מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא סלבי עולה מצרפת לשראל

אני וסבתי היינו בבית התפוצות
הייתי בחופשה בצפת בבית מלון
סבתא סילבי כרון מספרת לליאור

שמי ליאור צרפתי, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי סילבי כרון. סבתא סלבי, סיפרה לי כיצד אימא שלה, הסבתא רבתא שלי ניצלה בשואה.

סבתא סילבי מספרת

שלום שמי סילבי כרון נולדתי בעיר ליון שבצרפת בשנת 1957.

אימא שלי נולדה בצרפת והייתה יהודייה  ואבא שלי נולד בחבל אלזס לוריין וגם הוא היה יהודי. ההורים שלי הם ניצולי שואה והצליחו לשרוד. אימא שלי שרדה בזכותה של אישה מאוד מיוחדת ואמיצה.

ארצה לספר לכם את סיפור ההצלה של אמי

ערב אחד שוטרי המשטרה הנאצית דפקו בדלת שלהם, הם כיוונו אקדח לראש של סבא שלי ואיימו עליהם שיקחו  אותם למחנות עבודה.

השכנה שלהם שמעה את האירוע הזה, והייתה מאוד עצובה. היא סיפרה  על כך לחברתה בבכי. לחברה של השכנה היה בית ספר. זו הייתה בדיוק תקופת הקיץ, שהייתה אז חופשת קיץ ותלמידים לא באו לבית הספר.  כך השכנה והחברה שלה בעלת בית הספר, סיכנו את חייהן, ואת משפחתן והחביאו את המשפחה בבית הספר – וכך הם ניצלו.

מדהים איך אישה שבכלל לא הכירה אותם סיכנה את כל משפחתה ואת עצמה בשביל להציל אנשים זרים. אימא שלי שמרה איתה על קשר כל החיים והודתה לה כל החיים. אני יודעת גם שאבא שלי שתל עץ לכבודה בישראל.

זיכרונות ילדותי מצרפת

בילדותי בצרפת, גרתי בבניין וחייתי בסביבה לא יהודית.

בגיל מאוד קטן חליתי בדלקת פרקים והתחלתי בית ספר שלוש חודשים אחרי כולם. היה לי מאוד קשה להשלים את הפער, אבל הייתה לי מורה מדהימה. עד היום אני זוכרת את הפנים שלה. אני זוכרת לדוגמא, שבהפסקות לא יצאתי להפסקה כמו כולם, אז היא נשארה איתי בכיתה ונתנה לי לתרגל על הלוח.

 בילדותי

תמונה 1

בית הספר שלי היה רק של בנות. בבית ספר היו לי רק כמה חברות טובות. בתחילת הלימודים בבית הספר היסודי, זה היה לי ממש קרוב לבית, רק כמה דקות של הליכה, אבל כשעברתי ללמוד בתיכון אחר כך, זה היה ממש רחוק ונאלצתי לקחתי אוטובוס.

בבית ספר שיחקתי קלאס וקפצתי בחבל מה שהיום נחשב משחקים של פעם. בבית הייתי משחקת עם אחים שלי היו לי רק שני אחים שאחד היה גדול ממני והשני קטן. היינו משחקים בשבץ נא וברמיקוב וגם במונופול, אבל רוב הזמן הם היו מציקים לי או רבים – במכות.

מאלבום ילדותי

תמונה 2

ההיכרות עם בעלי והעלייה לישראל

הכרתי את בעלי כשביקרתי בישראל. הייתי אז בת 19 ונסענו בחזרה לצרפת להתחתן שם, אני זוכרת, שמתנת חתונה קנו לי רכב. בזמני, לחתונות לא היו מביאים כסף, אלא היו קונים מתנות, דברים לבית החדש כמו: צלחות וכלי בית.

אחרי שהתחתנתי עליתי לארץ באונייה, את כל הדברים שלנו והחפצים העברנו לשראל במכולה, גם את הרכב העברנו במכולה. האונייה לא הייתה מפוארת בכלל ואפילו אפשר לכנות מגעילה, בגלל שהיו בכיור ובאמבטיה שלנו ג'וקים. הפלגנו באונייה מצרפת הגענו לאיטליה ומאיטליה ישר לישראל ואם אני זוכרת נכון בסך הכל  זה לקח לנו חמישה ימים

כשהגעתי לישראל לא באמת ידעתי לאן אני הולכת ומה יקרה? בהתחלה גרנו בדירה של אימא של בעלי, שבדיוק הייתה בחופשה ואחר כך שכרנו דירה בנתניה.

כיום עובדת בחברת פרסום ויש לי נכדה אחת. אני גרה ברעננה עם הכלבה שלי ובן זוגי יחד עם הכלבה שלנו.

 סבתא סילבי ונכדתה היחידה ליאור – בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 3

הזוית האישית

ליאור: אני מעוד נהנתי לשמוע את הסיפורים של משפחתי. לי היה מאוד מעניין.

סבתא סילבי: היה לי כיף לספר לליאור את הסיפורים היא מעוד התעניינה בסיפור חיי.

מילון

דלקת פרקים
דלקות מפרקים הן קבוצת מחלות הכוללות נזק למפרקי הגוף. דלקות מפרקים נחשבות לגורם המוביל לנכות באוכלוסייה מבוגרת מ 65 אך תוקפות לא פחות.

דלקת פרקים
דלקות מפרקים הן קבוצת מחלות הכוללות נזק למפרקי הגוף. דלקות מפרקים נחשבות לגורם המוביל לנכות באוכלוסייה מבוגרת מ 65 אך תוקפות לא פחות.

ציטוטים

”בלי האישה הזאת המשפחה שלנו לא הייתה קיימת“

הקשר הרב דורי