מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של שושנה יעקב מתימן

סבתא כיום
סבתא בצעירותה
התגשמות החלומות של סבתא שלי

שמי שושנה יעקב, נולדתי בתאריך 1.1.1938 בעיר הב בתימן. עליתי מתימן לישראל בשנת 1949 במסגרת עליית מרבד הקסמים. מהעיר אב שבתימן הלכנו ברגל לכיוון תעז ומשם עלינו על מטוס ובאנו לארץ.

בישראל, למדתי בבית הספר ברנר שמונה שנים. בבית הספר היינו משחקים במשחקי חבל ומחבואים. היו לי חברות בשכונה, היינו משחקות יחד כל הזמן.

כשעליתי לארץ בשנת 1949, העבירו אותנו למעברת שביב בהרצליה. גרנו בהתחלה באוהל ואחרי זה עברנו לצריפים. כשהייתי בת 16 הייתי בעליית הנוער העובד, למדנו ריקודי עם ושירי ארץ ישראל. החוויות שלי מהתקופה הזאת היה הכיף ביחד עם הילדים והילדות, היינו ביחד תמיד, משחקים ושרים שירי ארץ ישראל. כשבגרתי, עבדתי במשק בית וקטיף תפוזים בפרדסים. גם עסקתי בשתילת ירקות ופירות.

הכרתי את זכריה יעקב, בעלי לעתיד, בחתונה של אחותי הגדולה אילנה. התחתנתי והבאתי לעולם שלושה ילדים: את אביגיל בכורתי לאחר מכן את בועז וזוהר. זוהר הביא לי שלושה נכדים: את התאומים שלו ועידן, ולאחר מכן את מתן. בועז הביא לי נכד אחד בשמו נתנאל. אנחנו חוגגים ביחד את חגי ישראל: פסח, ראש השנה וכו'.

כשיצאתי לפנסיה טיפלתי בנכדיי על ידי הוצאתם מגנים ובית הספר ועזרה בלימודים, ככל שהידע היה מרשה לי. התגשמות חלומותיי עבורי היא שהתחתנתי בגיל 17, הבאתי לעולם וגידלתי את שלושת ילדיי, והם הביאו לי את הנכדים האהובים שלי.

הזוית האישית

נתנאל הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לראיין את סבתא שלי לתיעוד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. בזמן שראיינתי אותה, למדתי דברים חדשים כמו העלייה שלה לארץ ועל השכונה שלה.

מילון

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התגשמות חלומותיי עבורי היא שהתחתנתי, הבאתי לעולם וגידלתי את שלושת ילדיי, והם הביאו לי את הנכדים האהובים שלי“

הקשר הרב דורי