מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אריה סביליה עלה מסופיה לישראל

סבי בגיל 67
סבי כשהיה יותר צעיר
סבא אריה בין משווקי הג'ינסים הראשונים בישראל

שמי אורי סביליה, השנה אנחנו לוקחים חלק בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי, במסגרת זו בחרתי להביא את סיפורו של סבי, אריה סביליה, שנפטר בגיל 82 ממחלת הסרטן – סיפור זה מוקדש לזיכרו!

רקע על עלייתו של סבי מסופיה לישראל

סבא אריה, אביו של אבי נולד בסופיה בירת בולגריה. הוא נולד בשנת 1936, שלוש שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בפרוץ מלחמת העולם השנייה נימנו בעיר כ – 25,000 יהודים, שהיוו מחצית מכלל יהודי בולגריה בעת ההיא, בתאריך ה- 9 במרץ 1943 ניצלו יהודי סופיה מגירוש אל מחנות ההשמדה הנאציים, בצו המלך בוריס השלישי. ההצלה באה לאחר מאבק עיקש של קומץ פוליטיקאים ואנשי כנסייה. סבי ניצל ממחנות ההשמדה על ידי כוחות ההתנגדות כנגד הנאצים בכך שהם עצרו את הרכבת והוא ניצל מהגעתו אל מחנות ההשמדה.

בין השנים 1947 ועד 1949 עלו מרבית יהודי סופיה לישראל.

מהלך חייו של סבי, אריה

סבי אריה התחתן עם סבתי אתי ונולדו להם ארבעה ילדים: קובי, ארז, אמיר ורונן (אבא שלי). בשנות ה-50, סבי התחיל לעבוד בכל מיני בתי חרושת בתחום הבדים, הוא מכר בדים, התעסק בכל מה שקשור בבד ועבד בחברה המשווקת בדים בשם שניצלר ולימים הפך להיות עצמאי.

המשווק בין הראשונים של ג'ינסים בארץ

בשנות ה-60 הראו לו בד מיוחד, הוא הביא אותו לארץ בשנות ה-70  – לבד הזה קראו ג'ינס. הוא היה בין הראשונים שהכניסו ג'ינס לארץ והוא הביא כמויות של הבד הזה מחו"ל, סבי היה עשיר והביא אוניות של ג'ינסים אל הארץ. הוא המשיך עם הבדים, נהיה לאחת מהמשווקים הגדולים ביותר וחברות גדולות עבדו איתו.

סבי גדל בבולגריה ואביו נפטר מהתקף לב. אמו, שהתאלמנה, נשארה לבד ומאוחר יותר התחתנה בשנית. לסבי הייתה אחות תאומה בשם שרה ועוד אח שנולד לאחר החתונה השנייה של אמו, לאח השלישי קראו שלמה.

בשירות הצבאי דלו, סבי שירת בחיל התותחנים ונלחם במלחמת ששת הימים. אבי מספר שהוא היה איש מאוד מתוק ושכל מה שעניין אותו זה משפחתו, ילדים ואוכל. הוא גם אהב כדורגל וספורט והיה שחקן כדורסל עד גיל חמישים והיה משחק עם החברים שלו בכל יום שישי.

סבי נפטר ממחלת הסרטן בגיל 82 יהי זיכרו מבורך לעד!

הזוית האישית

אורי: היה לי מאוד כיף ומאוד מעניין לשמוע על סבי והופתעתי לשמוע על כך שהוא היה בין הראשונים בארץ לשווק את הג'ינסים.

מילון

ג'ינס
שמו של הג'ינס הגיע מאיטלקית: blu di genova (כחול מג'נובה), שהפך בצרפתית ל-bleu de Gênes, שיבוש של הצורה הצרפתית הפכה ל-jeans האנגלי.

ציטוטים

”אני תמיד אתן לך את הניסיון שלי אתה תחליט מה לעשות ותעמוד בזה לטוב או לרע“

הקשר הרב דורי