מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של חווה סטרולי מארגנטינה

חוה עם התלמידה נופר לופו
אימא של חוה
העלייה מארגנטינה לישראל

אנו התלמידים: שירן עלמיהו ונופר לופו, הלומדים בבית הספר:  'התומר', נס ציונה, מתעדים את סיפורה של: חווה סטרולי.

חווה מספרת על ילדותה בארגנטינה

נולדתי בשנת 1936 בעיר בואנוס איירס שבארגנטינה למשפחה בת ארבע נפשות, אני האחות הצעירה ולאחי הבכור קוראים לואיס. הוריי היגרו מהונגריה, אבי הגיע בשנת 1923 ואמי בשנת 1925.

אימא של חווה ואבא של חווה – ניקולס פוקס ומרגריטה הרנפלד

תמונה 1

בבואנוס איירס, הלכתי לגן הילדים, לבית הספר, לתיכון. למדתי הנהלת חשבונות ועבדתי במשרדים.

בזמן מלחמת העולם הראשונה, אבי שירת בצבא אוסטרו-הוגריה, לאחר המלחמה חילקו את אזור המגורים לרומנים והיה קשה. זו הסיבה שאבי היגר לארגנטינה. הוריי התחתנו בשנת 1926. אבי היה חשמלאי מוסמך ואמי תופרת. במאי 1927 נולד אחי לואיס וכעבור תשע שנים אני נולדתי. הלכתי לגן ואחר כך לבית ספר. גרנו בעיר הורלינגהם, שקרובה לבואנוס איירס. בילדותי, היו לי הרבה חברים יהודים ונוצרים, עם חלק מהם אני בקשר עד היום. היינו חוגגים ימי הולדת ביחד, מבלים בקולנוע והייתה אווירה טובה, לא חווינו ניכור או אנטישמיות. אני וחבריי שיחקנו בשכונה בכל מיני משחקים, ביניהם כדורגל.

צילום פוסטר – עיר הולדתו של אבי בהונגריה – הורדיאו מריי

תמונה 2

בתיכון למדתי בבית ספר בשם 'D'ELIA' שבעיר סאן מיגל, תיכון פרטי שבו למדתי לבגרות בהנהלת חשבונות, במקביל נחשפתי לתרבות עשירה ומגוונת שלוותה בהרצאות עם סופרים ידועים, תערוכות, ידע ומוזיקה. כמו כן, הכרתי חברים לחיים, רובם כבר אינם בחיים ועם האחרים יש לי עדיין קשר מאוד קרוב. זכורים לי במיוחד טיולים יחד עם המורים, ביניהם היה דוקטור פליקס לונה, עו"ד והיסטוריון ידוע שבאמצעות שירה, נגינת גיטרה ושירי פולקלור, היה גורם לנו להנאה רבה.

הסבתא מצד אימא – אסתר דייץ' הרנפלד 

תמונה 3

 אבא של חווה – ניקולס פוקס 

תמונה 4

 

העלייה לארץ

עליתי לארץ בשנת 1965 כשהייתי בת 28, עליתי יחד עם הוריי באוניית ירושלים. בארץ למדתי עברית באולפן בורוכוב בגבעתיים. לאחר מכן, התחלתי לעבוד בחברת 'אגד' באגף הכספים כמנהלת חשבונות ויצאתי לגמלאות בתאריך 1.1.2000.

הזוית האישית

שירן: חוויתי חוויה מרגשת במרכז יום לקשיש. ישבתי עם חוה, אזרחית ותיקה, כתבתי את הסיפור שלה. בנוסף, שאלתי אותה כל מיני שאלות, למשל: מה היא זוכרת מהילדות שלה. היה לי כיף לראיין אותה ולשמוע את סיפור החיים שלה.

חוה: נהנתי מאוד לספר לבנות שירן ונופר על ילדותי בארגנטינה והעלייה לארץ ישראל.

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המורה דוקטור פליקס לונה, עו"ד והיסטוריון ידוע שהיה גורם לנו להנאה דרך שירה, נגינת גיטרה ושירי פולקלור“

הקשר הרב דורי