מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל שני – מטשקנט לישראל

אני עם סבתא שלי
סבתא שלי בילדותה
הילדות של סבתא רחל

שמי רחל שני, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, יהב.

נולדתי בשנת 1950 ברוסיה, בעיר טשקנט. כיום, היא בירת אוזבקיסטן והגדולה שבעריה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. בשנת 1966 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. בעקבות האסון השקיע הממשל הסובייטי מאמצים רבים בשיקום העיר, בעזרת מיטב האדריכלים. טשקנט שוקמה והפכה לאחת הערים המפוארות ביותר בגוש הסובייטי. טשקנט היא אחת הערים המודרניות ביותר מבין הערים המוסלמיות בעולם, והיא מרכז תרבותי וכלכלי חשוב באוזבקיסטן. (ויקיפדיה).

כשהיינו ילדים, אני זוכרת שהמצב היה טוב בין כל האנשים. אני זוכרת מהילדות שלי שהלכנו לבית ספר, בו למדנו עם ספרים ומחברות, לא הכרנו משהו אחר ולכן לא היה חסר לנו שום דבר. המשחקים שלנו היו בעיקר משחקים בחוץ, משחקי חבל ולקלאס. אני גם מאוד אהבתי לשחק כדורסל. אני בעיקר זוכרת הרמוניה בין האנשים, היה לנו טוב ברוסיה.

סבתא רחל בילדותה

תמונה 1

בעקבות מלחמת העולם השנייה והשואה, ההורים שלי, שהיו ניצולי שואה, הרגישו זיקה חזקה לארץ ובעקבות כך החליטו לעלות לארץ. הדרך לארץ לא היתה פשוטה: נסענו ברכבת לאיטליה ומשם הפלגנו באונייה לארץ. מהאונייה הגענו ישר למגדל העמק ושם פגשנו עולים רבים שעלו ממדינות שונות: פולין, הונגריה ורומניה. החלום של אבא היה לגבש את כל המשפחה, משום שבעקבות המלחמה המשפחה התפזרה וחלקם עלו קודם לארץ.

הזוית האישית

יהב: נהניתי להשתתף בתכנית עם סבתא. למדתי על סבתא שהיא גיבורה.

מילון

ניצולי שואה
אנשים שניצלו מהשואה

ציטוטים

”נולדתי בשנת 1950 ברוסיה בעיר טשקנט.“

הקשר הרב דורי