מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אפק ריקובר וסבתא רות מנדל

סבתא רות ואפק
סבא בצעירותו
סיפורו של סבא שלי ניקולס (ניקי) מנדל ז"ל

סיפורו של סבא שלי ניקולס (ניקי)  מנדל  ז"ל
 
אפק ריקובר מראיין את סבתא רות מנדל :
אפק : איפה סבא נולד ?
סבתא : סבא נולד בהונגריה בשנת 1931.
תמונה 1
 
אפק : האם הוא חי בתקופת השואה ? איך הוא שרד ?
סבתא : כשפרצה המלחמה בהונגריה, הצליח אבא של סבא להשיג מסמכים מזויפים שהמשפחה נוצרית. אבא של סבא נלקח למחנות על ידי הגרמנים ודוד של סבא גידל את האחיינים שלו כנוצרים. סבא שרד את המחנות וכשהסתיימה המלחמה החל המסע של שלושתם לברוח מהמדינה הנוראית בה הם חוו חוויות שואה נוראיות
 תמונה 2
אפק : באיזה מדינות עברו סבא ואבא שלו ואחיו ולמה לא עלו לישראל ?
סבתא : הם עברו כמסתננים לא חוקיים מהונגריה לאוסטריה שם התגוררו במחנה פליטים, מאוסטריה לאיטליה . כשאבא של סבא שמע שמשפחות יכולות לעלות לפלסטין הוא רצה לנסוע אך הוריו התנגדו. מאיטליה נשלחה המשפחה לצרפת, שם הסוכנות היהודית הציע שהילדים יישלחו לקנדה כיתומים כדי שיוכלו לצאת מאירופה. אבא של סבא הבין שזה הסיכוי היחיד שיש לסבא ולאחיו להימלט מאירופה שהייתה מאוד מסוכנת ולכן אבא של סבא שלח את ילדיו בתקווה ובתפילה שייפגשו לאחר כמה שנים. סבא הגיע לקנדה כשהוא בן 16 בשנת 1947.
 
אפק : איך נפגשו כולם ואיך סבא הגיע לארץ בסוף ?
סבתא : לאחר כמה שנים אבא של סבא השיג את הניירות ומצא את הילדים בעזרת הסוכנות היהודית. סבא ואני חיינו כל השנים בקנדה עד אשר החלטנו לעשות עלייה כשהילדים דוד יואל ודודה אסתר גדלו ורצו ללמוד בישראל. סבא הגשים חלום עם העלייה לישראל והיה ציוני וגאה בעמו ובמולדתו.
 
תמונה 3
 
 
אפק: מתי פגשת את סבא?, ספרי לי על המשפחה שבניתם יחדיו.
סבתא: פגשתי את סבא בקנדה בשנת 1951 והתחתנו בשנת 1954. נולדו לנו ארבעה ילדים. שלוש בנות ובן. כולם נולדו בקנדה. מהם יש לנו אחד עשר נכדים ושתי נכדות.
סבא נפטר בגיל 60 כאופן פתאומי, הוא היה אדם מקסים שכולם מאוד אהבו.
יהי זכרו מבורך !
 תשע"ו

מילון

טיול trip
טיול שנתי הוא טיול המתרחש אחת לשנה במסגרת בתי הספר ונחשב לגולת הכותרת של מערכת החינוך. והקניית ערכים הקשורים ביחסים שבין הנוער לארצו.

ציטוטים

”סבא עלה מקנדה לישראל פעמיים בשנת 1947 ופעם שנייה 1976“

הקשר הרב דורי