מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בונים מדינה / מקימים משפחה

שלושה דורות
גדלנו והתרחבנו
מזוג למשפחה

סבתא יוספה 

נולדתי באשקלון בת בכורה, להורים יוצאי שואה.

אבי, יליד צ'כוסלובקיה שרד את מחנות העבודה בעת השואה ובתום המלחמה חזר לעיר הולדתו כדי לחפש את שרידי משפחתו. מאחר ולא מצא איש נסע לפראג עיר הבירה של צ'כוסלובקיה כדי למצוא עבודה. בפראג נודע לו על בית היתומים בטרזנשטט ושם בין ההריסות מצא שתיים מאחייניותיו.

בבית הכנסת המרכזי בפראג, על קיר ההנצחה לבתי האב שנספו בשואה, מונצחת משפחתו של אבי – דוידוביץ'- הוריו, אחותו, בעלה וביתם הצעירה.

בשנת 1949, עלה אבי לארץ, בקבוצה שהייתה שייכת לתנועת בית"ר. הקבוצה עלתה לארץ באוניה "גלילה" ונשלחה לאשקלון.

אימי, ילידת רומניה, סבלה בתקופת השואה ממצוקה, רעב והסגר. תחילה, בעת הכיבוש הנאצי ואחר כך, בעת הכיבוש הרוסי.

אימי עלתה לארץ ב- 1950, עם אחותה והן הגיעו לאשקלון, לאור בקשתן מאחר ואחיהן כבר התגורר בעיר. הוריהן עלו לארץ זמן קצר אחר כך.

שתי האחיות הכירו את בני זוגן בעיר ונישאו באותו יום ברבנות. כשנה וחצי אחר כך ילדו שתי האחיות. שתי הלידות היו קשות והיו בהם סיבוכים ולכן נחלצו הוריהן לעזרה.

סבי, סבא משה, עזר לאימי עבורו הייתי ה"נכדה". סבי טיפל, דאג וליווה אותי לאורך שנים רבות. הוא היה מגיע בוקר בוקר לפני הליכתי למסגרות הלימוד נפרד ממני בברכה וממתין לשובי. בחופשים שוחח עימי, בנה לי משחקי עץ לימד אותי טריקים וסיפר לי בדיחות. הקשר בינינו היה הדוק, אוהב וחברי. במקרים רבים תיווך סבי ביני לבין הורי כדי שאוכל לממש את רצונותיי, שאיפותיי.

סבא משה שלי היה כל עולמי. הוא העניק לי תחושת ביטחון, ערך ונטע בי את אהבתי לחיים. הוא לימד אותי לזרום להאמין ביכולתי ולקחתי את החיים בחיוך .בזכותו אני ,אני יוספה דותן ,  על ברכי חזונו מנסה להנחיל לשנים עשר נכדיי – להיות שם בשבילם, עבורם ואיתם תמיד!

תמונה 1

חוויות מיוחדות

איסורים – בביתנו אסור היה לשרוק ונאסר עלינו לנעול מגפיים.

זיכרונות קולות אנשי הגסטאפו, שנהגו לשרוק וקול צעדיהם, שהודיע על בואם – עוררו חלחלה ופחד קשים אצל הוריי.

ליל הסדר – משפחתה של אימי הייתה משפחה גדולה. פעם בשנה, התכנסו כולם בליל הסדר והיינו חוגגים ברוב-עם, כשסבי מנהל את הטקס.

תמונה 2

ים – שעות רבות ביליתי על חוף הים. בילדותי בניתי ארמונות חול ובנערותי היה זה מקום לפגוש את החברה, לשחק מטקות, לשוט עם המצילים על חסקה.

מאחר וגרנו קרוב לחוף, הייתי יורדת לים ברגל, כשריח חבצלות החוף מלווה אותי.

תמונה 3

פרלמנט הנוער – בתיכון, נטלתי חלק בפעילות מועצת תלמידים עירונית, שנקראה פרלמנט הנוער. שימשתי כיושבת ראש וביום הנוער, החלפתי את ראש העיר ומילאתי את תפקידו ליום אחד.

צבא – כחיילת, שרתתי ברצועת עזה בשב"כ (שרות בטחון כללי), לאחר מלחמת ששת הימים. בשירותי שימשתי חיילת מלווה בעת מעצר נשים ובחקירתן.

נישואין ואימהות – סיפור הכרותי עם האיש שאיתי, מצורף בזה. סבי התערב, איפשר וניבא שאלד ארבע בנות – ואכן כך היה.

תמונה 4

הזוית האישית

יוספה: התוכנית אפשרה לי לחזור בזמן, אל סיפורי ילדותי ומשם להתחבר לנכדתי המקסימה. למדתי את ייחודיותה יצירתיותה ואת יכולותיה המקסימות.

נועה: אני נהניתי בקשר הרב דורי, כי למדתי הרבה מהסבתא המושלמת שלי ונהנתי מאוד מהטיולים. הכרתי יותר ילדים, שנמצאים בתוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מחנה עבודה
השם שנתנו הנאצים למתקן כליאה של כוח עבודה למטרות שונות. ואף לרצח המוני באמצעות עבודה.

ציטוטים

”התכנית תאפשר לדורות הבאים לדעת מי הם ומאין הם באים ?“

הקשר הרב דורי