מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשירות צבאי

סבא ונכד
יצחק רבין בביקור בבסיס
סיפור הקריירה הצבאית של סבא יצחק
נולדתי בשנת 1949 בכפר חסידים שליד חיפה. בגיל שנתיים עברה משפחתי לנשר.
תמונה 1
בגיל 10 עברה המשפחה לקיבוץ דגניה ב', אך בשל בעיות התאקלמות של אימי ואחי בקיבוץ, חזרנו שוב לנשר. למדתי בבי"ס בית יהושע, משם זכורות לי חוויות נעימות במיוחד: בשבתות הייתה הכיתה יוצאת טיולי אופניים לעפולה ולנהריה, ערכנו מסעות רגליים על רכס הרי הכרמל, השתתפנו בתנועת "הנוער העובד" ועוד. 
תמונה 2
בנובמבר 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, התגייסתי לצה"ל. הקריירה הצבאית שלי הייתה ענפה מאוד: בסיום הטירונות קיבלתי תפקיד מבצעי ואח"כ שובצתי כסמל מבצעים בחדר מבצעים יחידתי. במסגרת התפקיד הייתי אחראי על העברת אמצעי לחימה, הייתי שותף בארגון אירועים, כמו צעדת ירושלים, השבעת טירונים, ואף ארגנתי משמרות כבוד בהלוויות לחללי צה"ל.את שירות הקבע התחלתי כסגן מפקד פלוגה ברמת הגולן. בשנת 1978 יצאתי לקורס קצינים.בתפקידי השני הייתי סגן מחלקת מבצעים בעוצבה. לאחר מכן עברתי לתפקיד של מפקד פלוגה בדרום, הייתי שותף בארגון וביצוע אימונים צה"ליים. התפקיד הבא שלי הוא מפקד פלוגה של 480 חיילים וחיילות בחצי האי סיני. בתפקיד זה הייתי אחראי על תרגילים אוגדתיים והעברת יחידות צה"ל מסיני למחנות הקבע החדשים במסגרת הסכם השלום "ישראל –מצרים".בתפקידי הבא שירתי כסגן מפקד בסיס ביחידה שמנתה 750 חיילים וחיילות. בתפקיד זה הייתי אחראי על כוננות, משמעת ובטיחות חיילי היחידה. במסגרת זו אימצתי 25 תלמידים מקבוצות סיכון שלמדו ביחידה לימודים עיוניים ושילבתי אותם בלימודים מעשיים במקצועות מכונאות וחשמל רכב. בתפקיד אחר הייתי רמ"ד אימונים וארגון. בתפקיד זה הייתי ממונה על אימון של כ – 12,000 חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים .
כמו כן, שימשתי בתפקיד של סגן מפקד בסיס במרכז הארץ.
תמונה 3
בתפקיד זה הקמתי ובניתי בית ספר למקצועות הרכב (רשת עמל) לילדים שנפלטו ממערך החינוך. במהלך תפקיד זה אירחנו ביחידה את יצחק רבין ז"ל ואת הרמטכ"ל משה לוי ז"ל.
תמונה 4
בתפקיד נוסף הייתי קמב"ץ עוצבה.  בתפקיד זה הייתי שותף במלחמת לבנון השנייה .בתפקידי האחרון המעניין והמאתגר ביותר שימשתי כמפקד בסיס בדרום הארץ. ביחידה היו כ- 850 חיילים. במסגרת התפקיד הייתי אחראי על התנועות הלוגיסטיות קו אווירי קריית גת – אשקלון ועד אילת. היחידה אימצה בית ספר מבאר שבע (מקיף – ה). במסגרת זו שילבנו חיילי צה"ל באירועי בית הספר ולהפך. שמתי לי מטרה להפוך את הבסיס לבסיס ירוק ולאחר השקעה של קציני וחיילי יחידה קיבלנו דגל של חמישה כוכבי זהב במסגרת ארץ ישראל יפה מאשת נשיא המדינה יצחק הרצוג. מצאנו ושיפצנו מוביל טנקים D.M.T שנת יצור 1942 שהוביל טנקים במלחמת העולם השנייה , למיטב ידיעתי זה מוביל הטנקים היחידי שקיים היום בעולם .

מילון

קמב"ץ
ראשי תיבות לקצין מבצעים. שימוש בר"ת בצבא נפוץ ביותר.

ציטוטים

”שמתי לי מטרה להפוך את הבסיס לבסיס ירוק .“

הקשר הרב דורי