מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת החלוצים

רות גילת והתלמידה רות סופר בתכנית
רות גילת בצעירותה
סיפורה של רות גילת

אמי עלתה ארצה כחלוצה בשנות ה – 20 המוקדמות של המאה הקודמת והשאירה בפולין את כל משפחתה. כדי להביא את בני המשפחה לארץ, היה עליה לשלוח מהארץ סרטיפיקטים (אישורי כניסה לארץ) למשפחה שנשארה בפולין וזה היה כרוך במאמצים רבים אך כדאיים. חוץ מאח אחד שניספה בשואה עם אשתו וארבע בנותיו שאר המשפחה ניצלה.

אני נולדתי בפתח תקווה בתאריך 16.11.1928, כשאחותי הייתה בת חמש. כשהייתי בת חודשיים עברו הורי לירושלים. בכיתה ב' עברנו לתל אביב ושם למדתי בבית הספר היסודי "תלפיות" והמשכתי לימודי בגמנסיה "תלפיות". בהיותי בכיתה השמינית (1947) פרצה מלחמת העצמאות. כחברה בארגון ה"הגנה" נשלחתי לסייע בהגנה על ירושלים שהייתה במצור, הייתי אז כבת 18 ונענתי למשימה בגאווה רבה, אולם משפחתי התנגדה וניסתה למנוע בעדי. הם חששו מהסכנה שהייתה כרוכה בכך. לא עזרו כל הנימוקים והבקשות, אך אני הייתי נחושה בדעתילהתגייס ולעזור בהגנה על המולדת, (אמי נפטרה שנתיים לפני כן).

הנסיעה לירושלים התאפשרה באותם הימים, רק בשיירות ובליווי הצמוד של חברי ה"הגנה", בגלל המצור על ירושלים וההתנכלויות האכזריות של הפורעים הערביים על כלי הרכב העולים לירושלים. בנוסף אסרו הבריטים ששלטו אז בארץ על היהודים לשאת נשק ומי שנתפס ובידו נשק היה נשלח לבית נסוהר לשנים ארוכות. מכיוון שכך הנסיעה לירושלים הייתה מסוכנת ביותר. בהגיענו לירושלים, נחלקנו לקבוצות והוצמדנו ל"עמדות" שהיו למעשה בתי ספר, דירות מגורים, בתי עסק שהיו על הגבול עם הערבים.

היו אלה ימים קשים, חברים שלנו נפלו בהגנה על העיר היקרה. ארבעה חברים שלנו נתפסו עם נשק והושלכו לכלא. למזלם הרב הם שוחררו לאחר זמן קצר כאשר הבריטים עזבו את הארץ והוקמה מדינת ישראל. חברי המחתרות עברו באופן אוטומטי לצה"ל ואני צורפתי לגדוד 54 בחטיבת "גבעתי".

15.05.1948 בהיותי בגדוד הכרתי את יהושע ולאחר שחרורי בשנת 1950 נישאנו. יש לנו שני ילדים, בן ובת: דוד נולד בשנת 1952 ומירי נולדה בשנת 1955. שניהם לשמחתי הרבה חברים בדור ההמשך של ההגנה וממשיכים בכך את המסורת המשפחתית.

 מאלבום התמונות של רות גילת

תמונה 1

עם הנכדה החיילת ביום הגיוס לצבא

תמונה 2

סיפורה המלא של רות גילת בספר תעוד התכנית "ממעיין חיינו", 2008.

הזוית האישית

סיפורו שלרות גילת תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית תלפיות בתל אביב בשנת תשס"ח, 2008. הסיפור תועד ופורסם בספר " ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

רות גילת והתלמידה רות סופר בתכנית הקשר הרב דורי, 2008 

תמונה 3

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון. ויקיפדיה

ציטוטים

”בין שתי הרותיות נוצרו קשרים טובים מאוד“

הקשר הרב דורי