מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הצלחתי לקבל את תעודת הבגרות לפני העליה לארץ

עדי סבא וגל במפגש סיום
אומרים תודה בסיום הפרוייקט.
חיים גורביץ מגיע ל"חופית" ומספר לנכדות על קורות חייו

ילדות

שמי חיים, נולדתי ברוסיה בשנת 1944. בגיל ארבע עברנו לרומנייה בשנת 1948 גרנו בעיר בקאו. למדתי בבית ספר יסודי היו לי חברים יהודים מעדות שונות. חייהם של היהודים ברומניה לא היו קלים. אהבנו מאוד להיפגש עם החברים היהודים לטיולים בשדות ולקטוף תירסים ולשים אותם על האש. סיימתי את בית הספר היסודי, לאחר מכן את התיכון. נסעתי לעיר הבירה כדי ללמוד במכללה. המורים במכללה מאוד התענינו בשמי הם חשבו שאני בכלל טורקי או עדה אחרת אפילו לא חשדו שאני יהודי הם קראו לי גרופס חיים.

אחרי שנה של לימודים, קיבלתי מילגת לימודים. אפילו הציעו לי להיות חבר מפלגה במשמרת הצעירה. ברור שהסכמתי, כי יהודים לא תקבלו. אחרי שנה נוספת של לימודים הוריי קיבלו אפשרות לעלות לישראל.

עכשיו מתחיל סיפור מעניין… כאשר דיווחתי למנהלי המכללה שאני יהודי ואני רוצה לעלות לישראל, הם היו בהלם. הם החליטו להקשות עליי. רציתי לקחת את תעודת הבגרות, כתגובה לכך הם בקשו שאחזיר להם את המילגה שקיבלתי, זה היה הרבה כסף, שהיה חסר לי. פניתי לשגרירות ישראל, הם עזרו לי לשלם את הכסף. רק כך הצלחתי לקבל את המסמכים ואת תעודת הבגרות.

תמונה 1
אני והחברים באוניברסיטה בבוקרשט

ואחר כך עליתי עם המשפחה שלי לישראל.

העליה לארץ והגיוס לצה"ל

כשהגעתי לישראל שלחו אותנו לגור בעיר ששמה: אשדוד-ים. העיר לא הייתה גדולה עם הרבה מאוד חולות. באזור שגרנו היו כמה חנויות, שוק קטן ובית קולנוע ובניין העירייה.

בהתחלה אני ואחי חפשנו עבודה ומצאנו עבודה בבניין. אחרי חצי שנה של עבודה אני נסעתי ללמוד את השפה העברית בקיבוץ עין השלושה שבנגב הדרומי על-יד הגבול עם מיצרים. בקיבוץ עבדתי וגם למדתי עברית. עבדתי עבודה פיזית ברפת, בשדה, במטבח ובשמירה.

היו מקרים שפדיונים ערבים נכנסו בלילה והשמידו את היבול בשדה. בקיבוץ הכרתי אנשים ממדינות שונות, הייתה חוויה נהדרת. אחרי שחזרתי מהקיבוץ התגייסתי לצה"ל לחיל השיריון. שרתתי בצה"ל שנתיים וחצי.

תמונה 2
פגישה עם פלח על חמור

בסוף השירות פרצה מלחמת ששת הימים ואני השתתפתי בקרבות.

תמונה 3
מלחמת ששת הימים

המשפחה שלי והמלחמות בארץ

אחרי השחרור התחלתי לעבוד בתעשייה אווירית. נולדו לי ילדים בן ובת: ירון וברכית. כשברכית נולדה פרצה מלחמת יום כיפור. אני הייתי בבית כנסת, ופתאום בשעה שתיים בצהריים באו מהצבא לגייס אותי מיד. נסעתי לבסיס עם עוד הרבה חיילים. יצאנו עם התותחים לכוון דרום. אני הייתי חובש קרבי, הקרבות היו קשים עם חללים ופצועים רבים. במדבר סיני הייתי קרוב ל-4 חודשים.

תמונה 4
מלחמת יום הכיפורים

כשבאתי הביתה בחופשה קצרה בקושי ראיתי את הבת שלי שגדלה קצת בזמן שלא הייתי בבית.

תמונה 5
חופשה ראשונה עם הבן ירון

לאשתי היה קשה להתמודד עם המצב, אבל היא הצליחה עם הרבה מאמץ ותושייה. אחד הדברים הקשים שהיו במלחמה היו: הקרב בחווה הסינית והקרב על חציית התעלה על גשר הגלילים. לצערי נאלצתי לטפל בהרבה פצועים וזו הייתה חוויה קשה שהשפיעה עלי כמה זמן אחרי המלחמה.

תמונה 6
אני בצד ימין בכפר מיצרי בסיני

אחרי המלחמה הייתה תקופה שנשארנו בסיני. תקופה ארוכה שהייתה קשה ומסוכנת. היו גם ימים של הפוגה. אני והחברה מהמרפאה הגדודית בישלנו אוכל לבד, הזמן עבר לאט עם הרבה געגועים למשפחה.

תמונה 7
בדרך חזרה לארץ

כאשר יצאנו מסיני עם הרכב המשוריין בנינו באמצע הרכב פסל מקופסאות השימורים שנשארו ובאמצע דיגלון של ישראל.

תמונה 8
הימים לפני החזרה לארץ

משפחתי באשדוד עירי

בתקופה שאחרי המלחמה ניסינו לחזור לשגרה. כל הכבוד לאמא של ילדיי שהצליחה לטפל בהם בזמן שלא הייתי בבית ולא הייתה לה עזרה. היא הייתה הגיבורה האמתית. הילדים גדלו והיו להם הרבה חברים שאהבו להתארח בבית שלנו. הבן למד מוזיקה והשתתף בקונצרטים לפסנתר, הוא למד 12שנה וזכה בפרסים, בהמשך היה קצין בצבא ואחרי זה למד בטכניון. ברכית, הבת שלי, השתתפה בחוגים לריקודים למדה במכללה של מורות והיום היא מורה בבית ספר.

אשדוד הייתה עיר קטנה היו בה מעט שכונות והרבה חולות. היינו הולכים הרבה ברגל והיה כיף. היינו לוקחים את הילדים ליראות סרטים ביום שישי. היינו הולכים לטייל עד נחל לכיש. ברור שהוא היה הרבה הרבה יותר נקי מימה שהוא היום. בשבת אני וירון הלכנו ליראות כדורגל ולפצח גרעינים. היו לנו הרבה חברים עם ילדים כך שהייתה להם תעסוקה מלאה.

הילדים גדלו והתגייסו לצבא ואחרי זה למדו באוניברסיטה ובמכללה. הבן ירון הוא מהנדס ועובד בחברת הייטק ברכית היא מחנכת בשכבות כתות – ה'- ו'. הנכדות הגדולות שלי הם בנות 17 ו- 14 והם גרות ברמת השרון, כל שבועיים הן באות להתארח באשדוד. לברכית שתי בנות. והן: גל בת-12 והיא לומדת בכיתה ו', ועדי בת – 10לומדת בכיתה ד'. שתיהן לומדות בבית הספר "חופית". הן הולכות לחוג בשם: "סטודיו move". הן רוקדות ריקודים בסגנון המודרני. גל מאוד אוהבת לצייר ולעצב בגדים ולעשות תסרוקות וגם לאפר, עדי מאוד אוהבת לשיר ולהתעניין בטכנולוגיה חדשה. הן אוהבות להזמין חברות הביתה לעשות איתן את השיעורים ולשחק איתן. ולאחר מכן הן אוהבות לאכול איתן ארוחת ערב.

הזוית האישית

חיים גורביץ: תכנית הקשר הרב דורי חיזקה את הקשר שלי עם הנכדות היקרות שלי. נהנתי להגיע לבית – ספר ולספר להן על חיי. חוויה זו מיוחדת מאוד, אני ממליץ עליה לכל סבא וסבתא. אני מאחל לנו עוד שנים רבות יחד. המשיכו להיות מקסימות. אוהב אתכן המון.

סבא חיים

מילון

מלחמת יום הכיפורים
أكتوبر – חַרְב אכתובר: "מלחמת אוקטובר" וגם حرب رمضان – חַרְבּ רמצ'אן: "מלחמת רמדאן" פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973 יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן יזימת המלחמה על ידי מדינות ערב הפתיעה את אגף המודיעין של צה"ל, שלאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים ב-1967 לא צפה את פתיחתה, ולא את עוצמת המתקפה ומאפייני הלוחמה של צבאות ערב. עם זאת, עד סוף המלחמה הצליח צה"ל להפוך את הגלגל, להתאושש מההלם הראשוני ולנצח במלחמה. מלחמת יום הכיפורים התאפיינה בשימוש בטקטיקות ובטכנולוגיות לחימה חדשות וביטאה תפישׂה אסטרטגית ומערכתית חדשה ביחס להתמודדות צבאות ערב מול צה"ל, בייחוד מצד צבא מצרים. המלחמה הייתה גם לזירת עימות כחלק מהמלחמה הקרה, כאשר מדינות ערב נתמכו וחומשו על ידי ברית המועצות, בזמן שישראל נתמכה על ידי ארצות הברית. למלחמה היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות; היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך במערכת הפוליטית הישראלית וסללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים.(מתוך ויקיפדיה)

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה. השלכות המלחמה בתחומי הפוליטיקה הפנימית של המדינות שהשתתפו בה, הגאוגרפיה המדינית, הכלכלה האזורית, הגאופוליטיקה ומהלך המלחמה הקרה היו מרחיקות לכת וממושכות.(מתוך ויקיפדיה).

ציטוטים

”"כמה חזקה האומה וכמה גדולה היא ברגעי משבר.. שהעם כולו צבא." ~ יונתן נתניהו“

הקשר הרב דורי