מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחילת דרכו של סבא רפאל לנצמן בישראל

יואב עם סבא בפסח אוכלים מצות ונהנים
סבא אוכל ארוחת שישי עם משפחתו בשנת 1974
ההתחלה הקשה של סבא רפאל בארץ

שמי יואב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, רפאל לנצמן, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

וכך סיפר לי סבא רפאל: עליתי לארץ בדצמבר 1970. כשעליתי לישראל הרגשתי עצב וגם שמחה, כי קשה לעזוב מקום שנולדת בו ואז להתחיל חיים מחדש במדינה אחרת. אבל גם שמחתי כי המצב בברית המועצות הדרדר מאוד. העדפתי להיות בארץ כי הארץ פרחה וברית המועצות קרסה ולא היה אפשר לחיות שם בשלווה. היה פחות קשה עם השפה כי למדנו עברית שנה לפני העלייה. אבל מה שהיה קשה זה להרוויח כסף.

בברית המועצות התחלתי לעבוד בשנת 1965 ובישראל התחלתי לעבוד ישר מתי שעליתי לארץ. בברית המועצות עיסוקי היה עריכת דין. בישראל התחלתי בעבודות "שחורות" כגון לטאטא רחובות ותוך כדי עשיתי קורס בו היו תשעה מבחנים של לשכת עורכי הדין ובתוכו היו 12 נושאים. ואז, בשנת 1994 קיבלתי רישיון שאני יכול לעבוד בישראל כעורך דין.

"רישיון עריכת דין הוא היתר שנותנת מדינה לאדם לעסוק במקצוע עריכת דין. הרישיון מוענק לבעלי תואר אקדמי במשפטים, לאחר שעברו תקופת התמחות ועברו בהצלחה את בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין.בישראל מוסדר העיסוק בעריכת דין באמצעות חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961. אדם הכשיר להיות עורך דין והוא תושב ישראל ובגיר, יהיה לעורך דין עם קבלתו כחבר לשכת עורכי הדין. הלשכה רשאית, לאחר שנתנה למועמד הזדמנות לטעון טענותיו לפניה, שלא לקבלו כחבר הלשכה, על אף כשירותו, אם המועמד הורשע בעבירה שיש עמה קלון, והלשכה סבורה שלנוכח הרשעה זו אין הוא ראוי לשמש עורך דין." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

יואב הנכד המתעד: מאוד נהניתי לשמוע על הסיפורים של סבי.

מילון

התפרקות ברה"מ
התפרקותה של ברית המועצות (ברוסית: Распад СССР) היא תהליך ששורשיו במשבר כלכלי שפקד את ברית המועצות באמצע שנות ה-80 עד שנת 1991, כשאז התפרקה ברית המועצות למדינות המרכיבות אותה וחדלה להתקיים. ההתפרקות סימנה את סיום המלחמה הקרה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בישראל התחלתי בעבודות "שחורות" כגון לטאטא רחובות ותוך כדי עשיתי קורס בו היו תשעה מבחנים של לשכת עורכי הדין “

הקשר הרב דורי