מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשנות החמישים בתל אביב

אופיר ואתי הוברמן
אתי הוברמן
סיפורה של אתי הוברמן

הורי גרו בדרום תל אביב ואמא שלי שירתה בהגנה והשתתפה בכל מיניי פעילויות של ההגנה . ואבא שלי עסק בבנייה ובסלילת כבישים . אחרי הנישואים בסוף שנת 1947 כשהתחילו פרעות של ערבי יפו בן גוריון העביר את כל היהודים שהיו באזור לשכונות נידחות בעיר על מנת שלא יפגעו .

תמונה 1

הורי הגיעו לג'מוסין בצפון תל אביב כפר ערבי שתושביו נטשו את המקום  תמונה של גבעת עמל. במקום היו ביצות הרבה צפרדעים נרקיסים בתוך הביצות , בן גוריון ופעילי מפאי אמרו לתושבים שזה היה ביתם הקבוע ובמידה וירצו לפנותם הם יקבלו בית חלופי במקום הבית שעזבו בדרום תל אביב.

אבא שלי שיקם את הבית ובחלק הקדמי של הבית הוא פתח מכולת שכונתית באישור המדינה. בשכונה לא היה חשמל היו רק שבילי עפר. תושבים התחילו להגיע מכל קצוות העיר עם אותה הבטחה שזה היה ביתם. הבית שלנו היה ללא שירותים ללא מטבח וללא מים. עם הזמן שיפצנו והבית שלנו נהפך לבית נורמלי. אבא במכולת מכר את כל דברי המזון הצנועים שהיו לנו. הרבה מהמזון נמכר לתושבים בהקצבה של תלושים שאבא קיבל מהמדינה עבור התושבים.

בשכונה הייתה אוירה מאוד טובה. המכולת הייתה מרכז קהילתי וחברתי שבו אבא שלי לא רק מכר דברי מזון אלא גם עזר לאנשים בתחומים שונים כגון: כשהגיעה עגלה עם הנפט או מוכר הקרח או חלב שמכרו בכדים ולמי שלא היה כסף ברגע נתון זה אבא שלי עזר לו כספית. אבא שלי היה דמות שמעורבת גם בחיים של התושבים כגון: שלום בית, בין בני זוג, הכנסת ילדים לבר מצווה והכנסת כלה.

אנחנו הילדים ההיינו מעורבים בפעילות בחנות ובעזרה לזולת והבית שלנו היה בית פתוח לכל אדם שרצה להתייעץ עם הורי שהיו להם אוזן קשבת לכולם. וכמובן שכל מי שהיה זקוק לאוכל מבושל אמא שלי בשמחה נתנה לכולם וממנה למדנו את הנתינה לאחרים מכל הלב. עם הזמן נבנו בשכונה גני ילדים בית ספר עממי מצדה שבו למדנו ונבנה מועדון נוער וספרייה עירונית. המקום הזה היה מרכז תרבות לכל הילדים וגם למבוגרים. היו בו חוגים של חליליות משחקי חברה רבים מלאכת יד היסטוריה של עם ישראל, גאוגרפיה וגם שיעורי תורה. בחגים היו עושים לנו מסיבות עם דגש של אחדות עם ישראל ואהבת המולדת. היו לנו הרבה טיולים במדינה כדי שנכיר אותה ונאהב אותה.

המשחקים שהיו לנו: 5 אבנים, מצא את המטמון, סימני דרך, תופסת, קלאס,  קפיצה בחבל. הרבה משחקי חברה המשחקים של פעם. קבלת שבת מיוחדת עשינו ביחד. בחגים בל"ג בעומר למשל ההיינו מקימים מדורה גדולה וכל האנשים היו מגיעים רוקדים ושמחים.

תמונת שנת הבר מצווה של המדינה

תמונה 2

 

ביום העצמאות ההיינו מקימים גם מדורות שרים ורוקדים סביב המדורה ולמחרת ההיינו משתתפים במצעד של צה"ל שהיה מתקיים ליד השכונה, בדרך נמיר זה היה שיא התעצמותו של צה"ל ובסוף היום היינו משתתפים בחגיגות של קום המדינה.

תמונה של אבא ואמא לפני מותם

תמונה 3

הזוית האישית

השיר בו בחרנו הוא: "אין לי ארץ אחרת"

מילון

ידע זה כוח
כוח ביידים זה לא כוח אמיתי הכוח של הידע שלך זה הכוח הכי חזק

ציטוטים

”ידע זה כוח מי שמשקיע מגיע“

הקשר הרב דורי