מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשי המשפחה שלי

תמונה עדכנית של סבא וסבתא
סבא אמנון בצעירותו
סיפור נדודי המשפחה עד לארץ והילדות בישראל

שמי שחר לאפין, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי אמנון בר, ממנו שמעתי סיפורים על שורשי המשפחה שלי. בחרתי לתעד חלק מסיפוריו, כי חשוב לי לשמוע ולדעת על העבר של המשפחה שלי.

סבי נולד בשנת 1939 בארץ ישראל, בירושלים, אך הוריו נולדו בחו"ל.

מסע המשפחה

רוב משפחתו של סבי עלתה לארץ מאיטליה. אביו של סבי עלה מחצי האי קרים שברוסיה ביחד עם המשפחה הגרעינית שלו. הם עלו לארץ ישראל בשנת 1921 בעלייה השלישית. אמו של סבי נולדה בארץ ישראל. סבא אמנון והאחים שלו נולדו בארץ ישראל.

היו מספר סיבות לעליית המשפחה לארץ, הסיבה הראשונה היא כי שבעו מרדיפות, זו הייתה תקופה של מלחמות. הסיבה הנוספת היא בשל היותו של סבא רבא שלי ציוני. באותה תקופה שמשפחתו של סבי רצתה לעלות לארץ ישראל, האנגלים שלטו בארץ ישראל וסגרו את שעריי ישראל ("אין יוצא ואין נכנס"). לאחר כשנה בתורכיה הציעו להם לעבור לארגנטינה והם עברו לשם, אך אחרי זמן מה אמו של סבי אמרה: "או רוסיה או ישראל!".

סבא שלי תיאר את ילדותו כצבעונית מאוד ומלאת אירועים, כי קרו הרבה דברים בתקופה זו: מלחמות והרבה פחד, לצד חוויות ילדות של משחקים וחברים.

 מאלבום ילדותו של סבא אמנון

תמונה 1

 דברים מיוחדים ויקרים

בילדותו של סבי היו מלא דברים שהיו חשובים לו מאוד, לדוגמה מכשיר הרדיו, הרדיו היה דבר חשוב מאד, כי לא היו טלוויזיות בזמנו וזו הייתה הדרך היחידה לדעת מה קורה בעולם, ערוץ התקשורת העיקרי. חוץ מהרדיו היו עוד שלושה דברים חשובים: פרימוס, מנורת נפט והמטבח.

פרימוס

פרימוס הוא מן כלי שבעזרתו אפשר לחמם מים והוא עזר להכין אוכל, לכבס כביסה לבנה ועוד. בתוך הפרימוס שופכים נפט וליד הפתילייה שמים ספירט (אלכוהול).

מנורת נפט

מנורת נפט זו מנורה שפועלת על נפט, בפנים יש פתילייה למטה יש נפט. מדליקים את הפתילייה והאור נדלק אחרי ששורפים את הנפט.

חגים ומסורת

סבא סיפר לי על ימי ילדותו, על החגים שהם חגגו. בילדותו של סבי היו מלא מסורות מיוחדות לדוגמא החגים: החגים במשפחתו של סבי היו נחגגים כהלכה, לדוגמה, בפסח סבי ומשפחתו היו מנקים כל פירור חמץ בבית, לקראת החג. סבא סיפר שמסורת ניקיון הבית מחמץ לקראת הפסח, זכור לו הייטב, כי אמו של סבי הייתה "חולת ניקיון", מה שאומר שהיא הייתה חייבת שהכול יהיה נקי תמיד.

הזוית האישית

שחר לאפין: נהניתי ללמוד ולהכיר את הסיפור של המשפחה שלי. חשוב לי לדעת על העבר של המשפחה. למדתי הרבה דברים חדשים, לדוגמה, שלסבא שלי הייתה מנורת נפט שהוא השתמש במהלך התיכון. הכי אהבתי את חלק  הסיפור עם מנורת הנפט, מכיוון שהיום לא כל כך הגיוני להשתמש באותה מנורה בכל תקופת הלימודים בתיכון וגם כי היום לא משתמשים יותר במנורות מסוג זה.

מילון

העלייה השלישית
העלייה השלישית היא גל עלייה גדול לארץ ישראל, עם סיום מלחמת העולם הראשונה. החל משנת תרע"ח 1918 ועד שנת תרפ"ג 1923 בסיום המשבר הכלכלי. רוב העולים באו מאירופה ובמידה רבה ממניעים ציוניים. אומדן העולים בתקופה זו הוא כ-35,000. (ויקיפדיה)

מנורת נפט
מנורה שפועלת על נפט, בפנים יש פתילייה שנדלקת בעזרת שריפה של נפט.

פרימוס
פרימוס הוא מן כלי שבעזרתו אפשר לחמם מים ולהכין אוכל, לכבס כביסה לבנה ועוד. שופכים נפט לתוך הפרימוס וליד הפתילייה שמים ספירט (אלכוהול) ששורף את הנפט וכך נוצר חום.

ציטוטים

”הרדיו היה דבר חשוב מאד כי לא היו טלוויזיות בזמנו וזו הייתה הדרך היחידה לדעת מה קורה בעולם“

הקשר הרב דורי