מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החולייה החסרה נמצאה בזכות מאגר סיפורי המורשת

סבא, בנו שלומי ואילנית וילדיהם
סבא צביקה עם הוריו לפני עלייתם לישראל
בעקבות תיעוד סיפורו של סבא הצליח חוקר השואה להשלים את המידע

סבא צבי ונדרסמן השתתף בשנה שעברה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר יגאל אלון, בהובלתה של המורה תמר שמיר. בבית הספר תוכנית הקשר הרב דורי מופעלת כמסורת בת שנים רבות. בחודש אפריל 2023, העלה הנכד אדם, את תיעוד הסיפור למאגר סיפורי המורשת של תוכנית הקשר הרב דורי.

סבא  צביקה השתתף בתוכנית יחד עם נכדו אדם וסיפורו של סבא התפרסם במאגר סיפורי המורשת של התוכנית. סבא צביקה לא ידע אז עד כמה  פרסום תיעוד סיפורו במאגר יביא לגילוי מרגש על משפחתו שנספתה בשואה. חוליה חסרה ששנים רבות ניסה להשלים בנסיעותיו לאירופה, ביד ושם ובכל דרך חקר אפשרית.

קישור לסיפור תיעוד של סבא צבי ונדרסמן יחד עם נכדו אדם: "איך בית יכול להיות חלום?"

מיהו החוקר מאיר שילה?

מאיר שילה חוקר שואה כתב את הספר: מסע לגליציה: חקר ותיעוד קהילות שחרבו בשואה / מחקר ועריכה מקצועית: מאיר שילה עריכה לשונית: בני בר-יהודה.

 

והמעשה שהיה כך היה…..

אילנית, כלתו של צביקה מספרת:

חיפושיו של החוקר מאיר נמשכו, הוא ערך חיפוש בגוגל לשם ונדרסמן והיגיע לתיעוד הסיפור של צבי במאגר סיפורי מורשת של תוכנית הקשר הרב דורי, ב"מוזיאון אנו".

אנחנו גרים ביישוב קדימה, החוקר, מאיר שילה, התקשר למועצה ושאל על משפחת ונדרסמן, מאחר וצביקה הוא בן יחיד, לא הייתה בעיה לאתר את מספר הטלפון של המשפחה.

כך הגיע לקיצה פתרון החולייה החסרה, הילד שהוסתר ע"י הגברת הנוצרייה, נתפס והוצא להורג, בקבר האחים אותו מצא החוקר מאיר, הוא אלי ונדרסמן, דודו של סבא צבי. אלי אחיה של חנה. חנה, אימא של צביקה, הצליחה לברוח ולהינצל, עלתה לישראל והקימה משפחה בארץ.

מאיר שילה חוקר השואה, הקדיש את מפעל חייו לאיתור קרובי משפחות של ניצולי השואה, במסע החקר שלו פגש במשפחות נוצריות רבות שהסתירו בזמן המלחמה יהודים, מבוגרים וילדים מפני הצורר הנאצי.

באחד מנסיעותיו פגש אישה נוצרייה שהחביאה בביתה שלושה ילדים יהודים. הגרמנים גילו זאת ורצחו את שלושת הילדים ובני משפחתה, היא הצליחה לברוח ונותרה עם העדות הקשה. את קברו של בעלה ראה בבית הקברות הנוצרי, את קבר שלושת הילדים, העבירו לבית הקברות היהודי. מאיר המשיך בחיפושיו ומצא את קבר האחים בו היו שלושת הילדים ביחד. עכשיו ניסה לאתר את שמותיהם ובני משפחותיהם.

קבר האחים שמצא החוקר מאיר שילה

תמונה 1

לוח הזיכרון שמצא  החוקר מאיר שילה במתחם קבר האחים לזיכרם של הילדים

תמונה 2

הוא חזר לישראל והמשיך בחיפושים של קרובי המשפחות של שלושת השמות שהיו רשומים על קבר האחים, אחד מהם היה חנה. הוא לא ידע מי מבני משפחותיהם ניצל ועלה לישראל. הוא הגיע ל"יד ושם" והמשיך בחיפושי השמות.

סבתא חנה ונדרסמן, אמו של סבא צבי, (סבתא רבתא של התלמיד אדם), הייתה אז בשם חנה שפרינגר, ביד ושם הוא מצא דף תיעוד של הילד מקבר האחים אלי שפרינגר עם שמה של אחותו של חנה שפרינגר – ונדרסמן. חנה כתבה על דף-עד שהיא מחפשת את אחיה, אלי ונדרסמן (זה השם השני שגילה החוקר מאיר שהיה רשום במתחם קבר האחים).

 דף העד אותו מצא החוקר מאיר ב"יד ושם". הדף שמילאה חנה שפרינגר – לנדסמן עם שמו של אחיה אלי שפרינגר

תמונה 3

החוקר מאיר שילה המשיך בחיפושים אחרי נצר ממשפחת ונדרסמן בעזרת השם אותו כתבה סבתא חנה בדף-עד, ב"יד ושם". בחיפוש המנוע החיפוש גוגל, אחר השם ונדרסמן, היגיע וסיפורו של סבא צבי אותו תיעדו סבא צבי ונכדו אדם בשנה שעברה בבית הספר "יגאל אלון בקדימה-צורן". הוא מצא את תיעוד הסיפור "איך בית יכול להיות חלום?".  מפה פנה למועצת קדימה וקיבל את  מספר הטלפון של המשפחה.

הגילוי היה מרגש וכל המשפחה המורחבת הוזמנה לאירוע בו הציג החוקר מאיר שילה את כל תהליך החקר והחיפוש .

סבא צביקה יחד עם המשפחה המורחבת  נפגשים עם חוקר השואה מאיר שילה 

תמונה 4

אילנית מספרת על המפגש המשפחתי המרגש בו התכנסה המשפחה המורחבת והחוקר מאיר שילה סיפר למשפחה את תהליך החקר עד שמצא אותם. זה היה מפגש משמעותי ומרגש מאוד עבור צבי, בן ה – 75, לדבריו זה היה אחד האירועים המשמעותיים ביותר שקרו לו בחיים. כל השנים צבי, לא הפסיק לחפש לרגע לחפש מידע על קרובי משפחתו, שנספו בשואה, הוא חזר לאירופה מספר פעמים, חזר לבית הוריו, והמשיך לחפש נצר למשפחתו האבודה…

החולייה החסרה הושלמה בסיפורה של משפחת ונדרסמן.

הזוית האישית

תודות: למורה מובילת התוכנית בבית הספר יגאל אלון תמר שמיר

למורה לילך פרץ המובילה גם היא את התוכנית שנים רבות, שקישרה ביננו לבין אילנית ונדרסמן, אימא של הילד אדם, אף היא מלמדת בביה"ס ניצני השרון.

תודה חמה לאילנית ונדרסמן אימא של אדם וכלתו של סבא צביקה ששיתפה אותנו בסיפור מרגש זה.

מילון

מאיר שילה
חוקר שואה, חקר כתב וערך את הספר מסע לגליציה: חקר ותיעוד קהילות שחרבו בשואה.

דף עד
דף עד לרישום והנצחה של הנספים בשואה הוא טופס שהונפק על ידי מוסד יד ושם כחלק מפרויקט ההנצחה שלו, ובו קרוביהם ומכריהם של קורבנות השואה מוסרים את פרטיהם. ניתן לקבל טפסים בשפות רבות ולמלא טפסים אלו בשפות רבות. (ויקיפדיה9

ציטוטים

”ד“

הקשר הרב דורי