מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בבסיסי חיל האוויר בשגרה ובעת חירום

מגורים בבסיס חיל האויר
פגיעת טיל בשיכון ביום כיפור
החיים של משפחות חיל האוויר בבסיסים הצבאיים

 החיים של משפחות חיל האוויר בבסיסים הצבאיים
 
יש משפחות הגרות בבסיסי חיל האוויר. אנשי הצבא מתגוררים באופן קבוע בבסיסי חיל האוויר ומנהלים שם את חייהם. הסיבה לכך היא הצורך במגורים במקום קרוב למטוסים להמראות בכל עת. חיל האוויר בנה שיכונים למשפחות באופן שיאפשר ניהול חיים רגילים וחיי חברה. על אף שהשיכון נמצא בתוך בסיס צבאי. למביט מן הצד זה נראה כמו מגורים רגילים בישוב קהילתי, פרט לצורך באישור כניסה, רעש המטוסים והאזעקות, החיים נראים כמו בכל מקום אחר.
 
בשיכון ישנם פעוטונים וגני ילדים לגילאים הצעירים. גילאי בית הספר נוסעים בהסעות לבתי ספר בסביבה. האמהות בדרך כלל עובדות מחוץ לבסיס כל אחת במקצועה.בבסיסים מתקיימים חיי חברה, מסיבות בחגים וחוגים מגוונים לילדים. החיים מאורגנים ע"י ועד השיכון. קניות נערכות בחנויות השק"ם שבבסיסים או מחוץ לבסיס. הבתים בשיכון צנועים ונוחים והאחריות לאחזקתם נעשית ע"י אגף הבינוי בבסיס. המשפחות דואגות לטיפוח הגינות סביב בתיהן ובין הבתים דשאים.מהווי משפחתנו בשיכונים
 
אמא סיגל ואחיה ירום בשנת 1976 ליד הבית בשיכון המשפחות ברמת דוד
 
תמונה 1 
משפחתנו והקשר לחיל האוויר סבא רן שרת בחיל האוויר משנת 1961. בשנת 1968 עברה המשפחה ממרחביה לבסיס רמת-דוד. במעבר, סיגל, אמא של מעיין הייתה בת שלושה שבועות ואחיה ירום בן שנה ורבע.
מה קורה בשעת חירום?
משפחות אנשי הקבע הגרות בשיכון המשפחות בבסיס, מפונות בעת חירום ומלחמה מהבסיס. הנשים והילדים מועברים למקום מרוכז, המרוחק מהבסיס.הפינוי נעשה מפני שבסיסי חיל האוויר מהווים מטרות חיוניות עבור האויב.מלחמת יום הכיפוריםבמלחמת יום הכיפורים, גרה משפחת גורן סבא רן סבתא רבקה והילדים- ירום, סיגל ותמיר בבסיס חצור.
 
ב- 6 באוקטובר שנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים. הגברים עזבו את המשפחות ורצו לתפקידם, הנשים והילדים המומים נשארו בבתים או רצו למקלטים מאולתרים.פינוי המשפחות לנעוריםבשעה 14:00 קיבלנו הודעה על ידי חיילים שנשלחו לשיכון, שעלינו להתארגן מהר לפינוי, לקחת חפצים דרושים ולצאת לאוטובוסים שחיכו על מנת להעבירנו לבית הבראה של המשטרה ב"נעורים" ליד כפר ויתקין.  
 
ב"נעורים" קבלו את פנינו איש קשר מטעם מפקדת חיל האוויר וצוות חיילי מנהלה מהבסיס. הם דאגו לבעיות יומיומיות שהתעוררו. בהתחלה שררה אנדרלמוסיה רבה במקום. כל משפחה קיבלה חדר בבניין מאורך שבו היו כ 6-8 חדרים. אכלנו בחדר האוכל. עם הזמן משהתברר שהמלחמה מתמשכת דאגו למעין גנים מאולתרים לילדים. ילדי ביה"ס הוסעו כאורחים לביה"ס בכפר ויתקין. האמהות נשארו בנעורים, מחכות לכל שביב מידע על הנעשה בחזית ועל גורל בן זוגן הלוחם.
 
האווירה הייתה קשה מאד, מתח ודאגה כמו בכל הארץ והחלו להגיע בשורות קשות שהקשו מאד על הנשים שהיו רחוקות מהבית ובתנאים קשים למדי. מפקד הבסיס היה מגיע למשפחות שנפגעו ומשוחח אתן. היו טייסים שנהרגו או נעדרו ומצב הרוח היה קשה מאד. סבתא מספרת שההרגשה הייתה קשה כי סבא לחם בטייסת בחצרים והיא מצאה את עצמה בפינוי עם משפחות חצור, כך שהקשר עם סבא רן היה בעייתי, והיא לא ידעה מה קורה לו. בלילות היא לא נרדמה ושכבה בפחד שמא יקישו חלילה על דלתה ויבשרו לה בשורה קשה.
 
ביום היה צריך לתפקד, לדאוג לצרכי הילדים ולעזור לכולם. המעש, אומרת סבתא, היא התרופה הטובה ביותר בשעת מתח וחרדה.חזרה לבסיס ולחיי השגרהבתאריך 22 באוקטובר החלה התארגנות חזרה לשגרה –  התעוררו ספקות באשר לזמן המתאים להחזיר את המשפחות למגוריהן בבסיס. כשחזרנו היה קשה מאד לחזור לשגרה, משפחות רבות נפגעו והמצב היה רגיש. יחד עם זאת טוב היה לחזור הביתה לדברים המוכרים, לשגרת החיים, לחברים ולתפקוד נורמלי.
 
חזרה לבסיס חצרים !
 
אחרי המלחמה, וכתוצאה מנפילתם של חברים טייסים הוחלט שסבא רן יפקד על טייסת בחצרים. חיכינו חודשיים עד לחופשת חנוכה ועברנו לגור חזרה בבסיס חצרים. סבתא עברה ללמד בבאר שבע.  ירום נכנס לכיתה א' בבי"ס בב"ש ואמא סיגל החלה את גן החובה שם.לשיכון המשפחות בסיס חצור, חזרה המשפחה לאחר שנים בשנת 1982, כשסבא התמנה למפקד הבסיס.  
 
 
העשרה
בסיס חיל-האוויר חצרים : "בסיס חיל-האוויר חצרים (בח"א 6) הוא בסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי. הבסיס נמצא בסמוך לקיבוץ חצרים מערבית לבאר שבע. בבסיס מוצבות כיום שלוש טייסות מטוסי קרב."
 
בסיס חיל-האוויר רמת דוד: בסיס חיל-האוויר רמת דוד (בשמו הרשמי: כנף 1) על-שם האלוף עזר ויצמן‏ הוא בסיס טיסה מבצעי של חיל האוויר הישראלי. הבסיס נמצא בסמוך לקיבוץ רמת דוד בעמק יזרעאל ובסמיכות למגדל העמק, והוא בסיס הטיסה היחיד של חיל האוויר באזור צפון מדינת ישראל, עובדה שזיכתה אותו בכינוי "חיל-אוויר צפון". בבסיס מוצבות כיום שלוש טייסות המפעילות מטוסי קרב מסוג F-16".
 
תכנית הקשר הרב דורי, 2007
מובילת תכנית אילת שחק

מילון

שק"ם
חברת שקם (במקור שק"מ - ראשי תיבות של שרות קנטינות ומזנונים) היא רשת שיווק שבמרבית שנותיה פעלה בעיקר בתוך בסיסי צה"ל. הרשת הוקמה ב־1948 כחלק מצבא הגנה לישראל. ב־1950 עברה לבעלות משרד הביטחון, אך העסיקה חיילים סדירים לצד אזרחים

בסיס חיל-האוויר חצרים
בסיס חיל-האוויר חצרים (בח"א 6) הוא בסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי. הבסיס נמצא בסמוך לקיבוץ חצרים מערבית לבאר שבע. בבסיס מוצבות כיום שלוש טייסות מטוסי קרב.

בסיס חיל-האוויר רמת דוד
בסיס חיל-האוויר רמת דוד (בשמו הרשמי: כנף 1) על-שם האלוף עזר ויצמן‏ הוא בסיס טיסה מבצעי של חיל האוויר הישראלי. הבסיס נמצא בסמוך לקיבוץ רמת דוד בעמק יזרעאל ובסמיכות למגדל העמק, והוא בסיס הטיסה היחיד של חיל האוויר באזור צפון מדינת ישראל, עובדה שזיכתה אותו בכינוי "חיל-אוויר צפון". בבסיס מוצבות כיום שלוש טייסות המפעילות מטוסי קרב מסוג F-16:

ציטוטים

”העשיה אומרת סבתא, היא התרופה הטובה ביותר בשעת מתח וחרדה.“

”הוחלט שסבא רן יפקד על טייסת בחצרים...“

הקשר הרב דורי