מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בניית משפחה בארץ חדשה

סבתי רחל יהלי שחר ונועה סתיו
טנדיל העיר ממנה הגיעה סבתא רחל
סבתי שעלת ארצה רצתה להגשים חלום נעורים, עלתה לארץ והקימה חיים חדשים
סבתי רחל נולדה בשנת 1938 בתאריך 19.8 בעיר טנדיל שבארגנטינה לאבא משה ואמא דבורה. אחר שש שנים נולד אחיה דני. בשנים אלו לא היו גני ילדים וסבתי בלתה את ילדותה במשחקים עם חברות במסגרת הבית.
לרחל הייתה חברה ילדות שקרוא לה סליה, הם היו חברות נפש מגיל 4. סליה באה ממשפחה אוהבת וחמה, ואוהבי ישראל, הם אהבו מאוד את רחל.האבא היה מדנמרק והאימא מאיטליה . חמישה ילדים היה להם במשפחה.
אחרי כמה שנים אחרי שרחל הגיעה לישראל הידוע לה שחברתה סליה נפטרה מסרטן .עד היום רחל בקשר עם משפחתה של סליה. ועוד חברת ילדות היא עדה שהייתה נוכחת בחתונתה וגם הייתה סופרת שכתבה ספר על טנדיל וכמה סיפורים על  רחל סבתי למדה בארגנטינה בביה"ס חילוני יסודי הקרוי "מספר אחד" ובמקביל בית ספר יהודי ובו למדה אידיש ויסודות העברית עד היום סבתי מדברת אידיש שלמדה בבית ספר וביה"ס תיכון מעורב.
סבתי הייתה תלמידה למופת אהבה ללמוד ולהצטיין והצליחה בכל אשר רצתה לסבתי היום יש תעודה מכיתה ב' בה הצטיינה וקיבלה ציונים מדהימים וגם עותק של תעודת בגרות.
סבתי הייתה נוהגת לחגוג חגים יהודיים עם משפחתה בילדותה ובנערותה כגון: חנוכה פסח, ראש השנה ולא שכחו להזמין את צוות המורות מהבית ספר היהודי כדי שירגישו שייכים למשפחה יהודית. סבתי אהבה במיוחד את חג הפסח בגלל הקניידלך ומציאת האפיקומן, סבתי רחל שמרה מצוות בארגנטינה כמו חגים, כשרות , ללכת לבית כנסת וללכת לבית ספר יהודי. אביה עבר מפולין לארגנטינה בגיל 17 מכיוון שהשלטון הנאצי שלט שם ולא אפשר להם לשמור מצוות וחיים ציונים. אביה בא מבית דתי.

סבתי עלתה לארץ מארגנטינה  בשנת 1956 עם פרוץ מלחמת סיני, אחרי נסיעה של חודש ימים באנייה תאודור הרצל. סבתי עלתה לבדה כשהייתה בת 18 יחד עם קבוצת צעירים "מהנוער העובד" שבא לחזק את הקיבוצים באזור עוטף עזה. בזמן העלייה היו תחנת עצירה בברצלונה ובמרסיי (נמל בצרפת) ושם נפגשו עם הרבה עולים ממרוקו אלג'יר וטוניס שהיו בדרכם לארץ.

כאשר הגיעה לארץ סבתי רחל השתלבה בקיבוץ אור הנר ובנקודה חדשה שם היו עולים משנים קודמות. היא השתלבה בקצב מאוד מהיר מפני שהייתה חרוצה ומלאת מוטיבציה והשתתפה בכול הפעילויות, והיו עבודות מרובות כגון: לגדל את העופות אצל ההורים בניר צבי ובקיבוץ עבודות מטבח וחדר אוכל, הספקת מוצרים ומיון ירקות, לסבתי לא הייתה בעיה לשנות את קצב העבודה וכמות התחייבויות.
סבתי רחל אינה למדה בישראל מפני שהייתה בת שמונה עשרה וגמרה את לימודיה בארגנטינה רק עשתה אולפן בירושלים לימוד אינטנסיבי של עברית.
רחל הכירה בקיבוץ אור הנר ב 1959 בחור בשם דני , אחרי שנה בשנת 1960 דני ורחל התחתנו עם עוד חמישה זוגות.  הובילו אותם עד הגבעה בטרקטור עם עגלה  שם הם ישבו. רחל קיבלה בחתונה קומקום חשמלי שהיה אז שיא החידוש, וקערות חרסינה יקרות מתוצרת לפיד העולה שקל וחצי.
סבתי כיום פעילה מאוד ומתרכזת בעזרה לביתה עינת הגרה במדרשת שדה בוקר ולה שלישייה מדהימה כיום הם בני שלוש. סבתי לפני עשרים שנה עזרה לביתה דורית להקמת חנות מעצבים ברחובות עזרה לנהל את חשבונותיה ולנצל את טעמה המשובח בבחירת הקולקציות המיובאות מאיטליה.
לסבתי כישרון מיוחד במטבח הבא לידי ביטוי בסגנון איטלקי ובמיוחד בפיצה נפוליטנית הטעימה במיוחד. בעלה של סבתי אלוף הארץ בפטאנק לגמלאי הארץ. סבתי מאוד אוהבת לראות אותו משחק ולהשתתף בתחרויות. סבתי עבדה כמנהלת חשבונות במספר משרדי נסיעות וניצלה את האפשרויות לנסיעות למספר מדינות בעולם וגם נסעה לטנדיל שבארגנטינה לטיול שורשים וראתה את בית ספרה ואת ביתה ומאוד ריגש אותה.

מילון

היתבוללות
שאיש או אישה יהודי מתחתן עם אישה או אישה לא יהודית ואז הילד אינו יהודי

ציטוטים

”"אל תשאיר עבודה למחר שאתה יכול לבצע היום"“

הקשר הרב דורי