מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איפה הילדים הגדולים?

סבתא אסתר בעברה
סבתא אסתר בהווה
"עולים לארץ ישראל ושם נשארים!"

סבתי נולדה במרוקו,  בעיר קזבלנקה. השלטון במרוקו השתנה. השלטון המרוקאי, שהיה כל שנות ילדותה של סבתי, התחלף בשלטון  צרפתי . חילופי השלטון הם שהשפיעו על ההחלטות המשפחה לעלות לישראל.
" ב-1904 הוכרה מרוקו כמדינה בתחום ההשפעה של צרפת. מרוקו נעשתה למדינת חסות צרפתית עם חתימת הסכם פס ב-30 במרץ 1912. למרות זאת, חלק מצפון המדינה ("מרוקו הספרדית") נשלט על ידי ספרד. משפחת המלוכה העלאווית שלטה בתקופה זו ולאחר קבלת העצמאות מצרפת ב-1956, הסולטאן מוחמד החמישי קיבל את התואר "מלך" ומרוקו נעשתה לממלכה עצמאית. באותו זמן סופחה למרוקו טנג'יר, שהייתה קודם עיר בינלאומית.
וחזר להיות שלטון מרוקאי (ערבי)," ( ויקיפדיה)
סבתי לא רצתה שבניה ובנותיה יתערבבו עם ילדים ערביים, בבתי הספר בו למדו אבי, דודיי ודודותיי ,
המשפחה של אבי עלתה לארץ בשנת 1964 ממרוקו בעיר "casablanca", יש לציין שלפני עלייתה של משפחת אבי, שני אחיו הגדולים, נשלחו דרך "marseile" , עם עליית הנוער  לארץ. הם נשלחו לארץ ישראל לפני שעלייתה של משפחת אבי.
רק לאחר שמונה שנים של ניתוק, סבתי ושאר ילדיהנפגשו והתאחדו עם שני הילדים הגדולים. שמונה שנים של ניתוק, כי השלטון לא נתן ליהודים לצאת ממרוקו .
סבתי ושאר ילדיה נסעו ל"marseile" באנייה ושמה "lanservil". סבתי אמרה לילדיה
"הגענו לארץ ישראל וכאן נשאר לנצח!" ,ההמתנה ארכה כשבוע ימים,  רק לאחר שבוע ימים עלו לארץ.
משפחתו של אבי נחתה בנתב"ג ושם קבלו אותם ושלחו אותם לגור אז, במעברת, קריית אונו.
המשפחות של אבי ואימי כבר הכירו , משפחת אבי פגשה את משפחת אמי עוד בשדה התעופה שב"marseile" . הם הכירו אחד את השני.  יש לציין שהם עלו מהעיר "sefrou" ולא מהעיר "casablanca".

מילון

נתב"ג
ראשי תיבות של נמל תעופה בן גוריון

שלטון צרפתי במרוקו
ב-1904 הוכרה מרוקו כמדינה בתחום ההשפעה של צרפת. מרוקו נעשתה למדינת חסות צרפתית, לאחר קבלת העצמאות מצרפת ב-1956, הסולטאן מוחמד החמישי קיבל את התואר "מלך" ומרוקו נעשתה לממלכה עצמאית.

ציטוטים

”"עולים לארץ ישראל ושם נשארים!"“

הקשר הרב דורי