מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סעודה שלישית אצל סבתא ציפורה

אני וסבתא ציפורה בביתה בירושלים
סבתא ציפורה ואחותה התאומה הזהה יוכבד
חוויות השבת אצל סבתא

סבתא שלי ציפורה הבלין נולדה בישראל בשנת 1943,

אני מאוד אוהב לבקר את סבתא בשבתות. בשבת האחרונה נסעתי עם משפחתי לסבתא וסבא שלי. הגענו בצהריים ושחקנו שם, ואז אחר הצהריים סבתא שלי התחילה לארגן את השולחן. שאלתי אם אני יכול לעזור, היא מיד אמרה לי כן.

בזמן שעזרתי לה שאלתי אותה איזו ארוחה יש עכשיו. היא ענתה לי  שיש עכשיו סעודה שלישית. שאלתי: מה זו סעודה שלישית? היא אמרה: סעודה שלישית זו ארוחה שהרבה דתיים עושים בשבת אחר הצהריים – זו הסעודה השלישית בשבת אחרי סעודה ראשונה בערב שבת, וסעודה שניה בשבת בצהריים. חלק גדול ממשפחתי דתיים ולכן הם נוהגים לאכול סעודה שלישית.(משפחתי הקרובה אינה דתייה).

סעודה שלישית היא הסעודה האחרונה מבין שלוש הסעודות שההלכה היהודית מחייבת לסעוד במהלך השבת. זמנה של הסעודה מקביל לזמן תפילת מנחה, כלומר חצי שעה אחרי חצות היום עד שקיעת החמה. יש שאוכלים סעודה זו במאכלים קלים, בעיקר בחודשי החורף שסעודה זו קרובה לסעודת הבוקר. המנהג לזמר זמירות בסעודה וכן לומר דברי תורה. ויקיפדיה

סבתא מספרת: "אצלנו במשפחה זה התחיל מאמא שלי. אני מאוד אוהבת את המנהג הזה, במיוחד, מכיוון שהרבה נכדים ודודים באים, וזה מפגש מאוד נחמד. אצלנו מאוד מקפידים על המנהג. אני לא זוכרת אפילו פעם אחת שלא נפגשנו לסעודה שלישית". עניתי לה שזה נשמע מאוד כיף, אני מחכה לזה .

כמה דקות לאחר שסיימנו לארגן את השולחן הגיעו הרבה נכדים ודודים, והיה מאוד כיף. לאחר סיום הסעודה השלישית, הגיע זמן תפילת מנחה ואחריה עשינו הבדלה לסיום השבת.

ביהדות, תפילת מנחה היא התפילה הנאמרת בכל יום, החל מחצי שעה לאחר חצות היום ועד לשקיעת החמה. ויקיפדיה, הבדלה היא מצווה הנעשית במוצאי שבת ויום טוב. ההבדלה נעשית באמירת ברכה מיוחדת הנאמרת על גביע יין. תוכן הברכה הוא ההבדלה בין השבת לששת ימי המעשה, ימי החול, יחד עם הברכה על היין עצמו. במוצאי שבת כוללת ההבדלה אף ברכה על הבשמים ועל האש. ויקיפדיה

לאחר ההבדלה נפרדנו לשלום והתחלנו בציפייה לקראת שבוע חדש.

הזווית האישית

יובל: היה לי מאוד מעניין ללמוד על המנהג המשפחתי, וגם לעבוד עם סבתא וללמוד עליה יותר. הבנתי שהמנהג סעודה שלישית היה מנהג מאוד חשוב במשפחתנו. אני חושב שהמנהג הזה מאוד יפה כי הגיבוש המשפחתי הוא מאוד חשוב. למרות שאני לא דתי אני חושב שבעתיד אני אקיים אותו גם במשפחתי.

מילון

תפילת מנחה
תפילה קצרה שאומרים אותה בחצי השני של היום. תפילת מנחה היא התפילה השנייה מבין שלוש התפילות: שחרית, מנחה וערבית.

ציטוטים

”כמה דקות לאחר שסיימנו לארגן את השולחן הגיעו הרבה נכדים ודודים, והיה מאוד כיף“

הקשר הרב דורי