רבא שלי, ישראל בוטביניקוף. זהו "ספר לימוד הקריאה העברית על פי השיטה הקולית בדרך החדשה עם ציורים ותפילות והערות בשפה הספרדית",  מחבר הספר מ. קרינסקי. המוציא לאור ספרית סיגל, בואנוס איירס 1934. שם הספר: שפת עבר. (שפת עבר היא: עברית). כאן חשוב לציין כי בשנת 1908 הוקמה בפטרבורג ברוסיה "אגודת חובבי שפת עבר" שמטרתה הייתה הפצת השפה העברית וטיפוח הספרות העברית. היהודים בארגנטינה היו חלק מאותה אגודה, ולכן בחרו את השם לספר: "ראשית דעת – שפת עבר". בהתחלה חשבתי שבחרו בשם לספר "ראשית דעת שפת עבר" כי הוא משמש ללימוד עברית. אחרי שגיליתי את הקשר עם "אגודת חובבי שפת עבר", הבנתי שהוצאת הספר הייתה חלק מהפעולות להפצת השפה העברית בארגנטינה (בגולה).

הספר שימש את סבא רבא שלי ישראל בוטביניקוף, אבא של סבתא שושנה, ללימוד בחדר בבית הספר היהודי, בשנת 1934. הספר מלמד עברית לפי השיטה של הוראת ההברות, וכולל גם בפרקים הבאים לאחר הקניית הקריאה, שירים לילדים המספרים על חשיבות האהבה לארץ ישראל והתרבות היהודית. בסוף הספר מופיעות תפילות מהסידור (ספר התפילות היהודי).

תמונה 2

הזוית האישית

יסמין: נהניתי מאוד מהמפגשים בבית הספר ומשמיעת הסיפורים.

מילון

אגודת חובבי שפת עבר
אגודת חובבי שפת עֵבֵר הייתה אגודה רשמית שהוקמה בפטרבורג בשנת 1908 ומטרתה הייתה הפצת השפה העברית ודאגה לטיפוח והתפתחות הספרות. סניפים רבים של האגודה נפתחו ברחבי רוסיה והיא עסקה בתחומים רבים של התרבות והשפה העברית, כולל חינוך ופעילות ציונית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ואז הבנתי שהוצאת הספר הייתה חלק מהפעולות להפצת השפה העברית בארגנטינה (בגולה)“

הקשר הרב דורי