מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברגע האחרון

נובי סאד, העיר בה נולד סבא רבא שלי
הפרטיזנים
סיפור השואה של ישראל ביין (ליאופולד)

ב-4 ליוני 1926 נולד בנוביסד ישראל (לפני עברות: ליאופולד)

מאמו ע"י הנאצים. את אמו ראה בפעם האחרונה הולכת בטור עם תינוקת של אחת מבנות אחיותיה על ידיה, אל עבר מותה.

היא הסתובבה אליו ואמרה לו: "ליפי, שמור על עצמך-איפה שלא תהיה!". מאז לא ראה אותה.

לאחר מכן, הוא נלקח למחנה ריכוז בוכנוואלד, ששימש גם כמחנה השמדה. כאשר עשו סלקציה במחנה לא היה מקום בביתני היהודים אז הוא הושם בביתן של אסירים פוליטיים, יגוסלביים והונגרים, שעמדו להיות מוצאים להורג. בעת הגיעו לביתן, ראה מנהיגם ילד יהודי קטן ורזה והחליט לקחת אותו תחת חסותו.

בלילה שלפני תורו להילקח למיתה בתאי הגזים, בכיו עורר את רחמי האסיר היגוסלבי ששהה לצידו, והוא החליט לספר לו על תוכניתם- "הערב אנחנו בורחים מכאן, ואם תרצה-תוכל להצטרף." ליאופולד נענה להצעה בחיוב, מתוך ידיעה שבמחנה גורלו כבר נחרץ ולכן לא יפסיד דבר אם ינסה לברוח ולשנות את גורלו.

חמשת הנמלטים ואיתם ליאופולד הלכו ממש מתחת למגדל השמירה, בנקודה אליה לא הגיעה אלומת האור, וחתכו את הגדר החשמלית בצבת עטופה סמרטוטים. למזלם, היה זה לילה אפל, קר וגשום, והתנאים טשטשו את עקבותיהם ומנעו מהגרמנים לראותם.

הם נסו על נפשם ביער עבות, והגרמנים חשבו שהגורם לקצר היה הברקים והרעמים. בשלב מסויים הרגישו הגרמנים בבריחתם ושלחו כלבים לרדוף אחריהם- דוברמנים.

לכן הם טיפסו על העצים, כאשר הגרמנים והכלבים שוטטו מתחתיהם, על הקרקע. ככל הנראה, הגשם טשטש את העקבות והכלבים לא הצליחו למצוא אותם. הם נשארו על העצים כיום-יומיים, ניזונים מעלי העץ ומקליפתו, עד שהגרמנים התייאשו והלכו.

בסוף מסלול בריחתם הגיעו החבורה לפרטיזנים. כולם מלבד ליאופולד היו אסירים מדופלמים- בעוד הוא נראה כנער שדוף וחולני. לאחר שהחליט שברצונו להצטרף לפרטיזנים, הוא היה צריך לעשות מבחן קבלה, שנועד כדי לאמוד את חוזקו ואת נאמנותו לפרטיזנים, שכן לפעמים היו אלה משתפי פעולה של הגרמנים שניסו לחדור לפרטיזנים ולהסגיר אותם.

במבחן הקבלה שערכו לליאופולד, הפרטיזנים נתנו לו חומר נפץ בתרמיל על גבו ושלחוהו לפוצץ פסי רכבת שמעבירה תחמושת ואספקה לגרמנים-יחד עם מישהו נוסף שיאמת את זה שהוא עשה זאת. הוא זחל מרחק רב עם קילוגרמים של חומר נפץ מאולתר על גבו, בחששות כבדים לתקלה. לבסוף הצליח לפוצץ את פסי הרכבת מבלי להתגלות, לעבור את המבחן ולהצטרף לפרטיזנים. מאז נטל חלק בפעולות רבות כנגד צבא היטלר, ועיקרן-פיצוץ גשרים.

בתום המלחמה, הקימו היגוסלבים את צבא יגוסלביה, בו שירת ליאופולד עד עלייתו ארצה, ועם עלייתו, גויס לצבא המדינה (שעוד לא הוקמה).

בנערותה, בילתה מלכה מדי שבת על חוף ים הכינרת יחד עם חברתה- שם הבחין בה ישראל. כעולה חדש לא ידע היטב עברית, ולכן כשניסה לדבר איתה תקשרו בעיקר בשפת הסימנים. באותו הזמן עבד כשרברב, וימים ספורים לאחר מכן הגיע אל ביתה של מלכה כדי לתקן את הברז שלהם בבית.

השניים התחתנו, לבסוף, ב-16 ביוני 1948. לזוג נולדו ארבע בנות: מרים (סבתא שלי), עמליה, רותי ואילת. מרים (שכיום מכונה מירה) נולדה ב- 16 ביולי 1950

הזוית האישית

שחר: אני לא הייתי במפגשי הקשר הרב דורי, אבל בכל זאת היה לי כיף ללמוד עוד על משפחתי.

מילון

סלקציה
במהלך השואה, סלקציה היא פעולה שביצעו שלטונות גרמניה הנאצית כדי למיין ולנפות על ידי "טיהור" יהודים שנחשבו "בלתי פרודוקטיביים" (לא יצרניים, כלומר חסרי כושר עבודה).

בוכנוואלד
מחנה ריכוז בגרמניה הנאצית, מהגדולים בגרמניה, אליו היו מסונפים כ־138 מחנות משנה.

ציטוטים

”"ליפי, שמור על עצמך-איפה שלא תהיה!".“

הקשר הרב דורי