מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האסון של סוכות

זאת סבתי. אישה מופלאה שכולם אוהבים.
אלו סבא וסבתא רבא שלי, אנשים מיוחדים
הסבתא האמיצה שהצילה את כל המשפחה

כשסבתא שלי הייתה בת 9 היא הייתה ילדה מאוד שובבה, אבל חכמה וערנית. היא הייתה הגדולה מבין האחים שלה ולכן אבא שלה תמיד סמך עליה כי אחרי הכל היא הייתה ילדה אחראית. היא הייתה שומרת על אחים שלה עוזרת לאמא שלה בעבודות הבית עוזרת לאבא שלה בקניות לבית, וכשהיה הולך לשוק תמיד הייתה הולכת איתו, וכולם בשוק הכירו ואהבו אותה, ולכן אבא שלה היה מספר לה הכל וידע שהיא תשמור הכל בסוד. היא הייתה הכי קשורה מבין כל אחיה לאבא שלה והיא הייתה האהובה עליו מבין כל הילדים.

סבא רבא שלי היה עשיר גדול במרוקו והיה נחשב לאיש צדיק שעושה המון מצוות. כולם הכירו את סבא רבא שלי וידעו שאם צריך עזרה הם יוכלו לפנות אליו, והוא הראשון לעזור לכולם.

ובגלל שסבתא שלי הייתה הבת הבכורה, היא הייתה אשת סוד של סבא רבא שלי וגם את הכסף שהיה מרוויח מהחנויות שהיו לו היה מספר רק לה.

במרוקו היו לו שלוש חנויות ועוד נכסים נוספים חלק מהן היו: 1. חנות בדים  2. חנות תה  3. חנות תמרים. כל החנויות היו צמודות אחת לשניה. אבא שלה היה עובד שם ואחיו  היה עוזר לו עם החנויות.

סבא רבא שלי היה הולך לבית כנסת כל יום בארבע בבוקר, וכמובן בימי שבת והיה לו מקום של כבוד שם.

סבא רבא שלי דאג כל הזמן למשפחתו, ומתי שהייתה עליה לארץ ישראל הוא עזב את כל הנכסים שלו בשביל שמשפחתו תעלה ארצה. זה היה בשנת 68. לצערו, הוא נאלץ לעזוב את החנות כשהם הפליגו לישראל.

הוא שמר את כל כספו בכל שנה, שם את הכסף בסקרה (מזוודה) ושם אותה בסוכה, וכמובן שסיפר את זה לסבתי כי הוא סמך עליה יותר מכולם.

הסיפור שלה מתחיל בחג סוכות שאמא של סבתא שלי (סבתא רבא שלי) הדליקה נרות בתוך הסוכה בשביל שיהיה אור, ואחיה הקטן של סבתי ששמו דוד (שהיה אז בן 2) לקח אחד מהנרות והדליק את הסכך של הסוכה וכל הסוכה עלתה באש.

סבתא שלי מיהרה ורצה אל תוך האש והוציאה את אחיה מהאש וגם את הסקרה של אבא שלה, שהיה בה כסף. היא לקחה את אחיה במהירות לאמא שלה והם רצו במדרגות וברחו מהבניין ואמא שהייתה בהריון התעלפה בדרך, וכולם רצו אל בית הכנסת לספר לאבא שלה (סבא רבא שלי). הוא חשב שכל הכסף נשרף, אבל בעצם הוא היה אצל סבתא שלי! ולמזלנו כולם ניצלו בזכות סבתא שלי.

סבתא שלי היא אישה חזקה עד היום. שעברה המון קשיים בחיים ועבדה בהמון עבודות ותמיד הייתה פייטרית ונלחמה כדי להצליח בחיים שלה.

הזוית האישית

קורן סמדג'ה: אני נהניתי מאוד במהלך העבודה ולמדתי המון על הילדות של סבתי ושל המשפחה שלה. יצא לי ללמוד גם כמה מילים חדשות ועל העלייה שלהם ממרוקו. אני מאחל לה אריכות ימים ושנזכה לחגוג אצלה חגים כל שנה.

מילון

סקרה (במרוקאית)
מזוודה

ציטוטים

”בן אדם מת פעם אחת, אז אל תפחד לחיות “

הקשר הרב דורי