מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דני ושמן הדגים

משמאל סבא דני בגיל 12 בקיבוץ. ואני בן 12
סבא דני עם אמא שלי בקיבוץ דליה, 1975
לדני נולדה אחות

סבא דני בראון (אבא של אמא)

סבא דני (אבא של אמא) נולד בתאריך 2.11.1938 בקיבוץ דליה. הוא היה הבן הבכור שנולד לאנשי הקיבוץ שעלו לארץ מהונגריה והקימו בעמק יזרעאל, קיבוץ של השומר הצעיר.

ההתרגשות בקיבוץ הייתה רבה כי הוא היה התינוק הראשון שנולד, ולכן כל חברי הקיבוץ בחרו לו את השם: דן. דני.

כשסבא דני היה בן 5 נולדה אחותו מרים. הוא מאוד התרגש לקראת העובדה שנולדה לו אחות קטנה וכששמע שהוא הולך לפגוש אותה בבית היולדות, הוא מיהר להתלבש יפה ולסדר את השיער (היה לו שיער מלא ושחור עם שביל בצד).

על הכיריים היה סיר דגים מבושל וסבא שלי לקח את השמן מסיר הדגים ומרח על השער שלו והסתרק יפה במסרק.

כשהגיע לבקר את אחותו, אמא שלו, שושי, הריחה ריח של דגים מהשיער של סבא דני ושאלה אותו מה שם על השיער?

סבא חייך ואמר שהוא רצה להיות יפה לקראת הולדת אחותו החדשה ושם שמן על השיער. הריח של הדגים היה כל כך מסריח שאמו, שושי, צחקה בקול רם וכמובן לא נתנו לו להתקרב לאחותו מרים עד שיחפוף את השיער.

מדובר בשנת 1943, ובאירופה הייתה תקופה קשה של שלהי השואה. משפחתה של אמי מצד אבי, עלתה לארץ, לקיבוץ דליה, לפני המלחמה כי רצו ליישב את ארץ ישראל ובכך נצלו מהיטלר וממוות במחנות ההשמדה. אבל רבים מחבריהם ומבני משפחותיהם נותרו בהונגריה ומתו.

בתוך כל הטראומה הזו, הצליחו בקיבוץ, בתקופת הצנע פה בארץ, להקים משפחות, להוליד ילדים והסיפור הזה מרגש כי הוא משמח ומצחיק בתוך תקופה לא פשוטה שהייתה אז.

סבא דני נהרג בתאונת טרקטור כשהתהפך בתאריך 23.11.93 לתוך תהום ביישוב שילה, ליד ירושלים, כשהוא בן 55 בלבד. הוא השאיר אחריו ארבעה ילדים: ליאור שהיה אז בן 29, שרון שהייתה אז בת 25, אמא שלי , איה, שהייתה אז בת 19 וירדן שהייתה אז בת 9.

סבא שלי דני היה מלח הארץ: קיבוצניק, עובד אדמה, רקדן ריקודי עם, חובב הגבעטרון, ואוהב טיולים ואת סיפורי התנ"ך.

מכל הנכדים שלו, אומרים שאני הכי דומה לו- ולכן בחרתי לספר סיפור עליו ומילדותו.

הזוית האישית

אני חושב שחשוב מאוד לשמוע את הסיפורים המשפחתיים על מנת לדעת את ההיסטוריה של המשפחה שלנו, להכיר, לחקור ולדעת לספר גם לדורות הבאים

מילון

בשלהי
בסוף

ציטוטים

”"משפחה זה כוח"“

הקשר הרב דורי