מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המעבר מהעיר לקיבוץ

סלפי - אביתר וסבא משה
דיוקן - הזורעים בדמעה ברינה יקצורו
סיפור חיי

ילדות

נולדתי בעיר תל-אביב בבית חולים הדסה בתאריך 29.1.1940 בי"ט שבט ת"ש.

את ילדותי עברתי ברחוב דניאל על גבול יפו. בגיל 4 הלכתי ל"כותב" (החדר) בבית הכנסת של החלבים בתל-אביב. בגיל 6 התחלתי בגן חובה בשם "דבורה". בגיל 7 התחלתי ללמוד בבית ספר "גאולה", בתל-אביב.

בחודש ינואר 1948 עברתי לגור בשכונת הקווקזים ולמדתי  בבית ספר על שם "חיים נחמן ביאליק" בדרום תל-אביב. סיימתי את לימודיי בכיתה ח'. בשנת הבר מצווה שלי הכינו אותי לטקס עלייה לתורה בבית הכנסת הגדול של הספרדים ברחוב שד"ל שם עליתי לתורה בפרשת השבוע.

את ההכנה לבר מצווה הכין אותי הרב "ששון"

תמונה 1

נעורים

בשנת 1954 עברתי עם משפחתי מתל-אביב לרמת-גן וגרנו קרוב למסעדה של אבי, מסעדת פועלים, שהפכה עם הזמן לדוכן שווארמה ופלאפל. דוכן זה ברמת-גן היה מוכר כ"שווארמה  ישראל" על שם אבי. עזרתי להורים בעבודה בדוכן ואת לימודיי בתיכון למדתי בתיכון דביר (בערב) ברמת-גן עד לגיוס. לאחר הגיוס שלי לצה"ל אחי רחמים (רמי) ז"ל ניהל את העסק המשפחתי.

צבא

התגייסתי לצה"ל בנובמבר 1957 בגיל 17 ו-9 חודשים. את שירות החובה עשיתי בגולני בגדוד 51. בשנת 1959 עברתי קורס קציני חי"ר. בסיום הקורס יצאתי לקורס קציני חבלה וחתמתי קבע עד 1963.

במסגרת המילואים, במלחמת ששת הימים, שירתי כקצין מבצעים בגדוד חי"ר 7112. במלחמת יום כיפור שירתי כמ"פ בגדוד. במלחמת שלום הגליל הראשונה שירתי כסמג"ד. בשנת 1983 עברתי קורס מג"דים. בשנת 1993 פרשתי מצה"ל.

תמונה 2

חתונה וחברות בקיבוץ נגבה

התחתנתי עם נאוה אפשטיין ב-5 ליולי 1963. התחתנו ברבנות הראשית בתל-אביב במסגרת הצבא. המוזמנים היו המשפחה שלי וחלק מהמשפחה הקרובה של סבתא. באירוע היה כיבוד של הברכות (7 ברכות) והרמת כוסית.

אירוע החתונה השני היה בחתונה קיבוצית בקיבוץ נגבה  בחודש אוגוסט 1963. החתונה הייתה של 5 זוגות על הדשא המרכזי. הארוחה הייתה קיבוצית עם אוכל מכל טוב. לאחר הארוחה והברכות הייתה תכנית הופעות של מקהלה ולהקת ריקוד. המשפחה מהעיר התרשמה מאוד ממסיבת החתונה הקיבוצית. המתנות שקיבלנו לחתונה היו כלי מטבח ומערכות אוכל שלא התאימו בדיוק לאורח החיים הקיבוצי ואוחסנו במחסן. חלק מכלי האוכל וכלי המטבח נשמרו והיום בשימוש במטבח הפרטי שלנו.

בצעירותי

תמונה 3

תחביבים

הכנת תבשילים חלבים (סורים), גידול בעלי חיים, צילום וחוג עפיפונים בראש השנה לילדי הקיבוץ.

משפחתי

ילדי הבכור עינבר נולד בנגבה 1963, נהרג בתאונת דרכים באנגליה בשנת 1992 – יהי זכרו מבורך. הילדים של עינבר ז"ל – בן ואחותו החורגת אמילי (גרים באנגליה).

ילדיי הנוספים הם: אסא נולד בכפר סבא בשנת 1968, ילדיו: ירין (משוחרר מצה"ל), עומר (בקורס קצינים), עידן וגיל (תלמידים בתיכון צפית). עינב נולדה באשקלון בשנת 1969 ילדיה: איתי ונועם (תלמידים בבית הספר שדות יואב). סיון נולדה ברחובות שנת 1972, ילדיה: יואב (תלמיד בתיכון צפית), אביתר וגל (תלמידים בבית ספר שדות יואב). ושלי, בת הזקונים של המשפחה, נולדה באשקלון בשנת 1976, ילדיה: אלון (תלמיד בתיכון צפית), עידו וגיא (תלמידים בבית הספר שדות יואב).

ונכון לתקופה הזאת המשפחה המורחבת, חיה באושר, אהבה ושמחה בקיבוץ נגבה.

דיוקן – הקשר הישראלי

רוב השנים עבדתי בגידולי שדה (בפלחה). גידולי הפלחה בשנות עבודתי היו בעיקר חיטה, שחתות (מספוא) לרפת ולדיר. גידולי הקיץ בבעל (ללא השקיה) היו חימצה (חומוס) וחמניות בעל.

"הזורעים בדמעה – ברינה יקצורו"

בשנים שחונות בדמעה קצרנו – בשנים גשומות ברינה קצרנו.

תמונה 4

הזוית האישית

משה מוסן: "הקשר הרב דורי" היא תכנית מעניינת. הנושא האישי שלי עם הנכד שהתחיל מסיפורי ילדותי ועד לתקופתנו אנו. הביקור בבית התפוצות היה מעניין, מלמד ומרתק מאד! כמו כן, היה מעניין לשמוע את מגוון הסיפורים האישיים שהביאו איתם שאר המשתתפים. הייתה לי חוויה מעניינת, מרתקת ומלמדת.

מילון

שחתות
שחת (ביחיד). שחתות (ברבים) תבואה שלא הבשילה; מספוא; חציר

ציטוטים

”הזורעים בדמעה - ברינה יקצורו“

הקשר הרב דורי