מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האיטלקים שקנו את חניתה ובנו בית כנסת איטלקי

אני בר עם סבתי רות בגמר העבודה
סבתי עם סבי רות וצבי ליקבורניק
גאולת אדמות חניתה ע"י יוסף סיניגליה ובנית בית כנסת ברמת גן.

ההורים של סבתא שלי עלו ארצה בשנת 1935 מפירנצה שבאיטליה, כשרק התחילה האנטישמיות. סבא רבא, יוסף סיניגליה, היה פעמיים בישראל, כתייר לפני כן. הם עלו עם ארבעה ילדים והוריו של סבא רבא. הם התיישבו מיד ברמת גן. בזכותם עלו עוד הרבה משפחות יהודיות שניצלו מהשואה, בזכות סבא רבא שלי.  
 
גאולת אדמות חניתה, על ידי סבא רבא שלי, בשנות המרד הערבי הגדול ובהתאם לספר הלבן, ממשלת המנדט הבריטי אסרה על רכישת קרקע על ידי יהודים באזורים מסוימים. ביניהם היה גם האזור בו ממוקם היום קיבוץ חניתה. יוסף סיניגליה, סבא רבא שלי, אבא של סבתי רות, איש הקרן קיימת לישראל, יחד עם חברו אליעזר וינשל, יזמו את קניית האדמות בגליל הצפוני עבור הקמת יישוב עברי.
 
בעלי האדמות סברו כי סיניגליה, שנראה בעל חזות איטלקית טיפוסית, הוא נציג הכנסייה, המבקשת לרכוש קרקעות על מנת להקים עליהן מנזר. באמצעות מתווך ערבי מלבנון, הקרקעות הועברו ונרשמו בסופו של דבר על שם קק"ל במשרדי הטאבו בעכו. יוסף סיניגליה היה ממייסדי קק"ל.
      
כך מספר יוסף סיניגליה, על רכישת אדמות חניתה:
העשרה: ערך חניתה "יוסף סיניגליה, איש הקרן קיימת לישראל, יחד עם חברו אליעזר וינשל, יזמו את קניית האדמות בגליל הצפוני עבור הקמת יישוב עברי."
 
"בדצמבר 1937 פנו אלי אברהם וינשל ואחיו אליעזר וביקשו שאסייע להם ברכישת שטח של למעלה מ – 4,000 דונם המשתרעים לאורך גבול לבנון. לאחר התייעצות עם יוסף וייץ וד"ר גרנות התברר שקק"ל מעוניינת בתוכנית אבל אין לה הכסף הדרוש לקניה וגם אין הביטחון בכך שהסוכנות תהיה מוכנה ליטול לידיה את ההוצאות הכרוכות בעליה על הקרקע.
 
הבינונו כי אם לא ניצור מצב שיאלץ קבלת החלטה לא נגיע לגבול הצפון מערבי. הדרכון האיטלקי שהיה בידי באותם הימים אפשר לי להופיע כקונה לא יהודי, ואמנם לאחר גמר פעולת הרכישה התנקמו הכנופיות הערביות במורה הדרך שלי, שהיה ערבי ממוצא לבנוני והרגו אותו."
 
יוזמי ובוני בית הכנסת האיטלקי על שם רבי עובדיה מברטנורה ברמת גן
 
העשרה:
בית הכנסת האיטלקי על שם רבי עובדיה מברטנורה ברמת גן : "בית הכנסת הוקם על ידי יוצאי יהדות איטליה שהתרכזו ברמת-גן באזור בית הכנסת, וגברת נאמנה (ג'רמנה) סיניגליה' רעייתו של יוסף סיניגליה', ממנהיגי יהדות איטליה הייתה הרוח החיה מאחורי הקמתו."  ויקיפדיה)
עובדיה מברטנורה: "בי עובדיה ירא מבַּרטֶנוּרָא נודע גם בכינוי הרע"ב או הרב (נולד באיטליה, ככל הנראה בעיר ברטנורו, בערך בין השנים ה'ר'–ה'ר"י, 1440–1450 – וגם על שנת פטירתו ישנן חלוקי דעות) היה רב, פוסק, פרנס, דרשן, רב העיר ומנהיג יהודי ירושלים בשלהי התקופה הממלוכית וראש ישיבה. נודע בעיקר בשל פירושו על המשנה."
 
באחת הפינות השלוות של רמת גן, ברחוב שפונה מרחוב ארלוזורוב לגן שאול רחוב מעלה הצופים, מוקף נוף ירוק, מקימים אנשי "המושבה האיטלקית" בית-הכנסת שלהם ע"ש הרב עובדיה מברטנורה. בראש הועד היוזם של בית-כנסת זה עובדת נאמנה סיניגליה, שיד לה בטיפוח המסורת בין יוצאי איטליה. היא זכתה גם לקבל פרס יקירת רמת גן בשנת 1982.
משפחת סינגליה, המשפחה של סבתי, הם מיוזמי ובוני בית הכנסת היו משפחת יוסף ונאמנה סיניגליה. יוסף היה יליד פרארה שבאיטליה, מצאצאי רבי עובדיה מברטנורה והיה נשיא הוועד המרכזי של "קק"ל" באיטליה. עלה לארץ ישראל בשנת 1935 והתיישב ברמת גן. הוא היה ממסדי הקרן קיימת לישראל. במסגרת זאת נטל חלק פעיל ומיוחד במינו ברכישת אדמות חניתה. לכן גם קרא לבתו שנולדה בשם זה, היא ה"חניתה" הראשונה בארץ.
 
יחד עם רעייתו, נאמנה, יזם את בניית בית הכנסת האיטלקי על שם רבי עובדיה מברטנורה ברמת גן. את האדמה, הקרקע לבנייה,  קיבלו במתנה מראש עיריית רמת גן דאז, מר אברהם קריניצי.
 
לאחר קום המדינה עסק יוסף סיניגליה בקשרים מסחריים בין איטליה לישראל. הוא נפטר בשנת 1973 באיטליה והובא לקבורה בישראל. 

מילון

יוסף סיניגליה
יוסף סיניגליה, איש הקרן קיימת לישראל, יחד עם חברו אליעזר וינשל, יזמו את קניית האדמות בגליל הצפוני עבור הקמת יישוב עברי.

בית הכנסת האיטלקי על שם רבי עובדיה מברטנורה ברמת גן
בית הכנסת הוקם על ידי יוצאי יהדות איטליה שהתרכזו ברמת-גן באזור בית הכנסת, וגברת נאמנה (ג'רמנה) סיניגליה' רעייתו של יוסף סיניגליה', ממנהיגי יהדות איטליה הייתה הרוח החיה מאחורי הקמתו.

עובדיה מברטנורה
רבי עובדיה ירא מבַּרטֶנוּרָא נודע גם בכינוי הרע"ב או הרב (נולד באיטליה, ככל הנראה בעיר ברטנורו, בערך בין השנים ה'ר'–ה'ר"י, 1440–1450 – וגם על שנת פטירתו ישנן חלוקי דעות) היה רב, פוסק, פרנס, דרשן, רב העיר ומנהיג יהודי ירושלים בשלהי התקופה הממלוכית וראש ישיבה. נודע בעיקר בשל פירושו על המשנה.

ציטוטים

”הציונים הגדולים חשו באנטישמיות שמתחילה להתפתח באיטליה עלו ארצה עם ארבעה ילדים והורי סבא רבא.“

”יוסף סיניגליה, סבא רבא שלי היה ממייסדי קק"ל“

הקשר הרב דורי