מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמנות חיי

סבתא רותי ומעיין -אוסף ה״פרסים״ מהילדות
פורטרט סבתא דרורה 2003 וציור בשמן 2019
ביטוי ללא בקורת

שמי רותי מיימון, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, סיפורי נוגע לאמנות בחיי.

נולדתי בקיבוץ נירים וגדלתי במערכת של חינוך משותף שבה הילדים ישנים ביחד בבית הילדים. האמנות נכחה בחיי כבר מגיל הגן, כשאבא שלי תלה מעל מיטתי תמונות של ציירים מפורסמים ובעזרתן נחשפתי לנפלאות עולם הדמיון, היופי, הצבע והחופש לביטוי תחושות ורגשות. בהיותי בת למשפחה יוצאת גרמניה, עם חיי תרבות מפותחים במוזיקה ובציור, חונכתי דרך קונצרטים ומוזיאונים לאהבה של ציור וצבע. בבית היו הרבה ספרי אמנות וטבע וניתן מקום נרחב להתבוננות בשינויים ובצבעים סביב: העלים משנים את צבעם ונושרים, השדות מוריקים ומצהיבים לסירוגין, צבעוניות הציפורים. העיסוק והשיח על אמנות עומדים עד היום בלב הקשר שלי עם הוריי, אני מרגישה שהאמנות מחברת בינינו. במשך השנים אמי ידעה לתת לי ביקורת בצורה תומכת ובונה. כיום, בזקנתה, אני מלמדת אותה ציור ומקווה שאני מצליחה להעביר לה את התחושה הבונה שהיא הצליחה לנטוע בי.

למדתי בביה"ס המשותף "מעלה הבשור" במגמת אמנות ולמדתי ציור. כשחזרתי מהצבא נרשמתי ללימודי הדפס רשת שבהם בפעם הראשונה נגלו לעיני החופש והיכולת לצייר ולהשתמש בצבע ללא ביקורת. הקמתי משפחה, והתלבטתי באיזה מקצוע לבחור, ובתוכי הרגשתי שאני חייבת לגעת בצבע ובאמנות. בחרתי ללכת ללמוד במדרשת "בית-ברל" הוראת אמנות לאוכלוסיות מיוחדות (עיוורים, נכים, חרשים וכו'). כך יכולתי לשלב את הרצון לתת ולחבר אחרים לאמנות, ובמקביל ציירתי והתפתחתי בעצמי.

במשך כעשר שנים הייתי חלק מקבוצה של ציירים ממזכרת בתיה, יחד ציירנו בצבעי שמן והצגנו בתערוכות בארץ. הרגשתי שהציור בצבעי שמן כובל אותי בתוך מסגרת מוגדרת ומדויקת, וחשתי צורך לפרוץ החוצה. כשעברתי לגור באור הנר, עזבתי את קבוצת הציור ועסקתי בפסיפס. יצרתי שולחנות מעוטרים באבני פסיפס, והפסקתי עקב בעיות בריאות. כשחזרתי לצייר, עשיתי זאת בסגנון שונה והפעם ללא קבוצה. עברתי לצייר בצבעי אקריליק, שמתייבשים מהר ומאפשרים שינויים מהירים וכך מאפשרים לרגשות המשתנים לבוא לידי ביטוי בצורה וצבע. סגנון ציור זה נקרא 'ציור אינטואיטיבי'.

הזוית האישית

רותי: זו תכנית נהדרת. מאפשרת להכיר ולהתקרב אל מעיין, לראות את חיי בית הספר וחבריה ללימודים. מאפשר יום בילוי נטו של סבתא – נכדה ולחוות את יכולותינו המשותפות בעבודה. אני מאחלת לך, מעייני, שתפיקי ממפגשים אלה את המירב ושהם ישמשו לך מדריך לחייך.

מילון

ציור אינטואיטיבי
בציור האינטואיטיבי היוצר משתחרר מביקורת עצמית ומבטא את עצמו בחופשיות. מטבעו הציור האינטואיטיבי אינו מתוכנן ואינו צמוד לרעיון כלשהו, והציור נוצר בו במקום בספונטניות ובהתאם לתחושותיו של היוצר. הציור מבטא רגשות, מחשבות ורצונות, ולהבעתם באמצעים אמנותיים יש כוחות ריפוי. הציור האינטואיטיבי הוא דרך מצוינת לאמנים להשתחרר מביקורת עצמית, לשפר את ההערכה העצמית ולהתחבר מחדש לאהבת הציור והיצירה.

ציטוטים

”באמצעות הציור אני מעניקה לאמי את תחושת הבטחון שהיא נטעה בי בצעירותי “

הקשר הרב דורי