מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סולומון טיזזו

בית הספר שלי
סמל בית הספר שלי
העלייה אל ארץ הקודש

שמי תהילה טיזזו, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה השתתפתי השנה, אני מביאה את סיפור העלייה של אבא שלי מארץ אתיופיה לישראל כפי שהוא מספר:

"נולדתי באתיופיה בכפר אטייה, תאריך הלידה שלי הוא 25.3.1979, אימא שלי בחרה לי את שמי. השם שלי נקרא על שם של שלמה המלך. אבי, ממו טיזזו ואמי אלם צהיי מהרט, נולדו באתיופיה.

גדלתי בקהילה. האחים שלי גטהון, דוד, ברכה, אילנה, בני, אמרץ, חיים, דניאל, מלכה, שלומית, זהבה נולדו באתיופיה ואני בקשר איתם היום.

מאוד אהבתי בילדותי שחייה ואת משחק הכדורגל. החג שמאוד אהבתי הוא חג הסיגד, כי כולם היו עולים להר בצום להתפלל ולבקש בקשות כדי להגיע לארץ ישראל (ירושלים). המאכל האהוב עליי הוא אנגרה, במיוחד כשאימא שלי הכינה אותו.

העלייה לארץ ישראל 

עליתי בשנת 1991 לארץ במטוס. הרגשתי כיף ומבסוט שהצלחתי בסוף להגיע לארץ ישראל. הגענו לארץ וגרנו במלון טופז. אחר כך עברנו לקרוואנים בבארותיים ואחר כך עברנו לכפר יונה, היה לנו קשה להסתגל לחיים בארץ

בשנה 2001 התגייסתי לצבא, לחיל הקשר. התרגשתי להגשים את חלומי. התפקיד שלי בצבא היה לספק קשר במשך שלוש שנים.

בת זוג

הכרתי את אישתי בשנת 2006 ונולדו לנו שתי בנות: תהילה וברקת. כיום אני גר בכפר יונה ומאוד חשוב לנו הקשר המשפחתי. אנו חוגגים ביחד כמעט את כל החגים ומכינים מאכלים מיוחדים, לדוגמא: אנגרה, דבו, טלה ובונה.

מאוד חשוב לנו להעביר את המסורת ששמרנו באתיופיה. המסר שלי לדור הצעיר הוא שימשיכו במסורת של האבות שלהם, חשוב לא לאבד אותה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בחטיבת הביניים ריגלר בנתניה, התשפ"ב 2022, בשנת בני מצווה, בהנחיית המורה המובילה רבקה חדד.

מילון

דבו
לחם אתיופי העשוי מקמח.

המטבח האתיופי
המטבח האתיופי הוא המטבח הנפוץ באתיופיה. מרכיביו העיקריים הם קטניות לסוגיהן, ירקות מאכל וירקות תבלין, ובשר ודגים (בהתאם לאזור). מטבח זה מבוסס על תבשילים וקדירות בבישול ארוך, מתובלים בנדיבות ולרוב חריפים. השימוש הנרחב בתבלינים מעניק למאכלים טעמים ארומטיים וקשת טעמים מגוונת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המסר שלי אל הדור הצעיר הוא שימשיכו במסורת של האבות שלהם“

הקשר הרב דורי