מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של שמעון גזית מאיראן והקליטה בארץ

שמעון עם אביבה וספיר
שמעון בצעירותו
ההתאקלמות של שמעון ןמשפחתו בארץ לאחר העלייה מאיראן

אנו התלמידים: אביבה בקלה וספיר מלכה, הלומדים בבית הספר: 'התומר', נס ציונה, מתעדים את סיפורו של: שמעון גזית.

שמעון מספר על החיים באיראן

נולדתי בשנת 1938 בעיר המדאן שבפרס, למשפחה בת עשר נפשות. אני האח השלישי מתוך שמונה אחים. הזמנים היו טרם עליית ח'ומייני לשלטון וגדלתי באווירה טובה בה יהודים וערבים היו כמו משפחה ואף נהגו לחגוג יחד חגים ושמחות. המשפחה המורחבת היתה מתכנסת בשבתות וחגים לאכול, לרקוד, לשיר, לצחוק ולשמוח יחד – אף פעם לא היו לבד בפרס.

בבית הספר הייתי תלמיד חרוץ וטוב בכל המקצועות. אהבתי מאוד ללמוד בבית הספר ובסוף יום הלימודים נהגנו לשבת יחד חברים ובני דודים, להכין שיעורי בית ולשחק בכדור.

המצב הכלכלי בבית היה קשה. אבא היה מפרנס יחיד ולכן נאלצתי לעזוב את בית הספר בגיל 12 ולצאת לעבוד בכדי לעזור להורי בפרנסת הבית. עבדתי בכל מיני עבודות וכך היה המצב עד העלייה לארץ ישראל.

העלייה לישראל

בשנת 1964 עליתי עם הורי ושניים מאחיי לארץ ישראל ושאר המשפחה נותרה בפרס. זכורה לי טיסה של כשלוש שעות. כשהגענו ארצה ביקשנו מהסוכנות היהודית להתמקם ברמלה, מכיוון שיש לנו כבר משפחה בעיר ותחילה סורבנו והוצעו לנו הערים באר שבע או דימונה כחלופה. לאחר שלושה ימים של לינה באוהלים קיבלנו את מבוקשנו. תחילה היה קושי למצוא עבודה וללמוד שפה חדשה ולכן עבדתי בכל מה שאפשר, לעיתים גם שתיים או שלוש משמרות ברצף.

לאחר מספר שנים נרשמתי ללימודי טכנאי בניין ומאז ובמשך 40 שנה עבדתי בתחום הבניין, ממטולה עד שארם – אין מקום בישראל שלא הגעתי אליו במסגרת עבודתי.

שנתיים לאחר העלייה ארצה התחתנתי והקמתי משפחה בישראל. יש לנו בת אחת ושלושה בנים ואשתי ואני מתגוררים בבאר יעקב.

משמעות השם שלי

שמי שמעון, על שם רבי שמעון בר יוחאי. בכל שנה עולים לקבר שלו ומבקשים כל מיני בקשות, בורא עולם תמיד עוזר לנו. בחוץ לארץ קראו לי בשם אחר, לאחר שבאנו לישראל אבא שלי החליף לי את השם.

שמעון בצעירותו ועם אשתו

תמונה 1

שמעון עם אשתו

תמונה 2

שמעון עם אשתו ובנו

תמונה 3

שמעון 

תמונה 4

 

קישור לסרטון בו שמעון מסביר על משמעות שמו

קישור לסרטון בו שמעון מספר על טו בשבט בגולה

הזוית האישית

שמעון: נהנתי מאוד לספר לבנות ,אביבה וספיר על ילדותי בפרס והעלייה לארץ ישראל.

ספיר: היה לי מרגש מאוד לשמוע את סיפור החיים של שמעון, במיוחד הילדות בפרס, במיחוד, כי זה גם המוצא של משפחתי מארץ זו.

אביבה: שמחתי להכיר את שמעון ולשמוע את סיפור חייו.

מילון

סוכנות יהודית
סוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל (ויקיפדיה)

רבי שמעון בר יוחאי
רבי שמעון בר יוחאי (גם רבי שמעון ובוצינא קדישא או בן יוֹחַאי מכונה בקיצור רשב"י) היה תנא בן הדור הרביעי שפעל במאה ה-2, ותלמידו של רבי עקיבא.

ציטוטים

”היה קושי למצוא עבודה וללמוד שפה חדשה ולכן עבדתי בכל מה שאפשר, לעיתים גם שתיים או שלוש משמרות ברצף“

הקשר הרב דורי