מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דממה בקשר

תג חיל הקשר הישן - רן השתייך לחיל הקשר
הר הכרמל - המקום בו התרחש הסיפור.
תפקידו של רן בתרגיל בתחנת הממסר-

שמי אגם אסרף, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם רן אלמן. רן נולד בשנת 1940 בקיבוץ שריד.

קיבוץ שריד

"שָׂרִיד הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, ונמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. בתקופת העלייה הרביעית (1924–1928), היה עמק יזרעאל בראש סדר העדיפויות של קק"ל, אשר רצו להקים בעמק הפורה התיישבות חקלאית משמעותית, ויצירת רצף טריטוריאלי של היישוב… שריד הוקם בתחילת שנת תרפ"ז (סוף שנת 1926) על גבעת כניפס. מקימי היישוב היו חברי קבוצת "אחוה" של חברי החלוץ מליטא, שעלו בשנת 1920 והחל משנת 1925 עבדו את קרקעות היישוב בעת שהותם במחנה הכשרה סמוך לגניגר. באביב 1927 הצטרפו לשריד קבוצת ביברכה של תנועת הנוער בלאו וייסמגרמניה שעלו בשנת 1924" (ויקיפדיה).

מגדל המים בשריד

תמונה 1

הסיפור מתרחש בתקופה בה שרת רן בצבא בחיל הקשר

"היה זה תרגיל גדול בו השתתפו יחידות רבות של חיל הקשר, שהתרחש באזור הר הכרמל ובו מילאתי תפקיד יחד עם חבר. תפקידנו היה להגיע לנקודה גבוהה על ההר עם מכשיר מיוחד שמאפשר להעביר את הקשר בין היחידות במקומות בהם אין קליטה.

חלפו שעות בלי כל תנועה ונאסר עלינו לדבר במשך כל התרגיל. בשעת לילה, מאוחרת נרדמנו ליד המכשיר. היחידות שניסו להעביר מסרים לא הבינו מדוע אין קשר, ונלחצו. נראה כי בשל השעה התחילו רחשים ודיבורים בקשר, התעוררנו והעברנו במהרה את כל ההודעות בין היחידות.

בתום התרגיל חזרנו לבסיס. נשאלנו מדוע לא היה קשר זמן רב כל כך, והחבר שלי ענה כי "הייתה תקלה במכשיר" והצלחנו לטפל בתקלה. וכמובן, בסיכום התרגיל קיבלנו ציון לשבח על הביצוע "הנפלא" בתחנת הממסר, באופן אירוני למדי…"

הזוית האישית

אגם אסרף: נוכחתי לדעת כי חייו של רן היו מלאי סיפורים מעניינים. אינני חושבת שהייתי נחשפת לסיפור, או שהיה מספר לי זאת לולא התוכנית הזאת. בשל זאת נוצרו רבדים נוספים, ואפשרויות שיח שונות. בשל התוכנית התחלתי לגלות סקרנות לגבי עברו, ואני חושבת שבשל כך התקרבנו. אני מאחלת לו כל טוב, ושחייו ימשיכו להיות מיוחדים, מעניינים ורצופי מזל טוב, כפי שהיו עד עכשיו.

מילון

תחנת ממסר
בשימוש צבאי נועד להתגבר על בעיוט של טווח שידור ומחסומים כגון הרים.

ציטוטים

”"וכמובן, בסיכום התרגיל קיבלנו ציון לשבח על הביצוע הנפלא בתחנת הממסר באופן אירוני למדי..."“

הקשר הרב דורי