מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דוד הסוחר הקטן

אני מתעד את סיפורו של סבא דוד
עליית סבא לכפר אתא - צילום 1947 - ויקיפדיה
החלוצים

שמי עומר אוחנה, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי שמעתי ותעדתי את סיפורו של סבי דוד אוחנה. סבא דוד נולד במרוקו בעיר קזבלנקה בשנת 1950 ועלה לארץ כשהיה בן 15 בשנת 1965.

סיפור העלייה של סבא דוד אוחנה

"בשנת 1965 עליתי ארצה ממרוקו מכפר קטן ששמו דמנאץ המונה עשרת אלפים איש. משפחתי מנתה 7 נפשות. ילדותי הייתה טובה, הייתי ילד טבע שאוהב להיות בחוץ ולחקור את הסביבה. תחביבי היה לגדל תרנגולות, כבשים ויונים. בילדותי היה לנו בית ענק ואימי נתנה לי חדר להטלת ביצי התרנגולות. את ביצי התרנגולות הייתי מוכר ובכסף שהרווחתי הייתי קונה סוכריות את הסוכריות הייתי מוכר לילדים בשכונה, כבר אז הייתי סוחר. אבא שלי היה מפרנס את המשפחה. העיסוק שלו היה בתפירת בגדים. הוא היה קונה בדים, תופר ומוכר".

העלייה לישראל

"אני זוכר שעלינו לארץ, יצאנו בלילה והפלגנו באנייה – זו הייתה עלייה בלתי לגאלית והתחבאנו מפני השלטונות. השלטונות לא הרשו להוציא כסף או זהב ולכן אבי קנה סחורות בכל הכסף שהיה לנו והסוכנות היהודית העלתה בארגזים לארץ את הסחורה.

העלייה הייתה בשתי תחנות: תחנה ראשונה הייתה בהפלגה ממרוקו לצרפת באנייה, משם בתחנה השנייה העלו אותנו על מטוסים לישראל והעבירו אותנו ישירות למעברת כפר אתא, קריית אתא של היום".

מעברת כפר אתא – קריית אתא

"קִרְיַת אָתָא היא עיר במחוז חיפה בישראל, אחת הערים המרכיבות את אזור הקריות. היא הוקמה בשנת 1925 והוכרזה כעיר בשנת 1969. יעקב פרץ הוא ראש העירייה מאז 1996….בשנות ה-50 הוקמו במקום שלוש מעברות בקרבת המועצה – מעברת כפר אתא, מעברת קריית נחום ומעברת שפרעם (נקראה גם מעברת גילעם). מעברת שפרעם סופחה ב-1958 לשטח היישוב כפר אתא". (ויקיפדיה)

"לאחר תקופת הסתגלות לארץ והחיים בקריית אתא, התגייסתי לצבא לשרות סדיר והשתחררתי לאחר 3 שנים."

הזוית האישית

עומר אוחנה, מתעד את סיפורו עלייתו של סבא דוד לישראל.

מילון

קריית אתא
קִרְיַת אָתָא היא עיר במחוז חיפה בישראל, אחת הערים המרכיבות את אזור הקריות. היא הוקמה בשנת 1925 והוכרזה כעיר בשנת 1969. יעקב פרץ הוא ראש העירייה מאז 1996....בשנות ה-50 הוקמו במקום שלוש מעברות בקרבת המועצה - מעברת כפר אתא, מעברת קריית נחום ומעברת שפרעם (נקראה גם מעברת גילעם). מעברת שפרעם סופחה ב-1958 לשטח היישוב כפר אתא. ויקיפדיה

ציטוטים

”תחביבי היה לגדל תרנגולות, כבשים ויונים.“

הקשר הרב דורי