מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית החרושת לממתקים של אבא סידיס

תמונה שלי ושל סבתא
בית החרושת לממתקים
רגעי פחד רגע אחרי הכרזת המדינה

שמי צילה הררי, נולדתי בשנת 1939 בשכונת ימין משה בירושלים, הסיפור מספר על בית החרושת של אבי רגע לאחר הכרזת המדינה.

אבי, אהרון סידיס היה בעל בית חרושת לממתקים ברחוב ממילא בירושלים, קרוב מאוד לעיר העתיקה. בבית החרושת ייצרו דברי מתיקה שונים כגון: סוכריות, שוקולד, מרמלדה וגם חלווה.

ברקע בית החרושת של אבי

תמונה 1

רובם של הקונים היו סוחרים ערבים. היחסים היו טובים מאוד ואפילו יחסי חברות. הם התארחו בביתנו ואנו התארחנו בביתם.

בבוקר למחרת הכרזת המדינה כאשר אבי פתח את בית החרושת, שמע רעש של המונים. היו אלו ערבים שהגיעו מהעיר העתיקה וצעקו "איטבח אל יהוד" (לפגוע ביהודים ).

אבי סגר מיד את דלתות בית החרושת, הסתיר את אחותי בת ה-18 שעבדה במשרד בבית החרושת בתוך ארגז במחבוא. אבי ושני הפועלים עמדו בתוך בית החרושת ליד הדלתות והחזיקו בידיהם מקלות להגנה. אחרי כשעה הם שמעו רעש של רכבים שמתקרבים, הציצו מבעד הדלת וראו משוריינים של הצבא הבריטי. אבי הוציא את אחותי מהארגז ואמר לה, "אני פותח לך את הדלת תתחילי לבכות חזק תדברי באנגלית ותגידי שאת רוצה את אמא. הנהג הבריטי חמל על אחותי עצר את הרכב ואמר להם לעלות מיד לרכב וכמובן הצטרפו עוד כמה בעלי עסקים. הם הובלו עד למרכז העיר.

כך ניצלו חייהם מהרגעים הקשים.

בחרתי בסיפור זה שמתאר רגעי מתח ופחד שעברו על בני משפחתי ברגעים הראשונים לאחר הקמת המדינה.

הזוית האישית

הנכדה ניר: היה לי כיף לשמוע סיפורים מהעבר והזמן איכות לבד עם סבתא.

הסבתא צ'ילה: זו תכנית שמאפשרת הקניית ידע רב לנכדינו. התוכנית מרגשת עם הסיפורים של הסבים והסבתות שהשתתפו בקבוצה. נהניתי מאוד מהמורה המנחה דלית ברק.

מילון

בית חרושת
בית חרושת או מפעל הוא סדנת ייצור גדולה, לרוב ממוכנת, שבה מייצרים דברים . בתי החרושת המודרניים ממוכנים ברובם ומתבססים על פס ייצור.

שכונת ימין משה
ימין משה היא שכונה ותיקה בירושלים בקרבת העיר העתיקה. השכונה הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי, ונקראת על שמו. ויקיפדיה

ציטוטים

”בכי של ילדה הציל מצרה“

הקשר הרב דורי