מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות בחייו של סבי מאיר בן עמי

סבא וענבר בחגיגה מרוקאית בשער הגולן
סבתא אילה וסבא מאיר עם הנכדים
הילדות בירושלים, והחיים בקיבוץ שער הגולן

שמי מאיר בן עמי, נולדתי  ב – 16.12.1952 בירושלים.

הורי אהרון ומרגלית בן עמי, עלו ממרוקו (מהעיר רבאט) לישראל, בשנת 1947, לעיר ירושלים. גדלתי והתחנכתי בעיר ירושלים ולמדתי בבית הספר היסודי "ענף החיים" שהוא בית ספר דתי. בשעות הפנאי נהגתי לשחק עם ילדים בחוץ, ולקרוא הרבה ספרים. המשחקים בהם נהגנו לשחק בחוץ, היו בעיקר שוטרים וגנבים, מי מפחד מכושי, מחבואים, סטנגה, וכדורגל עם כדור סמרטוטים. נהגתי בעיקר לשחק עם ילדים מהשכונה, ושמרתי על קשר עם חלק מהם. בתקופת ילדותי  לא הייתה תנועת נוער בשכונה בה גדלתי, אבל היה מועדון שהיו הולכים אליו אחר הצהריים, לאחר שעות הלימודים. בחופש הגדול נהגתי ללכת  לקייטנה, ביקרתי דודים ושיחקתי בשכונה.

בתקופת ההתבגרות, למדתי בבית הספר  התיכון "ליפשיץ", שהוא בית ספר דתי שלומדים בו בנים בלבד. במוצאי שבת היינו עושים מסיבות, היה לנו מועדון שהיינו עושים בו את המסיבות. היינו משמיעים מוזיקה ורוקדים. הבנות היו יושבות בצד אחד והבנים בצד השני. במשך הערב הבנים היו באים לצד של הבנות ומזמינים אותן לרקוד. בשביל לרקוד עם בת זוג צריך תיאום, ואנחנו לא היינו מתואמים ולא כל כך טובים בריקוד, וכל הזמן דרכנו זה לזו על הרגלים.

בצבא שירתי בחיל התותחנים, בגדוד שהיה מוצב בסיני, בתקופה שמדבר סיני היה בשליטת ישראל, לפני שהחזירו אותו למצרים, בהסכם השלום. בהמשך שירותי הצבאי הפכתי להיות  מ"כ (מפקד כיתה), והייתי מדריך לחיילים טירונים. בשלב מסוים נפצעתי, ולאחר תקופת החלמה עברתי ליחידה עורפית. שירתי בצבא, משנת 1971 עד 1974. בשנת 1973 התרחשה מלחמת יום כיפור שבה השתתפתי.

לאחר שהשתחררתי מהצבא, למדתי באוניברסיטה, ובהמשך התחלתי לעבוד בבנק. בבנק עברתי כמה תפקידים עד שהפכתי למנהל סניף. באותו הזמן, הכרתי את אילה (סבתא שלך) שלימים הפכה אשתי. בשנים הראשונות לנישואין שלנו גרנו בירושלים, שם נולדו שתי הבנות הראשונות, עינת ופנינה. לאחר מספר שנים החלטנו שאנחנו רוצים לעבור לקיבוץ שער הגולן, הקיבוץ שבו נולדה וגדלה סבתא אילה. בקיבוץ נולדו לנו שחר והדס. עד היום אנחנו גרים בקיבוץ שער הגולן.

כיום אני בגיל פנסיה, (69) ואני ממשיך לעבוד כרגיל כמנהל החצר בשער הגולן, ועדיין יש לי זמן פנוי ,שאותו אני מנצל בדרכים שונות. אני כותב המון. שירים וסיפורים. עד כה הוצאתי לאור שני ספרים וחוברת. כרגע אני בתהליך של הוצאת ספר ילדים נוסף. בנוסף לכך, אני גם יודע ואוהב לבשל ועסוק בבישולים לכל המשפחה, לשבתות, חגים וסתם ימי חול. מעבר לכך יש לי הרבה אוספים שאגרתי בימי חיי, כגון אוסף מטבעות ומדליות, אוסף של חרבות וסכינים ממקומות שונים, אוסף בקבוקי יין ואלכוהול מיניאטוריים, ועוד אוספים אחרים שתוכלו לקרוא בספר החדש. אני אוהב לקרוא עיתונים ולצפות בטלוויזיה, ואני אוהב את השקט שלי. (שהוא שונה משקט של אחרים).

איילה ואני התברכנו בשישה נכדים ואנחנו מוצאים את עצמנו עסוקים איתם עד מעל לראש, באהבה בנתינה ובקבלה. כל הנכדים יודעים באיזה ארון ובאיזה מגירה נמצאים כל הממתקים, למורת רוחם של הוריהם ושל סבתא שלהם. אני איש של נוסטלגיה ואני אוהב ומתעניין בהיסטוריה שלי ושל משפחתי, ואחת הדרכים היא ליצור אוספים, שמזכירים ומחברים אותי לעבר ולעתיד, וכן באמצעות הנכדים שמגלים התעניינות רבה בנושאים.

הזווית האישית

ענבר: תוכנית הקשר הרב דורי היתה מרתקת ומדהימה, למדתי דברים חדשים, ביליתי זמן איכות עם סבי , והיה לי ממש כיף לעבוד עם גוני.  הקשר הרב דורי היא תוכנית מדהימה ומרגשת, ושרק תמשיך.

מילון

מנהל חצר בשער הגולן
תפקיד בקיבוץ שמטרתו לדאוג לטיפוח הסדר והניקיון של של המרחב הציבורי בקיבוץ.

ציטוטים

”אני אוהב ליצור אוספים שמזכירים ומחברים אותי לעבר ולעתיד, באמצעות הנכדים שמגלים התעניינות רבה בנושאים“

הקשר הרב דורי