מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החור באונייה

קדמה - מאניות העולים
דימונה במבט מלמעלה
סבתא אליס עלתה עם משפחתה אניית המעפילים

החור באנייה

סיפור מיוחד מהעלייה של סבתא אליס ממרוקו.

סבתי אליס מלול (מצד אבא) ביקשה לספר לי סיפור מיוחד מהעלייה שלה לארץ ישראל. לפני שעלתה היא חיה בארץ מרוקו בעיר קזבלנקה, שם היא נולדה בשנת 1946, לאביה יצחק ולאמה פרחה. כשנולדה, הייתה הילדה השלישית במשפחה ואחריה נולדו עוד תשעה ילדים, בסך הכול 13.

היא מספרת שבשנת 1957 הם יצאו ממרוקו לדרך ארוכה למרסיי שבצרפת, כדי לחכות לאנייה שתסיע אותם לארץ. אחרי הדרך הארוכה ממרוקו לצרפת, סבתי, אמה, אביה, ו-13 אחיה ואחיותיה חיכו 3 חודשים לאנייה שתגיע לחוף. קצת לפני בואה של האניה, האפנדציט של אחיה של סבתי התפוצץ. בגלל המקרה הזה סבתי ומשפחתה נאלצו להתעכב עוד 3 חודשים עד שובה של האנייה מהארץ.

כעבור 3 חודשים, הם החלו בהפלגה לארץ ישראל לנמל חיפה. סבתי עלתה לאנייה בהיותה בת 12. באמצע הדרך התחילו לחדור מים לאנייה והיא התחילה לשקוע. סבתי ועוד המון מהנוסעים באנייה לקחו דליים ועוד כלים שנמצאו ברשותם והתחילו לפנות מים מן האנייה דלי אחר דלי. לאחר שהתגברו על "הקרייסס" הזה הם היו קרובים לארץ.

לבסוף סבתי ומשפחתה הגיעו בשלום לארץ לנמל חיפה והתחילו בדרכם במשאית לעיר דימונה. מכיוון שסבתי ומשפחתה היו משפחה גדולה הם קיבלו 2 ביתנים משלהם, מה שגם לא כל כך הספיק, אבל הם הסתדרו והגיעו בבטחה לארץ.

כששאלתי את סבתי איך הרגישה בזמן הריאיון שערכנו אתה בכיתתנו היא סיפרה שהיא התרגשה לספר את הסיפור שלה שוב ושהיא שמחה שעכשיו הנכד שלה יודע על הסיפורים והחווית שלה.

הזוית האישית

החוויה הייתה נהדרת,סבתא התרגשה לספר את הסיפור שלה ואני שמחתי ללמוד ממנה על חייה וחיי משפחתה.

הזוית האישית

החוויה הייתה נהדרת, סבתא התרגשה לספר את הסיפור שלה

מילון

מעברה
אזור ובו צריפים ואוהלים הנועד להכיל עולים חדשים מארצות זרות

ציטוטים

”"התרגשתי לספר לך את הסיפור שלי, זה חשוב שתדעו מה עבר עלינו".“

הקשר הרב דורי