מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הוריי בנשר

בית חרושת נשר בשנותיו הראשונות (1925)
מתנדבי הקשר הרב-דורי
על הוריי ומשפחתי - משפחה ידועה בנשר

נולדתי בנשר להורים ממוצא ספרדי, שנולדו בארץ – אימא ילידת צפת ואבא יליד טבריה. ההורים דיברו ביניהם ערבית מדוברת כי באותה תקופה זו השפה שדיברו בארץ. כמובן דיברו גם עברית. אבי ידע הרבה שפות כמו הונגרית, רומנית, צרפתית ואנגלית. אימא דיברה ערבית, יידיש, עברית וצרפתית.

אני מגיעה מבית של 8 ילדים, אני השמינית. לצערי שני אחיי נפטרו – אחותי הבכורה ואחי הצעיר. גם הורי נפטרו כבר. אבא נפטר כשהייתי בת 17 ואימא נפטרה כשהייתי בת 42.

היה כיף לגדול בנשר. כולם הכירו זה את זה והייתה אווירה משפחתית. עד היום כשאני פוגשת מישהו מנשר אני שמחה להיזכר בחוויות מהילדות.

אבי היה איש דתי, אימא הייתה מסורתית. לסבתי היה בית כנסת בבית. לימים נבנה בית כנסת ספרדי בנשר, על שם בן דודי ודודי שנהרגו במלחמת השחרור. בית הכנסת נמצא עד היום בנשר והוא פתוח למתפללים.

משפחתי ידועה בנשר מאחר ולהורים הייתה חנות גלנטריה וחנות דגים וביצים. לאחר שאבי חלה, אמא ניהלה את שתי החנויות שהיו מחוברות זו לזו. החנות פרנסה אותה בכבוד.

אבי היה ידוע כאיש חכם וצדיק ואדם נבון, שלמד בעצמו את מרבית הידע הנרחב שהיה לו.

אימא הייתה אישה נבונה עם הרבה שמחת חיים וחוכמת חיים. אשת חייל. היא גידלה את כולנו בתנאים לא קלים, בגאווה ולתפארת מדינת ישראל.

תמונה 1
תמונה של בית חרושת נשר הנמצא בעיר נשר בשנותיו הראשונות. בית החרושת החל לפעול ב- 1924 . בחזית הצילום כביש חיפה קיבוץ יגור אשר הוקם בשנת 1922. בצד שמאל מבנה המכולת של נורוק, מימינו חלק ממבני העובדים. צילום משנת 1925. מקור

הרחבה – נשר

נֶשֶׁר היא עיר השוכנת בשיפולים הצפון־מזרחיים של רכס הכרמל, כשישה קילומטרים דרומית־מזרחית לחיפה.

ראשית היישוב שלובה בהיסטוריה של בית החרושת למלט, שנקרא גם הוא "נשר". הצריפים הראשונים של שכונת הפועלים, המסמלים את ייסוד היישוב העברי במקום, נבנו בתחילת שנת 1924, כיוזמה מקומית של פועלי בית החרושת "נשר". השכונה ששם המפעל דבק בה הוקמה במישור לצד המפעל ובמדרון ההר.

פרטים נוספים על העיר

תמונה 2
מפגש קשר רב-דורי בבית הספר

 

הזוית האישית

שרה מספרת בחום את סיפור משפחתה וילדותה בנשר

מילון

גלנטריה
חנות לצורכי סדקית (מכשירי תפירה ואבזרים לביגוד). המילה במקור בצרפתית galanterie שהיא אבירות (ביחס לנשים) אך גם בשימוש מושאל "אלגנטיות", בגדי גברים אלגנטיים.

ציטוטים

”עד היום כשאני פוגשת מישהו מנשר אני שמחה להיזכר בחוויות מהילדות“

הקשר הרב דורי