מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההפתעה הגדולה

מנחם גוטסמן ותאיר גוטסמן
מנחם גוטסמן
מה עומד מאחורי הקמתו וניהולו של בית ספר מל"ד בירושלים

כאשר עליתי לישראל, באוגוסט 1977, לא חלמתי שאני אהיה מנהל בית ספר ובכלל אקים בית ספר בעצמי. אבל החיים הוליכו אותי לכיוון הזה ובסופו של דבר הקמתי את בית הספר מל"ד (מרכז למידה דתי) בירושלים אותו כיוונתי לזרם הדתי לאומי.
 
בית הספר מיועד לתת פתרון לתלמידים שלא השתלבו במערכת החינוך הרגילה או תלמידים שכבר עזבו את מערכת החינוך לגמרי. מה שמאפיין את כל התלמידים האלו שהם סובלים בלב מכאב מסוים. כל אחד בדרגה וצורה שונה. אלו לא בעיות שכליות ולימודיות. בית הספר התפתח משנתיים של פיילוט שהחל בשנת 1995 כאשר פתחתי את שערי לתלמידים. אחרי שנתיים משרד החינוך נתן אור ירוק לבנות בית ספר פורמלי לבנים ובנות. ההכרה הגיעה לאחר שלוש שנים בשנת אלפיים כבית ספר רשמי במסלול בגרות מלאה.
תמונה 1
 
יחודו של בית הספר הוא שאין לחץ בכלל על התלמיד, מבוסס על התפיסה שהתלמידים צריכים חופש ובחירה. בנוי על המודל של "נייל" מבית הספר "סאמר-הייל" באנגליה. אווירת הריפוי מבוססת על המחקר של ד"ר מילטון אריקסון מארצות הברית. אימצתי מתוך מחקרו שלושה מושגים מרכזיים – לתת כבוד לכול תלמיד ולהעריך אותו. להאמין בעצמי שכול תלמיד יוכל להשתנות והמושג השלישי הוא להגן על הייחוד של כל תלמיד. בנוסף, אימצתי גישה מיוחדת בתקשורת מטפורית. לדוגמא, משפט שהייתי אומר לתלמידים "אתה צריך ללמוד איך לא ללמוד". אספקט נוסף אותו אימצתי מגישתו הרוחנית של הרב סולובייצ'יק, הוא שלא ניתן ללמד באמת כל עוד קיימים מחסומים בין המורה לתלמיד.
 
בבית הספר מל"ד כל תלמיד מתקבל באופן מוחלט אין תלמידים על תנאי. כל היחסים בנויים על אמון ואוהבים כל תלמיד ללא קשר למעשיו. המטרה העיקרית בבית הספר מל"ד הוא להחזיר לכול תלמיד את הכבוד העצמי  ולהעלות את הערכה העצמית. בנוסף לתת לתלמידים להרגיש שהם בוחרים את הדרך שלהם בעצמם ולתת ביטחון שהם יצליחו בעתיד בכל דרך בה יבחרו. בית הספר מעודד את התלמידים לערך ההתנדבות, לעבוד באופן חלקי ושיפתחו לעצמם תחביבים אשר בהם הם ירגישו הנאה והצלחה.
 
התוכנית הלימודית מכינה את התלמידים לבגרות מלאה. מאות בוגרי מל"ד כיום משאירים חותם ותורמים לחברה במדינת ישראל. אחרי 15 שנה כמנהל מל"ד פרשתי לגמלאות בשנת 2012. בית הספר ממשיך בדרך שהתחלתי כמנהל צעיר ודינאמי. כיום אני מתנדב בבית הספר בין יום אחד לשלושה ימים בשבוע וחבר בעמותת הניהול. כמו כן אני כותב ספר על בית הספר מל"ד ובקשר עם הרבה מבוגרי בית הספר. החופש שניתן במל"ד מאפשר לכול תלמיד את האפשרות לעשות, ללמוד ולהאמין!
 
מסקנות –
1. לא כל תלמיד יכול להצליח במסגרות הרגילות של מערכת בית הספר.
2. מל"ד נוצר כבית ספר אלטרנטיבי למערכת.
3. הדגש של מל"ד הוא שהתלמיד/ה נמצא/ת במרכז ולא בית הספר במרכז.
4. הגורם החשוב בהצלחת התלמיד/ה זה היחס וקשר בין אישי בין המורה לתלמיד/ה.
5. ההצלחה של התלמיד/ה מחזקת את הקשר המשפחתי.
6. בית הספר עוזר לתלמיד/ה לבצע את כול היכולות והפוטנצליות של התלמיד/ה.
7. רוב תלמידי/ות מל"ד מבצעים את עצמם ומצליחות/ים בחיים.
 
תשע"ה 2015

מילון

אספקט
הבט

ציטוטים

”"אתה צריך ללמוד איך לא ללמוד"“

הקשר הרב דורי