מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ההכרות של סבא וסבתא פתררו

סבתא ואני באוטובוס
סבא שלי ז"ל וסבתא חותמים על חוזה נישואין
סבתא מיד ראתה שסבא איש טוב שנותן כבוד למשפחה

שמי ליה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייה של סבתי, קלרה פתררו, ומעלה אותו אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורה של סבתא יעסוק בהיכרותה את סבא שלי ז"ל.

סבתי הכירה את סבא שלי דרך חברים משותפים של אבא שלה ושלו. יום אחד ברומניה, כשסבתא שלי יצאה ממקום עבודתה, היא ראתה את סבא. הוא חיכה לה עם פרחים ומתנות למשפחתה. היא מיד ידעה שהוא איש טוב ונותן כבוד למשפחה.

סבתא שלי התחתנה עם סבא בינואר 1969. קודם כל הם התחתנו בחתונה אזרחית בעירייה של העיר ברלד ברומניה (בגלל שזו לא מדינה של יהודים אלה של נוצרים, וצריך אישור בשביל להתחתן). ורק אחרי זה, הם התחתנו בבית כנסת שנמצא בעיר. בעת החתונה, סבתי הייתה בת 22 וסבי היה בן 32.

הבית הראשון שלהם היה ברומניה, בבית של סבי בעיירה בשם יאשי.

כיום סבתי מאוד אוהבת לשחק עם הנכדים שלה, לדבר איתם, לספר להם סיפורים היסטוריים ואישיים כמו חוויות שהיא חוותה. אבל יותר מכל, היא אוהבת להיות איתנו ואנחנו איתה כי טוב לנו ביחד, או כמו שסבתא אומרת: "בשביל זה אני חיה".

הזוית האישית

ליה הנכדה המתעדת: במהלך התכנית, הרגשתי שהצלחתי להתחבר עם הרגשות של סבתא שלי ונהניתי מכל רגע של העבודה. מאוד ריגש אותי כשסבתא שלי סיפרה לי איך סבא שלי ז"ל הכיר אותה. אני חושבת שהחוויה שסבתא שלי סיפרה לי על בן אדם שלא כל כך יצא לי לדבר איתו על דברים מהנושא הזה, הזה ממש גרמה לי להרגיש צמרמורות. למדתי על סבתא שלי שהיא הייתה אישה עצמאית ואחראית, מהסיפורים שסיפרה לי בנוסף. אני קצת מתבאסת שהתכנית נגמרה בגלל שהיה לי מאוד כיף ומעניין לדבר עם סבתא שלי.

מילון

Nu ma bate la cap
אל תבלבל את השכל

ציטוטים

”סבתא ראתה את סבא. הוא חיכה לה עם פרחים ומתנות למשפחתה. היא מיד ידעה שהוא איש טוב ונותן כבוד למשפחה“

הקשר הרב דורי