מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האח המיוחד של סבתא מחבר מילון ארמי – עברי – כורדי

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא בצעירותה מחזיקה את אבא שלי
חנוכיית הפלאים

שמי עליזה הראל אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי נועם הראל ויחד תעדנו את סיפורי.

נולדתי בכורדיסטן בעיר זכו ועליתי לארץ בגיל ארבע. בשנת 1950 הגעתי למעברת תלפיות בירושלים, למדתי בבית ספר שנקרא "אבוקה". לאחר חמש שנים עברנו לשיכונים מול מסילת הרכבת. לאחר שעברנו לשיכונים עברתי לבית ספר אחר בשם "קושת".

התחלתי לעבוד כמטפלת בילדים. לאחר מכן למדתי בתיכון בשם "ביה"ס לפועלים על שם מיט'של". גם כיום אני מתגוררת בירושלים, אני בת 74 ויש לי שלושה ילדים ושמונה נכדים.

החנוכיה של אחי מרדכי

במסגרת התכנית, ערכנו מפגש בנושא "סיפורו של חפץ" ובחרתי לספר על החנוכיה.

בשנות ה-50 הכין אחי במסגרת בית הספר, בשיעור מלאכה, חנוכייה מעץ שכתוב עליה "הנרות הללו קודש הם" ומאז בכל חג חנוכה הדלקנו בה את הנרות בחג החנוכה.

שמו של אחי הוא מרדכי (מוטקה) יונה. בצבא הוא שירת בחיל הכללי ונפצע תוך כדי שירותו הצבאי. שסיים את שירותו הצבאי הוא התחיל לעבוד כשליח בסוכנות היהודית ולאט לאט התקדם בדרגות. כשפרש מעבודתו בסוכנות היהודית, החל לכתוב ספרים. הוא כתב שני מילונים האחד עברי-ארמי – אוצר החכמה והשני עברי-ארמי-אנגלי. היום הוא מרצה על עבודתו בבתי ספר , מרצה על תקופת ילדותו ומלמד ילדים אתיופים את השפה העברית וכל זה ללא תמורה (בהתנדבות ללא לקבל שכר כספי).

 בין הספרים שחיבר אחי מרדכי יונה

תמונה 1

הזוית האישית

עליזה: נהנו מאוד מהמפגשים התגבשנו אחד עם השנייה. ציפינו וחיכינו לכל מפגש, חוץ מהמפגשים הרווחנו ארוחות שישי ביחד ואת הקרבה בין סבתא לנכד.

מילון

החיל הכללי
החיל הכללי (חכ"ל) הוא סמכות המאגדת בתוכה את כל החיילים שלא שייכים לאף אחד מהחילות האחרים. בראש החיל עומד ראש מחלקת הסגל של אגף כוח אדם. מפקדת החיל הנוכחי היא תא"ל מיכל תשובה.

ציטוטים

”וכל זה ללא תמורה.“

הקשר הרב דורי