מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחי אריה נהרג במלחמת השחרור בהגנה על גוש עציון

תכנית הקשר הרב דורי בי"ס גנים
אריה אחיה ז"ל של סבתא
כעבור כחצי שנה הובאו לקבורה בקבר אחים ב"הר הרצל בירושלים"

עבור כחצי שנה הובאו לקבורה בקבר אחים ב"הר הרצל בירושלים" אני גילה גולדברג הייתי חברה בתנועת הנוער בני-עקיבא במשך 10 שנים (בערך) , אני גרתי עם משפחתי ברחוב דיזינגוף 49 תל-אביב, שכונת נורדיה, כיום דיזינגוף סנטר הידוע.

אני חיה משנת 1931, אני עוד זוכרת את מלחמת עולם השנייה. חייתי בתקופה שבה הייתה מלחמה לפני הכרזת המדינה ולפני שהקימו אותה. זוכרת היטב את תאריך כ"ט בנובמבר הייתה ההכרזה באו"ם וההתרגשות הייתה נורא גדולה. הייתי בת 16. גרתי בתל אביב, ממש במקום שבו הכריזו על הקמת המדינה באו"ם. הרגשתי את האווירה ברחוב .

בגיל 17 כבר הצטרפתי והפכתי לחברה ב"הגנה" . יום לפני הקמת המדינה בתאריך ד" באייר תש"ח, אחי אריה בן ה – 22 נהרג במלחמת השחרור הוא נהרג בקרבות ההגנה על גוש עציון, שנכבשה על ידי הירדנים . חלק מהנופלים לא נמצאו, רק כעבור כחצי שנה הובאו כולם יחד לקבורה בקבר אחים ב"הר הרצל בירושלים"

זה אריה , אח של סבתא שלי ז"ל

תמונה 1

לא נשאר אף-אחד שיספר מה קרה שם, אין ניצול אחד שנשאר חי כדי לספר. לא הייתה שום אינפורמציה על מישהו שנישאר בחיים. אבא שלי החליט לשבת "שבעה" למרות שלא קיבלנו ידיעה רשמית על מותו. היינו בצפייה שאולי הוא עדיין חי. לא היה לנו את מי לשאול. לא היה מי שיספר מה התרחש ומה קרה שם. הירדנים לא הסכימו לספר כלום. בשנת 1943 , הייתי בגיל המתאים לחגיגת הבת מצווה שלי. אני נולדתי וגדלתי למשפחה דתית , ואנחנו לא נהגנו פעם לחגוג את הבת מצווה לבנות . לעומת זאת, חמשת האחים שלי, עלו לתורה בבית-הכנסת , ואחר כך בבית הייתה מסיבה משפחתית צנועה (קידוש). כל חגיגה כזאת של האחים שלי הייתה חגיגה גדולה בשבילי. שמחה מרובה וחוויה. לקראת כל אירוכ ולכבודו, "התחגגנו", התארגנו , התחדשנו בבגדים חדשים ובמתנות חדשות . לכן זה היה חשוב לי, ניצלתי את זה שלבנות במשפחתי אין בת מצוות. כיום כאשר חוגגים לנכדות שלי , אני לא מצטערת שבעבר לא חגגו לי את הבת-מצווה, כי זה לא היה נהוגאז, כמעט אף אחד לא חגג אז . אני חושבת ומרגישה, שזה לא משהו שחסר לי. יש גברים, שבעבר לא חגגו בר מצווה,והם חוגגים היום, הם "כאילו" מחזירים את הזמן וחוגגים את חגיגת ה"בר-מצווה" כמו פעם. אם לבנות הייתה את האפשרות לחגוג כיום את חגיגת הבת-מצווה שלהן, יש כאלה שהיו רוצות לחגוג. אני אישית, לא הייתי רוצה לחגוג את הבת מצווה של. אני לא מצטערת, שלא חגגו לי את זה. זה לא מפריע לי שלא עשיתי את החגיגה הזאת.

מילון

הגנה
ההגנה - הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, והבסיס להקמת צה"ל.

ציטוטים

”חמשת האחים שלי עלו לתורה בבית-הכנסת, בבית הייתה מסיבה משפחתית צנועה (קידוש)“

הקשר הרב דורי