מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של יוסי כרמל

סבא יוסי עם הנכד יובל
כל משפחת כרמל יחד
החיים בקיבוץ בית זרע ובשומר הצעיר

שמי יוסי כרמל, נולדתי ב 24.3.1933 בקיבוץ בית זרע, בבית החולים בעפולה.

גדלתי והתחנכתי בקיבוץ בית זרע בעמק הירדן. מגיל צעיר מאד לא גרנו יחד עם ההורים, אלא גרנו עם בני גילנו בחינוך המשותף. גרנו ארבעה ילדים בחדר אחד של הקיבוץ, מגיל קטן מאד. זכורה לי החוויה של שינה מחוץ למבנה  במהלך הקיץ, בגלל החום הכבד שהיה בעמק הירדן.

למדתי עד כיתה ח' בבית החינוך בדגניה א', שהיה בית הספר היסודי היחיד בעמק הירדן. לאחר מכן למדתי בגיל חטיבת הביניים והתיכון, במוסד החינוכי של השומר הצעיר, במשמר העמק. זכורה לי בעיקר חוויה מיוחדת של תנועת השומר הצעיר. כל חניכי התנועה היו מתכנסים אחת לתקופה, שם היו תחרויות ספורט בין הקבוצות השונות.

כנער אהבתי להקשיב למוזיקה קלאסית. בצבא שירתי בגולני, מיולי 1951עד פברואר 1954, ולאחר מכן יצאתי לקורס קצינים.

סבא יוסי בצבא

תמונה 1

לאחר השחרור מהצבא חזרתי לקיבוץ בית זרע, ועבדתי במדגה במשך שנים רבות, מ 1955 עד 1973. בשבע השנים האחרונות בענף המדגה הייתי רכז הענף.

סבא יוסי בעבודה במדגה

       

תמונה 2

לאחר שסיימתי לעבוד במדגה הלכתי ללמוד בקורס למרכזי משק. בשנת 1973 נבחרתי לתפקיד מרכז המשק בקיבוץ בית זרע, והייתי מרכז משק במשך חמש שנים. לאחר מכן, יצאתי לעוד שנת לימוד בתחום של מנהל עסקים. בסיום תפקידי כרכז משק, עברתי לעבוד באגודת המים של עמק הירדן. הייתי בין מקימי אגודת המים, שעוסקת באספקת מים ליישובי עמק הירדן. בהמשך עברתי לעבוד במפעל "ארקל" מפעל הפלסטיק של קיבוץ בית זרע, ובסיום תפקידי ב"ארקל", עבדתי בגזברות של קיבוץ בית זרע. בתום עבודתי בגזברות, יצאתי לפנסיה.

בעבר הייתי נשוי למירי ונולדו לנו שני ילדים רפי ודגנית. לאחר מספר שנות נישואים נפרדנו. לאחר מכן הכרתי את מיכל. מיכל (סבתא שלך), תל אביבית שהייתה בתנועת הנוער של השומר הצעיר, בתל אביב. בשלב מסוים מיכל הגיעה עם הקבוצה שלה לבית זרע, שם הכרתי אותה והתחתנו. נולדו לנו ארבעה ילדים ענת, יריב (אבא שלך) והתאומים עמיר ויעל. במשפחה שלנו יש  שני אירועים שאנחנו מקפידים לציין. האחד הוא האזכרה, פעם בשנה, להורים שלי שנפטרו מזקנה. אנחנו מזמינים את כל המשפחה והחברים לאזכרה, ומספרים סיפורים על ההורים שלי. זה משמש גם כמפגש של כל המשפחה, בו אנחנו  עושים חידונים ועורכים ארוחה משותפת. האירוע השני שאנחנו מקפידים לעשות הוא "אירוע חוף". האירוע מתקיים בחוף הצוק שבתל אביב. מזמינים את כל המשפחה, שרים מדברים אוכלים ונכנסים לים, ונהנים.

כיום אני בפנסיה. בבוקר אני לומד באוניברסיטה, אני לומד במסגרת של חוגים של ספרות, תנך, התעמלות ומדע. כמו כן,  אני נוהג לרכב על אופני שטח, לפחות ארבע פעמים בשבוע. בכל רכיבה אני רוכב כ 20 ק"מ. לרוב אני רוכב בקיץ בשעות אחר הצהריים. בימים של גשם אני לא רוכב. בשאר הזמן הפנוי שלי, אני משחק משחקי קופסה, נפגש עם חברים, מטייל, והולך להצגות ומופעים.

סבא יוסי כיום, רוכב על אופניים

            

תמונה 3

הזווית האישית

יובל הנכד: המפגשים עם סבא היו ממש נחמדים. למדתי דברים חדשים שלא ידעתי על סבא שלי, או בכללי על המשפחה שלי. למדתי על העבר של סבא שלי. בהתחלה חשבתי שלא אתעניין בסיפורים, אך במהלך המפגשים גיליתי שזה היה נחמד, מעניין ומלמד.

מילון

מדגה
ענף הדגים בקיבוץ בו מגדלים דגים בבריכות דגים.

ציטוטים

”אנחנו מקפידים לעשות "אירוע חוף" האירוע מתקיים בחוף הצוק שבתל אביב שבו כל המשפחה נפגשת“

הקשר הרב דורי