מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמיד להגיד תודה על מה שיש לך

אני וסבא שלי בקטיף תותים
סבא שלי בצעירותו
סיפור חייו של סבא ג'ורג'

שמי סיון, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, ג'ורג' לונדון.

הכל התחיל  לפני כבערך 76 שנה, בתאריך 6.11.1946 סבא שלי נולד, לסבא שלי קראו ג"ורג" לונדון ובעברית – יצחק משה לונדון, וזה סיפורו:

אימא ואבא של סבא שלי היו חברים טובים, אבל יום אחד כשהאנשים לקחו את אבא של סבא שלי למחנה של המלחמה, אימא של סבא שלי לא התחתנה עם כל הבנים שהציעו לה נישואין אלא חיכתה לאבא בהונגריה בעיר מישקולץ. היה לו בית לא קטן, היו בו הרבה חדרי שינה. סבא שלי זוכר שהיה תנור מקרמיקה מהרצפה ועד התקרה, וגם בבית של סבא שלי לא היו מים, הם היו יוצאים לשאוב מהבאר, והיה פסנתר ישן שחור ויפה. בתור ילד סבא שלי אהב לנגן בפסנתר, בעיקר שירים בהונגרית, כי בבית שלו היו מדברים רק הונגרית. הייתה להם חצר יפה עם הרבה בתים מסביב. סבא שלי אפילו למד לרקוד בלט.

היה לו מאכלים מיוחדים שהיו חביבים עליו: עגל עם סולת וביצה, מרק אפונה חלבי.להורים של סבא שלי קראו ארנו ומרגרט, אבל סבא שלי היה קורא להם להם בבי וזיידי. היו לסבא הרבה חברים, למשל: שמואל, ג'ק, יעקב, מריו. הם היו החברים הכי טובים שהיו לסבא שלי.

בגלל המרד שקראו לו "מרד 1956" המשפחה של סבא ברחה לקנדה, שם סבא פגש את דפנה לונדון והם נהיו גם חברים טובים. לאחר כמה זמן התחתן סבא שלי עם דפנה בתאריך 26.12.1972. בקנדה הם התחתנו והקימו משפחה ביחד. בחתונה הביאו מתנות כמו כסף וכלים. לאחר שהתחתנו הם הביאו לעולם ארבעה ילדים. אז הם החליטו לעבור לארץ ישראל. אמנם היה להם טוב בקנדה, אבל זה לא היה ארץ ישראל, הארץ הקדושה, ולכן עברו לארץ ישראל.

העלייה לישראל

זו הייתה התארגנות גדולה בשנת 1985. סבא שלי סיים את הלימודים שלו, הוא התקבל להיות חבר באגודת אקטאורים וזה חשוב, כי זו הייתה  דרך להשיג עבודה. בשנת 1986 הוא הלך לחפש עבודה. השליחים הישראלים שהציגו את ארץ ישראל עזרו לו והדריכו אותם איך לקנות רהיטים ובית. לאחר שהתיישבו בארץ ישראל סבא שלי עבד כאקטואר, ולמד מדי ערב תורה.

הזוית האישית

סיון הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד מללמוד יותר על המשפחה וכמובן לשבת ולדבר עם סבא שלי שמספר לי על שורשי המשפחה שלנו. תודה רבה על הזכות הזו.

מילון

אקטואר
אקטואר הוא אדם העוסק באקטואריה, מדע המשתמש בטכניקות מתמטיות וכלכליות לפתרון בעיות כלכליות שבהן משולבים מצבים של אי וודאות.

ציטוטים

”תמיד להגיד תודה על מה שיש לך“

הקשר הרב דורי