מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסור לאבד תקווה

שגב וסבא מרדכי
קניתי את המצלמה הראשונה שלי וצילמו אותי
סבא מרדכי התעקש על זכותו ללמוד והצליח

שמי מרדכי קמארי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

בשנת 1953 בתור עולה חדש, בישוב מרגליות, שלחו אותנו, כמה נערים, מטעם הנהלת היישוב ללמוד ניהול משק ולנהוג על טרקטור.  כשהגענו לכפר ויתקין בבית הספר החקלאי הושיבו אותנו לעשות מבחן סקר ידע. אנחנו לא היינו דוברי עברית ולא ידענו מה רוצים מאיתנו. בחנו אותנו במספר שאלות שבהן היו כדורים מרובעים ועגולים, ואנחנו היינו צריכים להכניס אותם למקום. וכולנו עשינו את זה בהצלחה, אבל באטיות.

אני בצעירותי

תמונה 1

לאחר חצי שעה כשישבנו הבנו ששללו אותנו מהשתתפות ושלחו אותנו הביתה. את המשפט הבא המדריכים אמרו ביניהם: "איזה אנשים הביאו לישראל.." – ואני מאז כועס על זה. ולכן לבן אדם אסור לאבד תקווה! אחרי כמה חודשים התעקשתי בהנהלת היישוב שאני רוצה ללמוד. בעקשנות עמדנו על הנושא הזה כמה נערים, וסידרו לנו ללמוד בבית ספר כדורי. היינו בקורס חקלאות והשלמנו את הלימודים – להיות מדריכי חקלאות עם כל התעודות. לכן כעסתי על זה ששללו אותנו מהשתתפות. ואנחנו בסוף הצלחנו בחיים ואנחנו מסודרים.

לכן, לעולם אין לדעת – תמיד תאמין בעצמך.

הזוית האישית

סבא מרדכי: למדתי דברים שבעצמי לא עברתי. חשוב לי שדואגים להעביר את המורשת המשפחתית שלי וזה דבר אדיר בעיני.

הנכד שגב: שמחתי להכיר את הסיפור של סבא.

שגב וסבא מרדכי

תמונה 2

מילון

מבחן הסקר
מבחן שהיה נהוג אז במשרד החינוך שבחן ידע כללי

בית הספר החקלאי כַּדּוּרִי
אחד הבולטים והוותיקים שבבתי הספר החקלאיים בישראל. בית הספר נוסד ב-20 ביוני 1933 למרגלות הר תבור בגליל התחתון, כשני קילומטר צפונית לכפר תבור. כיום לומדים בכדורי כ-1,600 תלמידים מהם כ-280 תלמידי פנימייה מכל רחבי הארץ. כמו כן נמצא במקום משק חקלאי פעיל (המשמש ללימודי התלמידים), מכללה טכנולוגית לתלמידי כיתות י"ג-י"ד. בבית הספר מתקיימים קורסים להוצאת רישיון נהיגה על טרקטור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ולכן, לבן אדם אסור לאבד תקווה! “

”המדריכים אמרו ביניהם: "איזה אנשים הביאו לישראל.." - ואני מאז כועס על זה“

הקשר הרב דורי