מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הביצה הלבנה והביצה החומה

סבתא לאה ודריה הנכדה בתכנית הקשר הרב דורי 2019
סבתא לאה בילדותה בפתח תקווה
החברה שולמית ומשפחת השונה

סבתא לאה מספרת לדריה:

הייתה לי חברה טובה, שולמית שמה, הכרנו בבית הספר היסודי. בוקר אחד נפגשנו באקראי וצעדנו יחד לבית הספר. באמצע הדרך שולמית עצרה ואמרה לי: "כאן גרה סבתי, אני נכנסת אליה לרגע כדי לקחת ממנה כריך להפסקת האוכל". קינאתי. כי לי לא הייתה סבתא מעולם.

למחרת היום בדרך לבית הספר סבתא ציונה חיכתה בחוץ עם כריך עטוף. קינאתי מאוד. בהפסקת האוכל פתחה כל אחת מאיתנו את שקית האוכל שלה, ומהכריך של שולמית עלה ריח ניחוח. "מה יש לך בכריך?" שאלתי והיא ענתה "חילבה". "ומה יש לך בכריך? שאלה, עניתי: "חמאה וגבינה". כל כך רציתי להתחלף איתה אבל…

בוקר אחד כאשר יצאה אלינו סבתא ציונה היא שאלה את שולמית "מי הילדה הזו? אתן חברות טובות?" שולמית הינהנה בחיוב. "אז אולי תזמיני אותה לג'חנון בשבת?" שולמית קצת הסתייגה. היא לא תארה לעצמה כמה אני חפצה בהזמנה. סבתא ציונה הזמינה אותי לבוא ולהצטרף לארוחה המשפחתית בשבת בבוקר, כל כך שמחתי ומיד עניתי בחיוב למרות שידעתי שהורי לא ייענו בקלות. לאחר הפצרות ושכנועים מצידי ומצידה של שולמית הסכימו הורי שאצטרף למשפחתה של שולמית לארוחת הבוקר בשבת.

לבשתי בגדי חג ונעלתי את נעלי הלכה החדשות, אמא ציידה אותי בביצה קשה ובעגבניות שאותן אוכל עם הג'חנון (שחלילה לא אגזול ממארחי יתר על המידה). הבית של ציונה היה מלא אנשים וצחוק של ילדים. המון קולות גבוהים ונמוכים וניחוחות של שבת. על השולחן הונח מגש ענק של ג'חנון וביצים חומות מבושמות בריח השבת, וביצה אחת לבנה נטולת ריח (שאותה הבאתי אני מביתי).

הבטתי במסובים השמחים, הצטרפתי לשירת "דרור יקרא" ושלום הקטן ישב בפינה ותופף בהתלהבות על פך של זיתים. איזו שבת נפלאה. כה מאושרת הייתי שזכיתי להיות חלק מחגיגה כה נפלאה.

למחרת היום בדרך להית הספר כשעצרנו אצל סבתא ציונה היא חיבקה אותי ואני קראתי לה "סבתא". ובהפסקת האוכל אכלתי אני את הפרוסה עם החילבה ושולמית אכלה בהנאה רבה את הכריך עם החמאה והגבינה כמו גם את הביצה הלבנה שנאלצתי להביא עמי בכל פעם שהוזמנתי לשבת של ג'חנון אצל סבתא ציונה.

סבתא לאה בילדותה בפתח תקווה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא לאה: הסיפורים העלו בי זכרונות מהעבר וחיממו את ליבי ולא הייתי מספרת אותם ונזכרת בהם אילולא התכנית והיום אני מצפה שנכדתי תשתף אותי בחוויותיה. אני מרגישה שבזכות הקשר הרב דורי התקרבתי לנכדתי.

דריה: בזכות תכנית הקשר הרב דורי, הצלחתי להיפגש עם סבתי יותר מלפני כן. אני נהניתי עם סבתי מאוד ואני מרגישה שאני מלאה ביותר ידע שיעזור לי בבית הספר וגם אני מרגישה שאני יודעת יותר מאימא שלי על סבתי שהיא אימא של אימא שלי. אני רוצה לומר לסבתי תודה על כך שהשקעת כל כך הרבה בי השנה ונתת לי את כל מה שרציתי והייתי צריכה, אם זה לבוא לישון אצלך ולעבוד על העבודה ואם זה להכין לי שוקו ובליצ'ס כדי שיהיה לי כוח לעשות את העבודה.

מילון

שירת "דרור יקרא"
שירת "דרור יקרא" זהו שיר שהיו שרים ביום שבת

ציטוטים

”"לבשתי את בגדי החג ונעלתי את נעלי הלכה החדשות"“

הקשר הרב דורי