מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה לארץ של סבא יצחק ממרוקו

אני וסבא
סבא בצעירותו
ממרוקו לפקיעין החדשה

סבא יצחק הוא אבא של אימא שלי, הוא נולד במרוקו, בתאריך 5.4.1949, ועלה לארץ ישראל בגיל שש.

כשסבא יצחק היה ילד, הממשל המרוקאי אסר על עליית יהודים לארץ ישראל, ולכן סבא ובני משפחתו, היו צריכים לברוח ממרוקו באמצעות אוניית מעפילים. באותה תקופה, היו המון אירועי אלימות נגד היהודים שחיו במרוקו, רבים מהיהודים רצו לברוח לארץ ישראל, כדי להיות בטוחים יותר, וגם כדי להתאחד עם המשפחות שלהם, שכבר גרו בארץ ישראל. באותו זמן הגיעו למרוקו שליחי מוסד ממדינת ישראל, שהתפקיד שלהם היה לשכנע את היהודים לעלות לארץ ישראל.

למבצע הזה קראו מבצע "מסגרת". שליחי המוסד לקחו את כל היהודים שרצו לעלות לישראל באותה תקופה, לנקודת איסוף בעיר קזבלנקה באמצע הלילה, באופן חשאי, ומבלי שאף אחד ידע, שם עלו על אונייה למחנה עולים שנמצא בעיר מרסיי שבצרפת. מיד לאחר מכן, עלו על אוניית מעפילים שנקראה "הרצל", לארץ ישראל.

תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שארגן המוסד לעלייה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל. ב-13 באפריל 1947 נעצרה האנייה על ידי משחתות בריטיות בסמוך לחוף תל אביב ומעפיליה גורשו למחנות המעצר בקפריסין. החולים והפצועים שבהם נשלחו למחנה המעצר בעתלית.

כשהגיעה אוניית הרצל, אל ארץ ישראל בחודש ינואר, שנת 1955, סבא ובני משפחתו נשלחו להתיישב במושב "פקיעין החדשה", בגליל המערבי.

פקיעין חדשה הוא מושב באזור הצפון ליד הכפר פקיעין, השייך למועצה אזורית מעלה יוסף. היישוב הוקם בשנת 1955 תחילה כמושב עובדים שיתופי על ידי שתי קבוצות עולים ממרוקו. הוא נקרא על שם היישוב העתיק פקיעין השוכן בקרבתו. במהלך הפרעות שהתחוללו ב-1936 עד 1939 יהודי הכפר פקיעין עקרו להתישבויות היהודיות החדשות. נשיא המדינה יצחק בן-צבי אשר עסק בחקר תולדות ארץ ישראל, שאף לחדש את היישוב היהודי. בעידודו, בשנת 1954 רכשה קק"ל אדמות על גבעה הממוקמת צפונית לכפר פקיעין על מנת להכשירה להתיישבות החדשה.[

בהתחלה, החיים במושב היו מאתגרים מאוד. סבא ובני משפחתו גרו בצריף קטן, שלא היה בו חיבור למים או לחשמל. הם עבדו בחקלאות וגידלו עופות לביצי מאכל, ומטעים של ענבים, דובדבנים, תפוחים, שזיפים ועוד. עם הזמן, המושב התפתח וגדל, והחיים בו נהיו יותר נוחים, ומאוד שלווים.

לאורך השנים סבא התגייס לצבא, לחיל התותחנים, ושירת בסיני שלוש שנים, לארח מכן עבד שנים רבות בקק"ל, קרן קיימת לישראל היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית בשנת 1901 כמכשיר פיננסי לאומי לטובת גאולת העם והארץ – אמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. (ויקיפדיה).

לאורך כל השנים, גם כיום, יש לסבא לול תרנגולות, והוא מגדל עופות שנותנות ביצי מאכל, ומשקיע ומטפל בהן יום יום.

הזווית האישית

מאי: למדתי על סיפור העלייה לארץ של סבא, זה מאוד מעניין לדעת מה עבר על סבא בתור ילד, וכמה אומץ היה צריך כדי לעבור את המסע לארץ ישראל. נהניתי מאוד לשוחח עם סבא וללמוד עליו דברים שלא ידעתי קודם.

סבא: היה לי כיף לשוחח עם מאי, ולספר לה המון דברים משנות ילדותי, וגם משנות חיי הבוגרים. מאי ילדה סקרנית והתעניינה מאוד בכל פרט בסיפורים ששמעה. פרויקט הקשר הרב דורי הוא חוויה מדהימה לכל סבא ונכד/ נכדה.

מילון

אוניית מעפילים
מתוך השיחות עם סבא למדתי שאוניית מעפילים, היא אונייה שהובילה יהודים שרצו לעלות לארץ ישראל, אך הממשלה במקום שבו הם גרו, לא נתנה להם, ולכן הם נאלצו לעלות לישראל באופן בלתי חוקי, בתוך אוניית מעפילים

ציטוטים

”באותו זמן הגיעו למרוקו שליחי מוסד ממדינת ישראל, שהתפקיד שלהם היה לשכנע את היהודים לעלות לארץ ישראל. למבצע הזה קראו מבצע "מסגרת“

הקשר הרב דורי