מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גרנו בצפיפות אבל היה נעים יחד

בטי ורונה
בטי ואחיה
ילדותי בתורכיה

הערה: הקשר בין בטי ורונה אינו קשר דם אלא התחיל כהיכרות שנוצרה בבית הספר. רונה לימדה את בטי מחשבים, הקשיבה ותיעדה את סיפור חייה. 
בטי מספרת לרונה:
נולדתי באדירנה שבתורכיה,  עיר על גבול תורכיה-בולגריה, להורי רשל (רחל) ומואיז (משה). יש לי אחות אחת, מבוגרת יותר ממני ושמה אלזה.
 
אדירנה (אדריאנופוליס לשעבר) היא העיר המערבית ביותר בתורכיה, מיקומה בחלק האירופאי של תורכיה, במפגש הגבולות תורכיה-יוון-בולגריה. אדירנה שימשה כעיר חשובה ביותר באימפריה העות'מנית בגלל מיקומה.בתקופת מלחמת העולם השנייה היתה באדירנה  תוכנית מגירה של היהודים לברוח מזרחה, אם וכאשר תהייה פלישה של הגרמנים, אך ממשלת תורכיה, למרות היותה בת ברית של גרמניה, לא איפשרה לה להכנס לתחומה מה  שבדיעבד מסתבר כעובדה שהצילה את היהודים מהשמדה.אדירנה היתה מאוכלסת, כמעט כולה, ע"י יהודים והיה בה רק מיעוט של תורכים. לאט-לאט התרוקנה העיר מהיהודים שחלקם עלו ארצה וחלקם עברו לאיסטנבול שם נמצא היום המרכז הגדול ביותר של יהדות תורכיה.
 
באדירנה התקיימו 13 בתי כנסת עד שבאחד הימים פרצה שריפה גדולה בעיר ואז הוחלט לאחד את כולם ולבנות בית כנסת אחד גדול ומרכזי שישמש את כל היהודים בעיר, ואכן רוב חיי הקהילה היהודית התרכזו סביב בית הכנסת: פגישות משפחתיות בכל שישי ושבת, בחופשת הקיץ למדו הילדים בכיתות שהקים רב הקהילה ולימד אותם פרקי תורה, יהדות כללית, תפילות וכד'. "מחזיקי תורה" פרויקט שתחילתו באיסטנבול. זו היתה תנועה שיזמה פעילויות שונות בקרב הקהילה היהודית. מקהלת ילדים שלמדו ושרו מזמורים חסידיים.
ליד ביתי באדירנה

ליד ביתי באדירנה
 
אני הייתי ילדה צעירה מאוד באותה תקופה ואינני זוכרת הרבה, אבל יש לי תמונה על מדרגות בית הכנסת, יחד עם כל הילדים האחרים. עם נטישת היהודים את העיר, נבזז בית הכנסת ונהרס כמעט עד היסוד. כיום הוא בשיפוצים ויש כוונה של הקהילה היהודית להפכו למוזיאון לתולדות יהדות אדירנה. כשהייתי בערך בת 3 נהרג אבי בתאונת דרכים בתשעה באב. מספר חודשים לאחר מכן הגעתי עם אמי לארץ וגרנו אצל הוריה במשך כשנה. אחרי שנה חזרנו לתורכיה, שם אמי מכרה את הבית והחנות שהיו שייכים למשפחה, ובינתיים במשך שנה נוספת, גרנו אצל דודה (אחות סבתי), בבית שבעברו היה שייך לסביה של אמי. זכרונותי מהתקופה ההיא מתמקדים, בעיקר, בחייה העלובים של הדודה, שהיתה אישה מוכה.
 
כשהייתי בת 5 עלינו ארצה ועברנו לגור יחד עם סבא וסבתא (הורי אמי). גרנו שבע נפשות בדירת חדר וחצי, עם מטבחון קטנטן ושרותים בחצר משותפים עם השכנים. בלילה, בעיקר בחורף, אם מישהו צריך היה לשירותים, היה צריך ללבוש מעיל, לנעול מגפיים, לקחת מטריה ורק אז לצאת לחצר וללכת מסביב. היה צפוף, המטבחון היה קטנטן בו סבתי בישלה על פתיליה, אבל האווירה היתה טובה. יחסי שכנות מצויינים, כולם יצאו בערבים למרפסות, דיברו, סיפרו וידעו הכל על כולם.
 
אמי מעולם לא הרשתה לי להזמין חברים, כי פחדה מתאונת דרכים, לא הרשתה לי להתרועע עם חברות רבות, אבל יש לי מספר חברות עוד מכיתה א', שאנו בקשר עד היום הזה. כמו כן לא יצאתי לטיולים, לא הייתי בתנועת נוער וחוץ מאשר לבית הספר, הזכרונות של "מחוץ לבית" הם מועטים. משחקי הילדות באותה תקופה היו: קלאס, 5 אבנים, קפיצה בחבל, קפיצה בגומי, ארץ-עיר ומשחקי קופסה כגון "סבלנות". מכל המשחקים הייתי אלופה ב-5 אבנים.
תמונה 1
 
בית ספר יסודי "ויתקין" בשכונה, בית ספר תיכון "עירוני ו" בת"א. שירות צבאי בחיל רפואה.
בשנת 1975 נישאתי לדוד בבית הכנסת הגדול בת"א.
הדירה הראשונה שלנו היתה בבת-ים, אחריה עברנו לחולון ומשם לשוהם. בשנת 1988 נולד בני בכורי אלון ובשנת 1992 נולד עידן. 
 
התחביבים שלי: קריאת ספרים – רומן, ריגול, היסטוריה, שירים עבריים, בישול ואפייה, טיולים, היסטוריה יהודית ותנ"ך, לארח אורחים בבית.
 
תשע"ה 2015

מילון

אנוסי ספרד
האנוסים היו יהודים שאולצו להמיר את דתם או גורשו מספרד ב-1942

ציטוטים

”שימי בצד שקל לבן ליום שחור“

הקשר הרב דורי