מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההפצצה במשמר העמק 1948

קיבוץ משמר העמק בו סבתא נולדה
משמר העמק 1938 ויקיפדיה
ההפצצה על בית הילדים

שמי ליה אלון השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא יערה שלח.

סבתא יערה שלח, נולדה לבית משפחת פדן, בשנת 1940 בקיבוץ משמר העמק.

"מִשְׁמַר הָעֵמֶק הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר במערב עמק יזרעאל, לצד כביש 66, בתחום השיפוט של מועצה אזורית מגידו. הקיבוץ נוסד ב-1922 על ידי אנשי "השומר הצעיר" שעלו מפולין ומגליציה, חלקם אנשי גדוד שומריה, ועלה לקרקע בשנת 1926". ויקיפדיה.

 משמר העמק 1938 ויקיפדיה

תמונה 1

בחנוכה שנת 1948 כאשר כל הקיבוץ הואר באורות החג. החליט טייס עירקי להפציץ את בסיס רמת דוד. התראות נשלחו לכל יישובי העמק ומסיבה לא ידועה במשמר העמק לא התקבלה ההודעה. בשעות הלילה המאוחרות דלקו אורות חנוכה על גג בית הקומתיים שהיה בית הילדים של סבתא יערה ובאזור הבריכה הגולשת שהיה צמוד אליו. הטייס שראה את האורות התבלבל והפציץ את בית הילדים וסביבותיו.

"ב-24 בדצמבר 1948, ערב חג החנוכה ה'תש"ט, חלפו בשמי הקיבוץ ארבעה מטוסי חיל האוויר העיראקי. הטייסים, שסברו כי מדובר בשדה התעופה רמת דוד, הטילו פצצות על המבנה המרכזי בקיבוץ, שהיה חשוף לחלוטין להתקפות האויב וללא מגן, והרגו 4 בני אדם, מהם 3 ילדים בני 8. הדבר הוסיף לטראומה הקשה אותה חווה הקיבוץ עקב ההתקפה הערבית עליו כ-8 חודשים קודם לכן". (ויקיפדיה)

כתוצאה מההפצצה נהרגו במקום שני ילדים בת ובן בת נוספת נפצעה קשה ונפטרה בבית החולים. סבתא שלי שישנה באותה שעה נפצעה בראש מהריסות קיר שנפל עליה, הצליחה לזחול מההריסות ולהגיע למקלט משם פינו אותה לבית החולים. כאשר היא חזרה הביתה היא גילתה שההלוויות כבר נערכו ושחברתה הטובה נהרגה בהפצצה. היא כעסה והתעצבה מאוד. בנוסף היא גילתה שבית הילדים נהרס כולו בהפצצה והיה עליה ועל חבריה לקבוצה לגור במבנה חלופי עד שישקמו את הבניין.

הנצחה לנופלים

אחרי שימי האבל עברו דיברו עם ילדי הקבוצה וניסו לזכור את הילדים המתים, לפעמים עלו לבית הקברות ולפעמים סתם נזכרו בהם בהזדמנויות שונות. לאחר שנים רבות אמנית מהקיבוץ יצרה סביבון ענק שמוקם בין הבריכה הגולשת לבית הקומתיים והיה גלעד לזכרם של שלושת הילדים.

הזוית האישית

ליה אלון: תיעוד האירוע הטרגי בקיבוץ משמר העמק – עדות של סבתא ממקור ראשון.

מילון

משמר העמק
מִשְׁמַר הָעֵמֶק הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר במערב עמק יזרעאל, לצד כביש 66, בתחום השיפוט של מועצה אזורית מגידו. הקיבוץ נוסד ב-1922 על ידי אנשי "השומר הצעיר" שעלו מפולין ומגליציה, חלקם אנשי גדוד שומריה, ועלה לקרקע בשנת 1926.

ההפצצה על משמר העמק
ב-24 בדצמבר 1948, ערב חג החנוכה ה'תש"ט, חלפו בשמי הקיבוץ ארבעה מטוסי חיל האוויר העיראקי. הטייסים, שסברו כי מדובר בשדה התעופה רמת דוד, הטילו פצצות על המבנה המרכזי בקיבוץ, שהיה חשוף לחלוטין להתקפות האויב וללא מגן, והרגו 4 בני אדם, מהם 3 ילדים בני 8. הדבר הוסיף לטראומה הקשה אותה חווה הקיבוץ עקב ההתקפה הערבית עליו כ-8 חודשים קודם לכן.

ציטוטים

”סבתא שלי שישנה באותה שעה נפצעה בראש מהריסות קיר שנפל עליה“

הקשר הרב דורי