מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אשת חיל מי ימצא

איזה כייף שהכרתי את אלה. ועכשיו חברה.
היו זמנים.
מה קורה לאיש עבודה שעקב תאונה חייב להפסיק לעבוד

שמי סמי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

מעשה שהיה כך היה: שהיתי תקופה ארוכה בארצות הברית, אולם דאגתי לכך שאבוא לביקור משפחתי לפחות פעם אחת בשנה. היתה לי "רוטינה" די קבועה: פשוט הייתי עושה סבב בין כל אחיותיי והוריי -שניים שלושה סבבים – וחזרה לניו-יורק. היה איש אהוב בשם מרדכי אוחנונה, אביו של חבר ילדות שלי שהייתי מבקרו כל פעם שבאתי ארצה. לימים נפצע מרדכי בתאונת עבודה ב׳סולל בונה׳ ונאלץ לצאת לפרישה מוקדמת. הוא היה נוהג להסתובב ברחוב, מרוב שעמום, וכשהיה פוגש בחבר או מכר, היה אוחז בידיו ועולה איתו ארבע קומות תוך כדי הודעה לאשתו בקול רם: "אסתר ,יש לנו אורח!". אסתר היתה מוציאה את בקבוק העראק ומגישה לאורח כוסית, ממלאת את כוסו, ומוזגת גם למרדכי במשורה – יען כי ידעה ש"האורחים" היו רק אליבי (תירוץ) לרצונו בכוסית משקה.

באחד מביקורי קפצתי לבקר את מרדכי, ומצאתיו ברחוב כהרגלו תר אחרי "אורחים". משראה אותי, אורו עיניו. הוא תפס בידי כמוצא שלל רב, וטיפס במהירות במעלה המדרגות תוך כדי צעקות: "אסתר, יש לנו אורח!!!״ אסתר, בפנים זועפות, פתחה את הדלת, מצפה לראות את אחד מהולכי הרגל הבאים לשתות עראק עם מרדכי. אולם כשראתה אותי -אורו עיניה ולחשה: "אכן, זה באמת אורח נכבד."

היא הוציאה את בקבוק הערק, סימנה בעיניה את "המפלס" הסופי, אחרי שמזגה לשנינו, והלכה למטבח להביא סלטים שונים. מיד כשיצאה מן החדר לגם מרדכי בלגימה אחת את כוסו, וכבר היה מוכן למזוג את השניה – כשהופיעה אסתר ותפסה אותו על חם: "אתה שיכור חסר תקנה!" צעקה עליו. הוא נעלב קשות, אבל מכיוון שהיה אציל נפש, לא רצה לצעוק עליה בנוכחותי. את כל כעסו כי רב שם במשפט: "אשת חיל מי ימצא?"

למה אמרו חכמינו – ׳אשת חיל מי ימצא׳? למה אין דבר כזה אשת חיל, אז תראה לי מישהו שימצא.. (יש לומר זאת במבטא מרוקאי כבד).

הזוית האישית

המספר סמי: אני אהבתי מאוד את מרדכי. צר היה לי לראותו בשברו.

מילון

רוטינה
סדר פעולות החוזרות על עצמן בקביעות

ציטוטים

”אשת חייל מי ימצא? תראה לי מישהו שימצא!“

הקשר הרב דורי