מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיל הנעורים – גם סבתא הייתה שם

סבתא רותי והנכד מתן
במחנה עבודה בקיבוץ חוקוק
ילדותה של סבתא בישראל

חברויות
 
שמי רותי, אני משתתפת השנה עם מתן נכדי, בתכנית הקשר הרב דורי. כשאני רואה את מתן תמיד הוא נמצא עם חברים. טלפונים, פגישות עם חברים ו…הם מרכז חייו, הוא בעצם מזכיר לי את עצמי בשבילי החברות היו מרכז החיים וכמובן גם החבר. מתן נכדי, מבלה חלק מזמנו בפארק והנה גם אני עם חברותיי מבלות בפארק ברמת גן על נדנדנות.
תמונה 1 
בתקופתי הירקון היה מרכז בילוי, אהבנו לשוט בסירות.
תמונה 2 
לשמחתי הרבה בשנים האחרונות הירקון שוב קם לתחייה ומשפחות רבות מבלות בו. כאן בתמונה אני עם חבר (חבר ראשון) בבילוי, אני זוכרת עד היום את ההתרגשות הרבה. אני כאן עם החברות הכי טובות שלי והחבר.    
תמונה 3 
גיל בת המצווה גם היום כמו אז מהווה סמל להתחלת הבגרות. כיום חוגגים רבים את בת המצווה במסיבות, באולמות וגם בנסיעות לחו"ל. המתנות כיום ניתנות בצ'קים וככל שהצ'ק גדול יותר הוא משובח יותר.    
 
שימו לב להבדל בביגוד בין היום לאז
תמונה 4 
כאן אני בשמלת בת המצווה שאותה תפרו לי במיוחד.
 
את הבת המצווה חגגו לי בבית, את האוכל בישלה המשפחה. הייתי מאושרת לקבל ספרים ואת המשחק ריכוז, שהיום קוראים לו מונפול.חג פורים חג פורים חג שמח לילדים גם בזמני, לא תאמינו, חג פורים היה החג שלו מאוד חיכינו,
 תמונה 5
בתמונה אני מחופשת לקוזאק ואחותי לרקדנית.
 
שאלתי את מתן למה אני מחופשת הוא לא ידע. אמרתי לו שהתחפשתי לקוזאק , הוא שאל מה זה קוזאק?
לשאלתו של מתן מה זה קוזאק? קוזאק הוא מעין חייל רוסי בעצם חייל קווקזי.
כיום כאשר ילד רוצה להתחפש הוא הולך לחנות וקונה תחפושת שלמה או אביזרים. התחפושות לקוחות מדמויות בסדרות טלוויזיה או מדמויות שהוא מכיר. בזמני לא הייתה טלוויזיה ובטח לא הלכו לקנות תחפושות, את התחפושת תפרו בבית או אלתרו. מכיוון שאמי לא ידעה לתפור תפרו לנו במיוחד את התחפושת אצל תופרת ומכיוון שלמשפחתי לא היה כסף כמו לרבים, בוודאי וויתרו על דברים אחרים (אולי אפילו על אוכל).
 
פעם בשנה אפשר לראות ברחובות תל אביב ילדים ומבוגרים מחופשים בשלל דמויות, צחוק ושיר על שפתיהם, רעשנים ומוסיקה ממלאים את הרחובות, והאווירה שמחה. אך "זקני העיר" אומרים שפעם בפורים היה פה יותר שמח…… התהלוכה הייתה פרי יוזמתו של מורה לאמנות תל אביבי, אשר גייס את שכניו ותלמידיו לתהלוכה ססגונית. התושבים (שהיו אז מעטים) התגייסו למצוות השמחה בפורים, והכינו תחפושות מרהיבות ובובות ענק שאתן צעדו בתהלוכה לאורך רחוב הרצל.
 
ראש העיר של אותם ימים, מאיר דיזנגוף, נהג לרכוב על סוס בראש התהלוכה. העיר הייתה אז קטנה וכולם הכירו את כולם. כל הילדים והוריהם הכינו במשך שבועות תחפושות ובובות לתהלוכה
 
תנועת מכבי צעיר 
בתמונה למטה כאן אני בבגדי מכבי צעיר עומדת דום במסדר. בגיל 14 עברתי במכבי הצעיר קורס למדריכים והפכתי להיות מדריכה.התקופה בתנועת הנוער הייתה אחת התקופות היפות בחיי ואני זוכרת עד היום את הטיולים המחנות  והכיף שעשינו. המכבייה אז אי אפשר היה לראות את זה בצבעים מכבי צעיר שייכת לתנועת הספורט מכבי ולכן גם בתנועה הספורט היה חשוב מאוד.
 
בגיל 12הבנות ואני בתוכן הופענו בתרגילי התעמלות בפתיחת האולימפיאדה העולמית של מכבי. כמו כן הלכנו למשחקי כדורסל (כמו הנכד שלי) ובתוכנו גדל אחד השחקנים הוותיקים והטובים של נבחרת מכבי חיימקא. מחנה עבודה בקיבוץ חוקוק הפועלים הזרים בקטיף זיתים בקיבוץ חקוק ליד הכינרת. בתקופתי הפועלים הזרים, אלו שעזרו בעבודות חקלאות בקיבוצים, היו הצעירים שנשלחו על ידי תנועות הנוער. אני הגעתי לחוקוק במסגרת תנועת הנוער מכבי. זו הייתה חוויה מאוד מיוחדת! אני לא יודעת אם עשינו יותר תועלת מנזק. ובחרו 'מלכת אסתר' שתלך בראש התהלוכה. משנה לשנה התהלוכה גדלה, הורחבה והושקעו בה יותר מאמץ וכסף. הוקמה ועדה מיוחדת שדאגה לרמה האמנותית של האירוע. כל שנה הוועדה הייתה בוחרת נושא אחר לתהלוכה, למשל: חקלאות, עדות, עלייה; ציירים היו מכינים ציורי ענק ושלטים; אנשים היו מקשטים את בתי העיר בדגלים ופרחים; וברחובות התקינו תאורה צבעונית. אנשים מכל קצות הארץ הגיעו לחזות בתהלוכת פורים.
 
בשנת 1936 ביטלה העירייה את תהלוכות פורים מסיבות שונות, ורק בשנות החמישים חודשה מסורת העדלאידע. בימינו העדלאידע מתקיימת רק מידי פעם. העירייה וקבוצות אחרות מפיקות בפורים "הפקת רחוב" . וזקני העיר משקיפים ואומרים: "אח, פעם היה פה שמח….." תנועות הנוער בזמני בעצם היו אותן תנועות הנוער כמו היום: צופים, נוער עובד, בני עקיבא ומכבי צעיר.
אני לא בטוחה שיש היום תנועת נוער מכבי צעיר שהיא פעילה מאוד. ברמת גן תנועת הנוער הפעילה ביותר הייתה הצופים ורוב הכיתה הייתה בצופים.אני ועוד כמה חברות טובות בחרנו להיות במכבי צעיר, מכיוון שתנועה זו נראתה לנו יותר כיפית ומאתגרת ובעיקר כי בקבוצה היה עירוב של בנים ובנות.
 תמונה 6
 
כאן אני בבגדי מכבי צעיר עומדת דום במסדר. בגיל 14 עברתי במכבי הצעיר קורס למדריכים והפכתי להיות מדריכה. התקופה בתנועת הנוער הייתה אחת התקופות היפות בחיי ואני זוכרת עד היום את הטיולים המחנות  והכיף שעשינו.
 
המכבייה אז אי אפשר היה לראות את זה בצבעים מכבי צעיר שייכת לתנועת הספורט מכבי ולכן גם בתנועה הספורט היה חשוב מאוד. בגיל 12הבנות ואני בתוכן הופענו בתרגילי התעמלות בפתיחת האולימפיאדה העולמית של מכבי.כמו כן הלכנו למשחקי כדורסל(כמו הנכד שלי) ובתוכנו גדל אחד השחקנים הוותיקים והטובים של נבחרת מכבי חיימקא.מחנה עבודה בקיבוץ חוקוק"הפועלים הזרים" בקטיף זיתים בקיבוץ חקוק ליד הכינרתבתקופתי הפועלים הזרים, אלו שעזרו בעבודות חקלאות בקיבוצים, היו הצעירים שנשלחו על ידי תנועות הנוער. אני הגעתי לחוקוק במסגרת תנועת הנוער מכבי. זו הייתה חוויה מאוד מיוחדת! אני לא יודעת אם עשינו יותר תועלת מנזק.
 
משוב תכנית הקשר הרב דורי
משוב סבתא:
"זאת השנה השנייה שאני משתתפת בפרויקט זה עם נכדי. מצגת זאת היא בעצם המשך של המצגת שהכנתי עם הנכד ליצח, אח של מתן, במצגת זו בחרנו להתמקד בשנים שמקבילות לגילו של מתן ושנתיים מאוחר יותר, כלומר גיל ההתבגרות המוקדמת.באופיי ובחיי אינני אוהבת להתרכז בעבר, ובעקבות זה אני לא זוכרת הרבה דברים מילדותי. בעקבות הפרויקט הייתי חייבת להביא תמונות והתמונות עוררו זיכרונות ואני מודה למתן על כך.מתן
 
משוב של הנכד:
"מאוד נהנתי לעבוד עם סבתא, עזרתי לסבתא להעלות זיכרונות, ולמדתי הרבה דברים והייתי מופתע שסבתא לא נסעה לחו"ל כמתנה לבת מצווה שלה "
 
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

המכבייה
המכביה או "המכביה העולמית" היא תחרות ספורט רב-ענפית המתקיימת מדי ארבע שנים בישראל בהשתתפות ספורטאים יהודים מרחבי העולם

ציטוטים

”בעקבות הפרויקט הייתי חייבת להביא תמונות שעוררו זיכרונות ואני מודה למתן על כך.“

הקשר הרב דורי