מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדוד יוסף שמש – איש המוסד

דן ותקווה מתעדים סיפור
יוסף שמש ז"ל
מבצע יהלום

נולדתי בבגדד שבעיראק בערב ליל הסדר 1950.

אני הבת הרביעית, אחות לשני אחים ואחות. בתקופה זו חלו שינויים גדולים במצב הפוליטי בעיראק, דבר שהשפיע כמובן על גורלה של הקהילה היהודית במקום. באותה תקופה חיו בעיראק כ-140,000 יהודים, מרביתם התגוררו בערים הגדולות כמו בגדד ובצרה. יהדות עיראק  (בבל), הייתה השנייה בגודלה מבין הקהילות היהודיות בארצות האסלאם, אחרי מרוקו והעשירה ביותר – לצד יהדות מצרים

בתאריך 9 במארס 1950 חוקקה ממשלת עיראק חוק בו נאמר כי כל יהודי עיראקי שיעדיף לעזוב מרצונו את עיראק באופן סופי, יוכל לעשות זאת. ההחלטה על היציאה ניתנה לבחירתו האישית של כל יהודי, אך הותנתה בויתור על האזרחות ועל זכות השיבה לעיראק. החוק לא עסק בפרטי היציאה של יהודי עיראק אלא בשלילת אזרחותם של היוצאים. חוק שלילת האזרחות היה מיועד ליהודים בלבד, והוא למעשה ביטל איסור על יציאת יהודים שהונהג בעיראק באמצע שנות ה-30.

כמה ימים לאחר מכן פרסם האימאם (תואר מנהיגות דתי, מוסלמי) פתווה (פסק הלכה מוסלמי שניתן על ידי מופתי, ומספק הנחיה בנושא ספציפי(, על איסור קניית רכוש מהיהודים. הוא קבע כי המלחמה עם היהודים היא מלחמת דת ומי שקונה מהם, עוזר לאויב.

זו הסיבה שלמרות שמשפחתי היתה מאוד אמידה, לארץ עלו הורי, כמו רבים אחרים, בחוסר כל. הקליטה בארץ הייתה קשה שכן המדינה הייתה צעירה, עניה ולא הייתה ערוכה לקלוט את העולים הרבים שהגיעו אליה בתקופה זו מעיראק ומכל קצוות תבל.

אני גדלתי בקריית אונו ושמורים אצלי זיכרונות נעימים ויפים מילדותי ועל כך גם יעידו חברות הילדות שלי שהן חברות אמת.

בהיותי בת שבע עשרה הגיע ארצה יוסף שמש, בן דודה של אימי מעיראק וכך לאחר שנים נודע לנו כי היה זה הוא שעזר להביא ב"מבצע יהלום" את מטוסי המיג לארץ. הוא סיפר כי נוצר מצב שבו היה בידי מדינות ערב נשק סובייטי שאותו לא הכירו כלל גופי הביטחון בישראל.

 מטוס המיג 21 מסומן במספר 007 כמחווה למוסד, כפי שהוצג בתערוכת צה"ל בגני התערוכה 1966, ויקיפדיה

תמונה 1

הדבר הביא לפערי מידע בקרב קהילת המודיעין הישראלית, והקושי העיקרי היה איסוף מידע בכל הקשור למערכות נשק אוויריות. לכן אחת ממשימותיו של 'המוסד' הייתה להביא מטוס מתוצרת ברית המועצות לישראל, כדי שהישראלים יוכלו ללמוד מקרוב על מערכות לא מוכרות אלו. עלה הצורך לגייס טייס ערבי עם מטוס מתקדם שיסכים לערוק לארץ עם המטוס. יוסף לא שיתף אותנו בפרטים כיוון שהסיפור היה חסוי, אך הדברים נודעו לנו בהמשך…

חווית המפגש עמו הייתה מהנה, בן משפחה שלא ראיתיו מעולם, יקר לליבה של אימי כאח. איש מצחיק משעשע ומסתורי שהצית את דמיוננו. הדור הצעיר במשפחה.

אנקדוטה: בגיל צעיר נשאתי ונסעתי עם בעלי ליפן. שם הקמנו משפחה ועסק. לימים, נישאו בנותי וגם הן נסעו למזרח הרחוק, שם נולדו נכדי. בכל ליבי מקווה אני שנכדי, אשר יוולדו לבני יהיו צברים.

באהבה סבתא תקווה.

העשרה

יהדות עיראק  (בבל): "יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל".

האימאם: "באסלאם הסוני, האימאם הוא ראש המסגד, מנהל התפילה בציבור ודרשן. מכאן באה משמעות המילה: 'זה שלפני' – האיש שעומד לפני כולם במסגד. האימאם משיב במקרים רבים על פניות הקהילה בנושאי דת, ולעתים הוא גם מנהיג הקהילה".

מבצע יהלום:"מבצע יהלום (או הציפור הכחולה) הוא מבצע של המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במסגרתו ערק לישראל, ב-16 באוגוסט 1966, טייס חיל האוויר העיראקי, מוניר רדפא עם מטוסו מדגם מיג 21. מוניר רדפא השתייך למיעוט הנוצרי בעיראק ועקב כך, לא קיבל קידומים בצבא ולכן ערק".

"לאחר פעילות מאומצת שבה השתתפו יעקב נמרודי (ראש שלוחת "המוסד" בטהרן) ואיש "המוסד" יוסף שמש, אותר מוניר רדפא, טייס מתוסכל שקידומו נבלם על אף היותו טייס מוערך וזאת עקב היותו נוצרי, ששאף להגר למדינה מערבית. רדפא היה מוכן לערוק לישראל תמורת 50 אלף דולר‏ ובתמורה לסיוע בהברחת משפחתו מעיראק לישראל".

תשע"ו

מילון

יהדות בבל (או יהדות עיראק)
יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל.

האימאם
באסלאם הסוני, האימאם הוא ראש המסגד, מנהל התפילה בציבור ודרשן. מכאן באה משמעות המילה: 'זה שלפני' - האיש שעומד לפני כולם במסגד. האימאם משיב במקרים רבים על פניות הקהילה בנושאי דת, ולעתים הוא גם מנהיג הקהילה.

מבצע יהלום
מבצע יהלום (או הציפור הכחולה) הוא מבצע של המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במסגרתו ערק לישראל, ב-16 באוגוסט 1966, טייס חיל האוויר העיראקי, מוניר רדפא עם מטוסו מדגם מיג 21. מוניר רדפא השתייך למיעוט הנוצרי בעיראק ועקב כך, לא קיבל קידומים בצבא ולכן ערק.

ציטוטים

” הדוד יוסף שמש לא שיתף אותנו בפרטים, הסיפור היה חסוי, אך הדברים נודעו לנו בהמשך...“

הקשר הרב דורי